MXA sorozatú szerelvény a HÉV Batthyány téri végállomásán 2016. november 24-én. A MÁV-csoport leányvállalata, a Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) Zrt. átvette a HÉV-et a fővárostól. (Kép forrása: MTI Fotó, Máthé Zoltán) |
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerint biztosítottak a források a tervezett budapesti kötöttpályás közlekedési fejlesztésekre, a tervek szerint 5-10 év alatt valamennyi HÉV-vonalat felújítanak és lecserélik a vonatállományt.
Homolya Róbert elmondta: a múlt héten tárgyalt a kormány arról, hogy mindenáron véghezviszi a tervezett és bejelentett fejlesztéseket. Mint fogalmazott, "mindenki számára ismert a vonalak műszaki állapota", a MÁV-HÉV Zrt. gördülőállományának átlagéletkora mintegy 40 év.
Az államtitkár szerint ősz elejére két fejlesztési koncepciót fog a tárca a kormánynak előterjeszteni a témában. A hetekben pedig kormánydöntés születik majd arról, hogyan valósuljon meg a Hódmezővásárhely-Szeged közötti tram-train projekt, 8 tram-train jármű beszerzése folyamatban van.
A buszokra is ráférne a csere
Az autóbuszállományról szólva azt mondta, „van hova fejlődni”, az állomány több mint 90 százaléka dízelüzemű, és megjegyezte, hogy egyértelműen a CNG (sűrített földgáz) technológiát tartják alkalmasnak a hatékonyabb személyszállítási közszolgáltatáshoz. 2020-ra 750-re szeretnék fejleszteni a mostani 100-200-as állományt. Mint mondta, hansgúlyeltolódást szeretnének elérni, 15-20 százalékra szeretnék növelni az alternatív üzemanyagot használó buszok arányát a jelenlegi mintegy 3 százalékról.