Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Nem is igazán egy helyen, hanem egy vonalon, mégpedig egy 16 kilométeresen: a bő egy hónapja egy figyelemfelkeltő eseményen a Tarlós-szauna becenevet elnyert budapesti 3-as metrón. Egész nyáron nagy volt a kontraszt, de az elmúlt egy hét időjárása végleg bebizonyította, milyen elképesztő baklövés történt.

A 3-as metrót a 70-es években kezdték építeni és 1990-ben lett kész. Akkor tulajdonképpen nem is volt 3-as száma, mert amíg nem készült el a vonal első szakasza, addig volt "a metró" és "a földalatti", megkülönböztetvén a mélyvezetésű, ma 2-es számú metrót és a kéregvasútként futó millenniumi földalattit. Utóbbit máig sem tekintik igazán metrónak és nem is nevezi senki annak, noha 1-es számot kapott és így meg lettek számozva a fővárosi földalatti vasutak, építési sorrendjükben, így lett a 3-as a most górcső alá vett szakasz.

A régmúlt

Annak idején ugyanazokat a kék, meglehetősen zajos szovjet metrókocsikat kezdték rajta közlekedtetni, amik a kettes vonalon is jártak, sőt Prágában is ezek futottak akkor, meg persze Moszkva számtalan vonalán. A múlt század közepén fel sem merült, hogy hűteni kéne a kocsikat vagy az állomásokat, leginkább azért, mert kevés volt az igazán forró nyári nap, nem kellett úgy tervezni, mint mondjuk Rómában vagy Madridban.

Akkoriban persze semmilyen tömegközlekedési járművel nem merült ez fel, sőt még a személyautókban sem, így jó volt úgy, ahogy volt, pár megterhelő nap volt minden nyáron, minden járművön, de a felszínieken ezt a nyitott ablakok enyhítették. A 90-es években már érezhetően melegedtek a nyarak, és Budapest éves és nyári középhőmérsékletének statisztikája is igazolja ezt. Több lett a kellemetlen nap, de miután minden jármű meleg volt, ez még mindig nem tűnt annyira zavarónak.

Kettő jó lett, egyet elbaltáztak

A döntő változás akkor jött, amikor a kettes metrón az öreg szovjet kocsikat lecserélték, mégpedig meglehetősen kellemes, modern Alstom gyártmányúakra, melyek immár hűtést is kaptak, mindemellett végig lehet rajtuk baktatni, így ha a jármű egyik részében tömeg alakul ki, könnyebben el tud oszlani. Egyúttal az éppen megépülő négyes metró is ugyanilyen kocsikat kapott, ráadásul ott még az állomásokat is hűtik nyáron, de a kettes metróval utazók is észrevehették, hogy a kocsikból kiáramló levegő hűt annyit az állomásokon, hogy viszonylag kellemes a hőmérsékletük.

Ez volt az a pont, ahol a 3-as metró hirtelen kellemetlen lett, hisz volt mivel összehasonlítani. Azonban arra lehetett gondolni, hogy ugyanazokat a matuzsálemi szovjet kocsikat ott is lecserélik előbb-utóbb ugyanolyan kellemesekre, mint a másik két vonalon, és a kérdés megoldódik. Igen ám, de egyszer csak bejelentették, hogy felújítják a szovjet metrókat, és azok nem lesznek hűtve. Ráadásul az elmúlt pár évben jött pár különösen durva kánikula (úgy tűnik, most már ez a megszokott, a globális felmelegedést már csak Trump elnök tagadja, hogy pár bányát még nyitva tarthasson).

Az eredmény

Mindenki sejtette, hogy ez nagyon rossz lesz, de közölték, hogy majd mozgatják rajta a levegőt, jobb lesz egy fokkal. A remény igen mérsékelt változata ki is tartott a közelmúltig, amikor üzembe kezdtek állni az új szerelvények, és mindjárt le lehetett tesztelni őket a kánikulában. Az eredmény szerény: a hőmérséklet 34 fok, na és az állomások is jól felmelegednek, pláne, hogy a szakasz nagy részén nem túl mélyen fut a vonal, így még a barlang-hatás is kevéssé érvényesül.

A mostani kánikulában odáig fajult a helyzet, hogy sok utas irtózni kezdett a 3-as metrótól, utazását próbálta úgy tervezni, hogy minél kevesebbet kelljen vele menni, pláne, hogy időközben a villamosok, buszok és trolik nagyobb részét is hűtöttre cserélték, ami a villamosokon általában egész jól működik is. Így előállt az a helyzet, hogy a három hasonló metróvonal közül az egyik, ráadásul a leghosszabb és legforgalmasabb, meg van különböztetve, le van értékelve a többihez képest, mégpedig mindez drágán, hisz a felújítás is szép pénzbe kerül.

Bármit megérne

Hogy ez ki nem gondolta át vagy miért döntöttek így, nem akarjuk boncolgatni, de úgy véljük, hogy látván a végeredményt, mindenképpen érdemes lenne klímát szereltetni a kocsikba, ha pedig nem lehetséges, lefújni az egészet, kifizetni a nagy kötbért, avagy bánatpénzt az oroszoknak, és olyanokat venni, amik nem rosszabbak a másik két vonalon futóknál (esetleg ugyanolyanokat, legyen egységes).

Ez sokba kerülne, de véleményünk szerint minden pénzt megérne. A város és az ország elképesztő EU-támogatást elköltött sok dologra, ha erre nem sikerült szerezni, ezt ki lehetne fizetni saját zsebből, egy kétmilliós város amúgy is képes erre, még el is adósodhat, hisz a páratlanul alacsony kamatok időszakát éljük. Ugyanakkor sok beruházás zajlik egyidejűleg, vagy zajlott a közelmúltban, de egy sincs, amelyik akárcsak tizedannyi embernek akkora komfortérzet javulást hozna, mintha a 3-as metró klimatizálva lenne.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Közérdekű Egyre több 40-50 éves kerül kórházba koronavírussal
MTI | 2021. február 27. 16:32
Meredeken emelkedik az új koronavírus-fertőzöttek száma és ezzel párhuzamosan nőni fog a kórházba kerülők, sőt az intenzív osztályokon kezeltek száma is - mondta Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház infektológus főorvosa szombaton a közmédiának.
Közérdekű Egy kormánypárti képviselő is lélegeztetőgépre került
Privátbankár.hu | 2021. február 27. 15:50
Ezt a fideszes Bányai Gábor családja tette közzé a politikus közösségi oldalán.
Közérdekű Bezárhatják a plázákat és az iskolákat?
Privátbankár.hu | 2021. február 27. 15:28
Ezt tartja megfontolandónak Galgóczi Ágnes, a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) járványügyi osztályvezetője.
Közérdekű Heves reakciók – jegyzet oltás után
Ács Zsuzsa | 2021. február 27. 11:43
Barátaim azzal vigasztaltak, hogy a heves reakciókat nagyon jó jelnek kell tekinteni, mert jól reagált a szervezetem. Svájc azt fontolgatja, hogy továbbadja AstraZeneca-oltóanyag készletét. Ebben a pillanatban már én is azt gondoltam, ha lenne, eladnám – de aztán jobban lettem és egy kiadós alvás után, tiszta fejjel másként látom a kérdést. Jegyzet.
Közérdekű Itt vannak a friss adatok: vészesen nő a kórházban kezelt koronavírusosok száma
Privátbankár.hu | 2021. február 27. 09:19
Megjelentek a legfrissebb hazai koronavírus-adatok. Ezek szerint 4948 fővel emelkedett a beazonosított fertőzöttek száma és elhunyt 107 beteg.
Közérdekű Most Szerbia vezetett be szigorítást
MTI | 2021. február 27. 08:43
Rövidített munkaidővel, 14 óráig tarthatnak nyitva a vendéglátóhelyek és a bevásárlóközpontok a hétvégén Szerbiában a koronavírus-járvány miatt - a járvány kezelésével megbízott válságstáb döntése egyelőre csak erre a hétvégére vonatkozik, de ha nem javulnak a mutatók, a következő hétvégékre is kiterjeszthetik az intézkedést.
Közérdekű A harmadik hullám is szörnyű számokat produkál
MTI | 2021. február 27. 08:04
A világon 113 391 190 ember fertőződött meg a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 2 517 118, a gyógyultaké 63 972 132 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem közép-európai idő szerint szombat reggeli adatai szerint.
Közérdekű Orbán Viktor vállába is kínai vakcina kerülhet, Áder János már beadatta
Privátbankár.hu | 2021. február 26. 17:28
Megkapta a koronavírus elleni védőoltást Áder János köztársasági elnök, aki a közmédiának pénteken nyilatkozott erről. A távirati iroda írásos anyagából kiderült, hogy a kínai vakcinát adták be neki.
Közérdekű Eltolhatják itthon az AstraZeneca második adagjának beadását
Privátbankár.hu | 2021. február 26. 13:07
Az Operatív Törzs pénteki tájékoztatóján kiderült, hogy jelentősen és több ponton is módosulhat az oltási rend Magyarországon. A kormányfő utasítására pedig megkezdték az újabb utazási szigorítások előkészítését.
Közérdekű Orbán Viktor: olyan terhelés lesz a kórházainkon, mint eddig még nem volt
Privátbankár.hu | 2021. február 25. 15:35
Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön is folytatta a megbeszéléseket a járványügyi szakemberekkel. Ezúttal járványmatematikusokkal egyeztetett.
hírlevél