5p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Nem is igazán egy helyen, hanem egy vonalon, mégpedig egy 16 kilométeresen: a bő egy hónapja egy figyelemfelkeltő eseményen a Tarlós-szauna becenevet elnyert budapesti 3-as metrón. Egész nyáron nagy volt a kontraszt, de az elmúlt egy hét időjárása végleg bebizonyította, milyen elképesztő baklövés történt.

A 3-as metrót a 70-es években kezdték építeni és 1990-ben lett kész. Akkor tulajdonképpen nem is volt 3-as száma, mert amíg nem készült el a vonal első szakasza, addig volt "a metró" és "a földalatti", megkülönböztetvén a mélyvezetésű, ma 2-es számú metrót és a kéregvasútként futó millenniumi földalattit. Utóbbit máig sem tekintik igazán metrónak és nem is nevezi senki annak, noha 1-es számot kapott és így meg lettek számozva a fővárosi földalatti vasutak, építési sorrendjükben, így lett a 3-as a most górcső alá vett szakasz.

A régmúlt

Annak idején ugyanazokat a kék, meglehetősen zajos szovjet metrókocsikat kezdték rajta közlekedtetni, amik a kettes vonalon is jártak, sőt Prágában is ezek futottak akkor, meg persze Moszkva számtalan vonalán. A múlt század közepén fel sem merült, hogy hűteni kéne a kocsikat vagy az állomásokat, leginkább azért, mert kevés volt az igazán forró nyári nap, nem kellett úgy tervezni, mint mondjuk Rómában vagy Madridban.

Akkoriban persze semmilyen tömegközlekedési járművel nem merült ez fel, sőt még a személyautókban sem, így jó volt úgy, ahogy volt, pár megterhelő nap volt minden nyáron, minden járművön, de a felszínieken ezt a nyitott ablakok enyhítették. A 90-es években már érezhetően melegedtek a nyarak, és Budapest éves és nyári középhőmérsékletének statisztikája is igazolja ezt. Több lett a kellemetlen nap, de miután minden jármű meleg volt, ez még mindig nem tűnt annyira zavarónak.

Kettő jó lett, egyet elbaltáztak

A döntő változás akkor jött, amikor a kettes metrón az öreg szovjet kocsikat lecserélték, mégpedig meglehetősen kellemes, modern Alstom gyártmányúakra, melyek immár hűtést is kaptak, mindemellett végig lehet rajtuk baktatni, így ha a jármű egyik részében tömeg alakul ki, könnyebben el tud oszlani. Egyúttal az éppen megépülő négyes metró is ugyanilyen kocsikat kapott, ráadásul ott még az állomásokat is hűtik nyáron, de a kettes metróval utazók is észrevehették, hogy a kocsikból kiáramló levegő hűt annyit az állomásokon, hogy viszonylag kellemes a hőmérsékletük.

Ez volt az a pont, ahol a 3-as metró hirtelen kellemetlen lett, hisz volt mivel összehasonlítani. Azonban arra lehetett gondolni, hogy ugyanazokat a matuzsálemi szovjet kocsikat ott is lecserélik előbb-utóbb ugyanolyan kellemesekre, mint a másik két vonalon, és a kérdés megoldódik. Igen ám, de egyszer csak bejelentették, hogy felújítják a szovjet metrókat, és azok nem lesznek hűtve. Ráadásul az elmúlt pár évben jött pár különösen durva kánikula (úgy tűnik, most már ez a megszokott, a globális felmelegedést már csak Trump elnök tagadja, hogy pár bányát még nyitva tarthasson).

Az eredmény

Mindenki sejtette, hogy ez nagyon rossz lesz, de közölték, hogy majd mozgatják rajta a levegőt, jobb lesz egy fokkal. A remény igen mérsékelt változata ki is tartott a közelmúltig, amikor üzembe kezdtek állni az új szerelvények, és mindjárt le lehetett tesztelni őket a kánikulában. Az eredmény szerény: a hőmérséklet 34 fok, na és az állomások is jól felmelegednek, pláne, hogy a szakasz nagy részén nem túl mélyen fut a vonal, így még a barlang-hatás is kevéssé érvényesül.

A mostani kánikulában odáig fajult a helyzet, hogy sok utas irtózni kezdett a 3-as metrótól, utazását próbálta úgy tervezni, hogy minél kevesebbet kelljen vele menni, pláne, hogy időközben a villamosok, buszok és trolik nagyobb részét is hűtöttre cserélték, ami a villamosokon általában egész jól működik is. Így előállt az a helyzet, hogy a három hasonló metróvonal közül az egyik, ráadásul a leghosszabb és legforgalmasabb, meg van különböztetve, le van értékelve a többihez képest, mégpedig mindez drágán, hisz a felújítás is szép pénzbe kerül.

Bármit megérne

Hogy ez ki nem gondolta át vagy miért döntöttek így, nem akarjuk boncolgatni, de úgy véljük, hogy látván a végeredményt, mindenképpen érdemes lenne klímát szereltetni a kocsikba, ha pedig nem lehetséges, lefújni az egészet, kifizetni a nagy kötbért, avagy bánatpénzt az oroszoknak, és olyanokat venni, amik nem rosszabbak a másik két vonalon futóknál (esetleg ugyanolyanokat, legyen egységes).

Ez sokba kerülne, de véleményünk szerint minden pénzt megérne. A város és az ország elképesztő EU-támogatást elköltött sok dologra, ha erre nem sikerült szerezni, ezt ki lehetne fizetni saját zsebből, egy kétmilliós város amúgy is képes erre, még el is adósodhat, hisz a páratlanul alacsony kamatok időszakát éljük. Ugyanakkor sok beruházás zajlik egyidejűleg, vagy zajlott a közelmúltban, de egy sincs, amelyik akárcsak tizedannyi embernek akkora komfortérzet javulást hozna, mintha a 3-as metró klimatizálva lenne.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Magyar Pétertől plagizál Orbán Viktor?
Privátbankár.hu | 2025. február 22. 10:59
Nem kizárt, a kormányfő a szombat délután 3-kor kezdődő évértékelőjén a Tisza Párt elnökének egy héttel korábban meghirdetett programpontjaiból néhány megvalósítását bejelenti. Például a 2022 közepén kinyírt kata feltámasztását.
Közérdekű Orbán Viktor: 800 ezer számlatulajdonost érintenek a kifizetések
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 08:42
A miniszterelnök a szuverenitásról is beszélt az állami médiában.
Közérdekű Rékassy Balázs: „Jó, hogy egy dinamikusan növekvő politikai erő ennyire fontosnak tartja az egészségügyet”
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 13:44
Magyar Péter február 15-i évértékelőjében komoly szerepet kaptak az egészségügyi programpontok. Dr. Rékassy Balázs orvossal, egészségügyi szakmenedzserrel vettük számba a javaslatokat sorozatunk következő részében. 
Közérdekű Nahalka István: Három különösen pozitív programpontja is van Magyar Péter javaslatcsomagjának
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 11:03
Magyar Péter február 15-én tartotta évértékelő beszédét, amelynek főbb pontjait most induló sorozatunkban független szakértőkkel értékelünk. Elsőként a Tisza Párt oktatással kapcsolatos terveit vesszük górcső alá. A program tizenkét pontját Nahalka István oktatáskutató elemezte lapunknak, sőt, három hiányzó pontot is megfogalmazott. 
Közérdekű Nagy bizniszt készítenek elő Rogán Antalék
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 07:26
Pedig éppen nyomoznak náluk.
Közérdekű Orbán Viktor bekeményített: birodalomról, kitiltásról, bábkormányról beszélt
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 06:59
A kihelyezett frakcióülésen beszélt, Balatonfüreden.
Közérdekű Amíg ön aludt, a kormány milliárdokról rendelkezett
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 06:24
Laosznak is segítünk.
Közérdekű Van valami, amiben csak ezüstérmes Karácsony Gergely
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 12:08
A megoldás a fővárosi polgármesterek vagyonnyilatkozataiban keresendő.
Közérdekű Nem mindennapi fejleményre figyelhetnek fel a kedden tankolók
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 11:11
Nem változik se a benzin, se a gázolaj ára.
Közérdekű Magyar Péter exkluzív: „Narancssárga hátizsákokat és Deutsch Tamás-os baseballsapkát kevesebbet lát az ember”
Privátbankár.hu | 2025. február 16. 15:34
Szombaton, a Hungexpón tartott beszéde után készített interjút laptársunk, szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor Magyar Péterrel, aki szólt a magukat baloldalinak tartó szavazókhoz is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG