A szakmai továbbképzések szerepeltek az első helyen a munkahelyi ösztönzők fontossági sorrendjében a turizmus-vendéglátásban tanuló középiskolások és felsőoktatási hallgatók, valamint a szektorban dolgozó munkatársak körében – derül ki a Danubius Hotels Group és az Employ Your Brand hr-kommunikációval foglalkozó szakportál több mint 400 fő bevonásával készített közös kutatásából.
A dolgozók a képzések után az év végi jutalom, azaz a tárgyév kimagasló teljesítménye után adható ösztönző juttatás, valamint a törvény által is előírt utazási költségtérítés jelentőségét értékelik a legtöbbre, amíga diákok esetében az anyagi természetű ösztönzőket megelőzi még a nyelvtanulás lehetősége is.
„Az utóbbi években a hagyományosan népszerű anyagi juttatások és egyéb ösztönzők mellett egyre fontosabbá váltak a munkavállalói elvárások között a képzések, tréningek. Ez a tendencia összefüggésben lehet az Y-generáció térnyerésével, illetve az őket követő Z-generáció munkaerő-piacontörténő megjelenésével, amelynek tagjai számára a szakmai kihívások, illetve fejlődési lehetőségekfontos szerepet játszanak egy munkahelyről való döntésben; ezekneka generációknak a legfiatalabb képviselői is hamarosan kikerülnek a középiskolai,egyetemi-főiskolai képzőhelyekről” – értékelte a kutatás eredményeit Temesvári Zsolt, a Danubius Hotels Group képzési és szervezetfejlesztési igazgatója.
A kutatás nem csupán az anyagi juttatások és egyéb ösztönzők fontosságát tette vizsgálat tárgyává, hanem az általános munkahelyi előnyöket is. Mint kiderült, mind a dolgozók, mind a tanulók legfontosabb elvárása, hogy a fizetésük összhangban legyen a munkájuk értékével.
Emellett a dolgozók – vélhetően a szektort általánosan sújtó munkaerőhiány hatásait érzékelve – a második legfontosabb elvárásként a munkaterhelésnek megfelelő számú munkatársat jelölték meg, amelyet harmadikként a munkarészlegek közti hatékony és eredményes kommunikáció követ. A tanulók második és harmadik helyen az átlátható és méltányos jutalmazási rendszert, valamint a munkahely biztonságát és kiszámíthatóságát emelték ki az elvárások sorában.
„A munka értékével összhangban lévő fizetés fontossága a megbecsültség érzésével lehet összefüggésben. A szektorban – többek között az elvándorlás és az utánpótlás korlátjai miatt – egyre jelentősebb a munkaerőhiány, amivel együtt a munkatársak fontossága isnagymértékben megnőtt. Ebben a környezetben csak azok a szállodák lehetnekversenyképesek, amelyek nem csak a már meglévőmunkatársaikat becsülik meg, de olyan munkahelyi körülményeket is teremtenek, amelyek megfelelnek a leendő munkatársak, köztük az egyre meghatározóbb új generációk elvárásainak” – tette hozzá Temesvári Zsolt.