4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt hónapokban drasztikusan nőtt a héveknél és a vonatoknál a graffitis rongálások száma.
MTI Fotó: Füzesi Ferenc

A rendőrség szerint az egyre gyakoribb graffitizés hátterében a 14-22 év közötti elkövetők rivalizálása állhat. Ennek levét viszont a vasúttársaságok isszák meg, a szennyeződés eltávolítása és a járművek védőlakkal történő ellátása ugyanis évente több százmillió forintba kerül, és jelentős tisztítási kapacitást von el. A vonatok és a hévek felületeinek jogosulatlan összefestői egyébként bűncselekményt követnek el. Tettükkel az okozott kár mértékétől függően a rongálás vétségét vagy bűntettét valósítják meg, ami szabadságvesztést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után - hívha fel a figyelmet közleményében a vasúttársaság.

Filctoll és kés

Április 14-én este a HÉV-en dolgozó biztonsági szolgálat tetten ért egy graffitist, akinél a filctollon kívül egy 9 centiméteres kést is találtak, a rendőrség által elvégzett drogteszt pozitív lett. Április 29-én hajnalban a pilisvörösvári vasútállomáson pedig egy Desiro motorvonatot firkáltak össze 100 négyzetméternyi felületen. Ez csak két eset.

Az elmúlt fél évben legalább kéttucat rendőrségi feljelentést tett a HÉV és a MÁV-START a rongálások miatt. Drasztikusan nőtt ugyanis a graffiti által okozott rongálások száma: a HÉV esetében naponta átlagosan 8 négyzetméter külső és 11 négyzetméter belső, míg a MÁV-START vonatain naponta átlagosan 14 négyzetméternyi  külső és 37 négyzetméternyi belső felületet firkálnak össze.

Rengeteg pénzbe kerül ezek eltávolítása

A HÉV-szerelvények belső burkolati elemeit és a karosszériát különböző eszközökkel, egyre maróbb szerekkel rongálják, a festékek és vegyszerek ráadásul beivódnak a burkolatba és nem távolíthatók el maradéktalanul – így a megjelenő firkálások, karcolások kezelése, eltávolítása nagy kihívást és szélmalomharcot jelent. Amennyiben a HÉV szerelvények belső felületeiről nem távolíthatóak el a graffitik, akkor cserélni kell a burkolati elemet, ami a járművek jelentős megbontásával jár. A belső burkolati elemek és paravánfalak cseréjének becsült költsége évente 130 millió forintra tehető.

Az ablakok esetében – a jelenlegi karcolási gyakoriságot alapul véve (általában négy hét alatt lesz karcos egy szerelvény szinte teljes üvegfelülete) – az üvegfelületek teljes karcmentesítésének éves költsége 600 millió forint. A károk teljes helyreállítása tehát évente több mint 700 millió forintba kerül a HÉV-nél.

Folyamatosan küzdenek a graffitizés ellen

A vasúttársaság vonatain az első negyedévben – az elmúlt évek hasonló időszakához képest – duplájára nőtt a külső felületre fújt graffitik mennyisége, a belső felületeket viszont nagyjából ugyanolyan mértékben firkálják össze, mint eddig.

2016-ban 2750 négyzetméternyi külső és 13 300 négyzetméternyi beltéri graffitit távolítottak el a vonatokról, viszont idén, az első negyedévben a vonatok külsejéről már 1260, belülről 3300 négyzetméter graffitit kellett lemosni. Ezen szennyeződések eltávolítása és a járművek védőlakkal történő ellátása milliós kiadást jelent, és jelentős emberi erőforrást igényel. Az antigraffiti lakkréteg felhordása típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül. A védőbevonatok megfelelő védelmet biztosítanak a keletkezett graffitik akár nyomnélküli eltávolításához. A graffitiket a keletkezésüket követően rövid időn belül igyekeznek eltávolítani a járművekről, egyrészt hogy minél rövidebb ideig lássa az utazóközönség, másrészt, hogy a tag-ek ne sokáig hirdessék a graffitisek kétes értékű dicsőségét.

Jó hír ugyanakkor, hogy az elmúlt években folyamatosan csökkent a vasúti személyszállító járműveken található graffitik száma. Évente átlagosan 25 százalékkal javult a helyzet az elmúlt hét esztendőben, a tendenciában már a fokozott őrzés-védelem és a MÁV-START által legutóbb beszerzett FLIRT-ök fedélzeti kamerarendszerének visszatartó hatása is megmutatkozhat.

Milyen büntetés jár mindezért?

A vonatok vagy a hévek külső és belső felületeinek jogosulatlan összefestői nemcsak a vasúti környezetet teszik az utasoknak barátságtalanabbá, hanem bűncselekményt is elkövetnek. Tettük az okozott kár mértékétől függően a Büntető Törvénykönyv szerinti rongálás vétségét vagy bűntettét valósítja meg, ami szabadságvesztés büntetést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után - írja a MÁV.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Itt egy újabb részlet Orbán Viktor politikai igazgatójának botrányából
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 19:31
A doktori védése után elméletileg válaszol majd a felmerült kérdésekre. 
Közérdekű Magyar Péter kellemetlen meghívást küldött Orbán Viktornak
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 16:17
A Tisza Párt elnöke lepusztult gyermekvédelmi intézményes képekkel jelentkezett.  
Közérdekű Méretes botrány robbanhat Orbán Viktor politikai igazgatója körül
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 10:39
Valami nem stimmel Orbán Balázs doktorijával.
Közérdekű Így lehetne arányos és igazságos a választókerületek eloszlása
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 08:59
A választásra jogosultak száma alapján jogos Pest vármegyének a további két képviselő, de nem indokolt ugyanennyit elvenni Budapesttől.
Közérdekű Rossz világ jön jövő héten a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 12:16
Ahhoz képest, hogy mennyit gyengült a forint a dollárhoz képest, az üzemanyagok ára meglehetősen stabilnak mondható. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő aktuális elemzése szerint emiatt nincs remény az üzemanyagok áresésére.
Közérdekű Újabb személycsere történt a budapesti Fudan Egyetem alapítványánál
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 16:16
Miután az utolsó Kormányinfón Gulyás Gergely egyértelművé tette, hogy a Fudan Egyetem mégsem fog megépülni, Szentkirályi Alexandra bejelentette, hogy mégis jön az eredeti tervek szerinti Diákváros. Ennek ellenére a Fudan Hungary Egyetemért Alapítványnál történt személycseréből arra lehet következtetni, nem tervezik a megszüntetését. 
Közérdekű Hadházy Ákos aggódik, de tényleg a választási csalások megkönnyítését tervezi a kormány?
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 09:56
Időt és pénzt takarítana meg a kormány vagy ennél sokkal sötétebb motivációk állnak a mögött, hogy ezután már csak külön kérésre kapnának borítékot a szavazók?
Közérdekű Ezúttal Rogán Antal pörkölt oda Magyar Péternek
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 13:35
A miniszter szerint aki hangfelvételeket készít, ne lepődjön meg. 
Közérdekű Orbán Viktorék lépésétől zeng a német sajtó: „A változások haszonélvezője gyorsan felismerhető”
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 11:23
Átalakítják a választási törvényt.
Közérdekű Légvédelmet telepítenek Orbán Viktorék az ukrán határ közelébe – mire készülnek?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 11:06
Szalay-Bobrovninczky Kristóf jelentette be, hogy a magyar haderő új légvédelmi eszközeiből az ukrán határ közelébe küldenek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG