Csak akkor lehet megtagadni a jogszabály-módosítás hatályba lépése után a közforgalmú vasúti járművek műszaki adatainak kiadását, ha az adatok megismerése veszélyeztetné az ország nemzetbiztonsági érdekeit vagy a bűncselekmények megelőzéséhez fűződő érdeket - közölte a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke az MTI érdeklődésére csütörtökön.
Lehet titkos?
Az MTI azért kereste meg a NAIH elnökét, mert sajtóhírek szerint egy jogszabály-módosítás nyomán harminc évre titkosíthatják a metrókocsik állapotáról szóló információkat.
Péterfalvi Attila válaszában azt írta, a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény elfogadott módosítása szerint "a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatok megismerése iránti igényt nemzetbiztonsági érdekből, illetve bűncselekmények megelőzése érdekében az adat keletkezésétől számított legfeljebb 30 évig, de legfeljebb az érintett közforgalmú vasúti jármű üzemidejének végéig el kell utasítani, ha az adat megismerése Magyarország nemzetbiztonsági érdekeit vagy a bűncselekmények megelőzéséhez fűződő érdekeit veszélyezteti. Az igény teljesíthetőségéről - Magyarország nemzetbiztonsági érdekeit vagy a bűncselekmények megelőzéséhez fűződő érdekeit mérlegelve - az adatkezelő a terrorizmus elleni küzdelemért és a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter véleményének kikérésével dönt".
A NAIH elnöke közölte, hogy a törvényjavaslatot a hatóság már a parlamenti vita idején részletesen véleményezte. A NAIH végső konklúziója pedig az volt, hogy a törvénymódosítás alkotmányos keretek között korlátozza a közérdekű adatok megismeréséhez való jog érvényesülését, "hiszen olyan adatokról van szó, amelyeket azért kell védeni, hogy ne legyenek terrorcselekmény tervezéséhez felhasználók".
A törvénymódosítás hatályba lépése után az adatbirtokos állami szerveknek ezt szem előtt tartva kell majd mérlegelniük, hogy közérdekű adatigénylés esetén hozzáférhetővé tehetők-e az idézett törvény hatálya alá tartozó adatok - tette hozzá Péterfalvi Attila. Felhívta a figyelmet arra, hogy a közérdekű adatok nyilvánosságát korlátozó jogszabályokat nem szabad kiterjesztően értelmezni.
Ezért kell kiadni
A korlátozás csak a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatokra vonatozhat, tehát a korlátozás más közérdekű adatokra - például a fejlesztéshez és az üzemeltetéshez felhasznált közpénzek felhasználására vagy a vasúti közlekedés környezeti hatásaira - nem terjedhet ki - írta a hatóság elnöke.
Emellett a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatok nyilvánossága csak akkor korlátozható, ha az adat megismerése Magyarország nemzetbiztonsági érdekeit vagy a bűncselekmények megelőzéséhez fűződő érdekeit veszélyezteti - szögezte le.