Negatív tapasztalat, negatív hozzáállás
A női karrierépítés fogalma ma már a legtöbb esetben nem hordoz magában negatív töltetet. A magyar családmodell megkívánja a két keresőt a családban, így egy átlagos magyar nőnek, anyának természetes, hogy a munka területén is teljesíteni kell.
Azonban, ha valaki az álláskeresés vagy a munkája során a neme miatt legalább egyszer diszkriminációt tapasztal, az egész témával kapcsolatban borúlátóvá válik. A jelen felmérés válaszadóinak 84 százaléka már találkozott megkülönböztetéssel, és emiatt a karrierépítéssel kapcsolatos alapvető hozzáállása is megváltozott.
Nem mindegy, hogy nő vagy férfi
Legalábbis a számok és a tapasztalatok ezt mutatják. A több mint 2200 megkérdezett nő 55 százaléka ugyanis érzett már előítéletet a kiválasztás, illetve a mindennapi munkavégzése során. Más kapott meg egy lehetőséget, mivel azt hitték, hogy a gyerekem sokat fog betegeskedni – írta az egyik válaszadó. Előfordult, hogy ugyanabban a pozícióban dolgozó férfi kolléga szakmai véleményét helyeselték a többiek, holott én ugyanazt mondtam, csak nem vették figyelembe – osztja meg tapasztalatait a kérdőívben egy másik nő.
Az eredmények és a tapasztalatok arra engednek következtetni, hogy habár egyre több nő bizonyítja, hogy megállja a helyét akár egy cég alkalmazásában, akár saját vállalkozásban, még mindig jelentős azoknak a munkaadóknak az aránya, akik első körben a nehézségeket, és nem a lehetőségeket mérlegelik egy női munkavállaló esetében. A felmérésben megkérdezettek által leggyakrabban említett előítéletek: a nők kevesebbet tudnak, kisebb a terhelhetőségük, a család a munka rovására megy, nem elég határozottak, érzelmileg befolyásolhatóak, nem valók vezetőnek, technikai tudásuk alacsony.
Generációról generációra javul a helyzet?
Mind a törvényhozás, mind a munkáltatók részéről érezhető a változtatásra való törekvés, amely csekély mértében javította is a női munkavállalók elhelyezkedését. Az aktuális kutatás adataiból kiderült, hogy míg az 1980 előtt születettek 68 százaléka tapasztalt valamilyen előítéletet, addig az utánuk következő Y generáció tagjainál ez az arány már 50 százalékra csökkent.
Érkeznek a megoldási kísérletek, törekvések
Szerencsére egyre több vállalat ismeri fel a női munkavállalókban rejlő potenciált, sokuk kifejezetten nekik szóló karrierprogramokat is indít. Emellett különböző eseményeket is szerveznek, ahol kifejezetten a nők álláskeresését, visszatérést igyekeznek támogatni.