3p

A szigetország rendkívüli módon megsínylené az amerikai vémokat.

Teljesen destabilizálhatják a brit autóipart és több tízezer ágazati munkahely megszűnését okozhatják az amerikai kormány által tervezett importvámok – áll az egyik tekintélyes londoni gazdaságpolitikai kutatóműhely szerdán bemutatott tanulmányában.

Az Institute for Public Policy Research (IPPR) 46 oldalas összeállítása kiemeli, hogy a Nagy-Britanniában gyártott autók 77,5 százaléka exportpiacokra kerül, és az évente gyártott mennyiség 12,5 százalékát az amerikai piac veszi fel.

Az IPPR modellszámításokra alapuló forgatókönyve szerint ha az amerikai kormány tartósan 25 százalékos vámot vet ki az importált személyautókra, az 25 ezer állás megszűnésével járhat a brit járműipari ágazatban.

A brit autóipar a fogát csikorgatja?
A brit autóipar a fogát csikorgatja?
Fotó: Depositphotos

Szinte mindenkit érinthet

A brit autóipari konglomerátumok közül a Jaguar Land Rover (JLR) exportálja a legtöbb járművet az Egyesült Államokba, így ennek a cégnek különösen magas a kitettsége az amerikai vámokkal szemben.

A Tata-csoporthoz tartozó Agratas akkumulátorgyártó óriásüzemet ugyancsak érintik az amerikai vámok, tekintettel arra, hogy a céget szoros beszállítói kapcsolatok fűzik a Jaguar Land Roverhez – áll az IPPR szerdai tanulmányában.

A BMW tulajdonában lévő, Oxfordban működő Mini autógyár is jelentős mértékben függ az amerikai piactól.

Az IPPR tanulmánya hangsúlyozza, hogy a brit feldolgozószektor számára komoly jelentőségű az autóipar teljesítménye, mivel Nagy-Britanniában jelenleg 2811 vállalat foglalkozik autó- és részegységgyártással. Ezek a cégek csaknem 133 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak, és összesített éves forgalmuk tavaly 70,3 milliárd font (33 750 milliárd forint) volt.

Az elemzés kiemeli azt is, hogy a járműipar a legnagyobb brit áruexportőr: az ágazat adta 2024-ben a teljes brit árukivitel 13,9 százalékát.

Az IPPR hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a brit autóipar teljesítménye már az amerikai vámok bevezetése előtt is meredeken csökkent, és jelenleg az 1950-es évek eleje óta nem tapasztalt mélységekben jár.

Az elemzőműhely idézi a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adatait, amelyek szerint tavaly nem egészen 780 ezer személyautót gyártottak Nagy-Britanniában, 55 százalékkal kevesebbet, mint a visszaesési folyamat első évében, 2016-ban.

A teljes brit gazdaság megnyekkenhet

Más elemzői prognózisok szerint az amerikai vámemelések komoly növekedési kockázatokat jelentenek a brit gazdaság egészére is.

A brit kormánynak hivatalos előrejelzéseket készítő elemzőműhely (Office for Budget Responsibility, OBR) modellszámításai azt mutatják, hogy ha az Egyesült Államok és a világ többi része közötti vámok viszonossági alapon 20 százalékponttal emelkednek, ennek nagy-britanniai hatása a 2026-2027-es pénzügyi évben tetőzne, és abban az évben a brit hazai össztermék (GDP) értéke 1 százalékkal lenne alacsonyabb az arra az időszakra szóló jelenlegi alapeseti előrejelzésnél.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság OKSZ: az árrésstop fenntartása nem szolgálja a vásárlók érdekeit
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 16:44
Az OKSZ szerint a kormány a szőnyeg alá söpri a magyar gazdaságban meglevő feszültségeket.
Makro / Külgazdaság Bejelentést tett Gulyás Gergely az árrésstopról
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 15:36
Augusztus 31-ig biztosan érvényben marad az intézkedés.   
Makro / Külgazdaság Köhécsel az EU egyik legnagyobb gazdasága
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 15:16
A francia hazai össztermék (GDP) 0,1 százalékkal nőtt az idei első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévvel összevetve – áll az Insee francia statisztikai hivatal szerdán ismertetett végleges jelentésében.
Makro / Külgazdaság Hétórás munkanapot vezetne be egy európai ország, hogy növelje a dolgozók jóllétét
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 14:01
Hétórás munkanap bevezetését tervezi a montenegrói kormány, az ország gazdasági kamarája azonban szerdán arra figyelmeztetett, hogy a rövidebb munkanap nagyobb terheket róna a gazdaságra, amely nem biztos, hogy készen áll a globális kihívásokra.
Makro / Külgazdaság Kapaszkodjon: olcsóbb lesz tankolni
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 10:04
Mutatjuk a friss számokat!
Makro / Külgazdaság Év végén jöhet csak kamatcsökkentés
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 17:01
A Monetáris Tanács májusi kamatdöntő ülésén 6,50 százalékon tartotta az alapkamatot, a döntés megfelelt a várakozásoknak és az elemzői konszenzusnak is. A hazai alapkamat immár nyolc hónapja változatlan.
Makro / Külgazdaság Lendületet adott a forintnak Varga Mihály
Herman Bernadett | 2025. május 27. 16:34
Aggasztóak az inflációs kilátások, a növekedés szintén gyengén alakult, a jegybank azonban óvatos és türelmes, ezért nem változtatott az alapkamaton. Lehet, hogy az idén már nem is lesz kamatcsökkentés.
Makro / Külgazdaság Nem ezt várták a németektől
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 15:21
Az elemzők által vártnál kevésbé javult a fogyasztói hangulat Németországban a GfK és NIM-intézet júniusra vonatkozóan végzett felmérése szerint.
Makro / Külgazdaság Gyengült a forint, óvatos maradt Varga Mihály
Herman Bernadett | 2025. május 27. 14:01
Májusban is maradt a 6,5 százalékos alapkamat. Utoljára szeptemberben volt kamatcsökkentés, lazítás leghamarabb a második félévben lehet a szakértők szerint. 
Makro / Külgazdaság Mi történt? Kitört a jókedv Európában
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 13:41
Májusban javult az üzleti és a fogyasztói hangulat mind az euróövezetben, mind az EU-ban az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága (DG ECFIN) havi rendszeres felmérésének kedden publikált legfrissebb száma alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG