Már november 20-án útnak indult Limába a Szalay-Bunkoczi páros autója. A csapattagok is úton vannak már a perui főváros felé. Bunkoczi László, az Opel Dakar Team navigátora az indulás előtti pillanatokban ugrott be a Trend FM stúdiójába. Az odaérkezés így last minute lesz, de talán az akklimatizálódással nem lesz gond - mondta Bunkoczi László. Nem kedvez ugyanakkor a versenynek és a versenyzőknek, hogy Dél-Amerikában több ország is gazdasági válsággal küzd: ezért mondta le a hagyományos vendéglátó országok közül Argentína és Chile is a szervezést.
Az 5000 kilométeres távot 10 szakaszra bontották a szervezők, a táv 70 százaléka kőkemény sivatagi terep lesz. „Hiányozni fognak a változatosabb szakaszok, mint például Argentínában a nagyon gyors lobogós ralipálya-szerű szelektív szakaszok”- mondta Bunkoczi László. De korábban Afrikában is megtörték az egyhangú sivatagi terepet például a mauritániai hegyes-köves szakaszok. A különböző talajtípusok különböző beállításokat igényelnek az autóktól, most ezzel nem kell annyit foglalkozni. Hátrány lehet viszont, hogy a Szalay-Bunkoczi páros a gyári csapatok pilótáival ellentétben nem tudtak a perui körülményekhez hasonló terepen edzőtáborozni a viadalt megelőzően.
A páros ugyanakkor reménykedik a legendásan megbízhatónak tartott Grandland X Opel versenyautóban. Eddig 2004 óta 9 alkalomból 8-szor sikerült célba érni az autóval, remélik 10-ből 9-re javul az arány. A mérnökök segítségével úgy sikerült 200 kilót lefaragni az autóból, hogy az gyorsabb lett és a nyomaték is nőtt.
A pénz diktál a Dakaron
A szűken nézve is 10 millió eurós (több mint 3 milliárd forintos) költségvetésből gazdálkodó gyári csapatokhoz képest a magán csapatok komoly helyzeti hátrányban vannak. Ez megmutatkozik a tesztelési lehetőségekben, de például abban is, hogy a gyári csapatok pilótái azzal a tudattal versenyezhetnek, hogy ha esetleg összetörik az autójukat, a következő versenynapra a csapat szállít nekik egy újat. Vagy például az alkatrészeket folyamatosan tudják cserélni, nem csak akkor, ha az teljesen meghibásodik. „Kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci”- véli Bunkoczi, aki szerint idén sem lehet nagy meglepetésekre számítani, a legnagyobb gyártók csapatai versenyeznek majd az első helyért.
Ebben az évben egyébként 534 versenyző és 334 jármű áll rajtvonalhoz Limában. A környezettudatosság egyre jobban megjelenik már a versenyzésnél is, felmerül tehát a kérdés, hogy az autók kipufogógáza, a talaj letarolása mekkora környezetszennyezéssel jár együtt. Bunkoczi László szerint meglepő, de a Dakar a világ egyik leginkább környezettudatos versenye. Már 2004-ben szelektíven gyűjtötték a hulladékot, a helyszínen semmilyen használt alkatrész, gumi vagy olajszennyezés nem marad.
A Dakaron elinduló autók technológiája pedig később a városi autózásban is megjelenik, így az Opelnél is. Példaként elég a szekvenciális sebességváltót említeni, amely már a középkategóriás hagyományos járművekben is elérhető opció. Először pedig a Formula 1-es autóknál jelent meg a technológia a 2000-es évek elején. A Dakar tehát kiváló tesztje a mindennapi autózásnak (Bunkoczi László itthon is természetesen Opelt hajt), főleg az extrém körülmények, a sivatag és a mindent átható porfelhő miatt. Ebből pedig Peruban egyáltalán nem lesz hiány.