Az M9-es autópálya megépítése is része a tegnap bejelentett versenyképességi csomagnak. Erről Varga Mihály pénzügyminiszter tett említést az mfor tudósítójának adott válaszában a hétfői sajtótájékoztatón a Pénzügyminisztériumban.
Az új autópálya tervezett nyomvonala az ország nyugati és déli határait köti össze, Vas és Csongrád megyei végpontokkal.
Az előkészítése meglehetősen döcögősen halad, az útvonal nagyrészt még csak tervezési fázisban tart, erről tavaly nyáron írt a Magyar Hírlap. A munkálatokat részben a forráshiány, részben az engedélyezési eljárások vontatottsága késlelteti. Sokat elmond a beruházás alakulásáról, hogy a kormány hivatalos honlapján a legfrissebb - tulajdonképpen az egyetlen - hír az M9-es autópályával kapcsolatban egy 2015 áprilisi keltezésű bejegyzésben olvasható. Lázár János, a Miniszterelnökség akkori vezetője a Zalai Hírlapnak adott interjúban számolt be a térségben tett látogatásáról, amelyre a Modern Városok Program részeként, Orbán Viktor miniszterelnök társaságában került sor.
A miniszter kifejtette, hogy gazdasági értelemben Zalaegerszeg egy nehezen megközelíthető település, a kormány ezért két döntést hozott a város polgármesterével megállapodva. Az egyik az M9-esre vonatkozott: Lázár fontosnak nevezte, hogy Zalaegerszeg közelebb kerüljön a nyugati határhoz is, ezért az M9-es nyomvonalának kiépítését itt kezdik el, vagyis Zalaegerszeg és Vasvár között valósulhat meg az első szakasz. Ennek kiépítése 2018-ban kezdődhet el - mondta 2015-ben a miniszter.
A tervezett nyomvonal. (Forrás: Wikipédia) |
Hozzátette, az M9-es és az M8-as metszéspontja Vasvárnál lesz, így az M8-ason a teherforgalmat el tudják vezetni egészen a határig, tehát kifejezetten Zalaegerszeg gazdasági lehetőségeinek bővítése miatt vállal ekkora, akár százmilliárdos nagyságrendű anyagi áldozatot a kormány. Az interjúból kiderült továbbá, hogy az M9-es Zalaegerszeg és Vasvár közötti, 38 kilométer hosszú szakaszának megépítésére európai uniós forrásokat von be a kormány.
A jelek szerint azonban a következő években felgyorsulhat a beruházás megvalósítása. A versenyképességi csomag részeként vélhetően kiemelt státuszt kap majd a projekt, amivel jócskán rövidíteni lehet az engedélyezési és egyéb eljárási határidőket.
A tervezett teljes nyomvonal Nagycenk és Szeged, illetve a köztes városok érintésével halad, az Országos Területrendezési Terv alapján.