3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jövő nyárig készülhet el az a megvalósíthatósági tanulmány, amely alapján el lehet kezdeni a Budapest és Varsó közé tervezett, nagy sebességű vasútvonal hazai szakaszának építését. Az új vonal elsősorban személyszállító vonatok számára épülne – olvasható a Magyar Hírlap hétfői számában.

A gyorsvasúton Varsóba a jelenlegi tizenkettő helyett öt és fél óra alatt lehetne eljutni. A napilapot arról tájékoztatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), hogy megkezdődött a nagy sebességű vasút építésének előkészítése, a megvalósíthatósági tanulmány műszaki szempontból a magyarországi szakaszra terjed ki, utasforgalom és közgazdasági értelemben viszont az együttműködésben részt vevő V4-országokat, így Szlovákiát, Csehországot és Lengyelországot is vizsgálja.

A szaktárca megbízása alapján a tanulmányt a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) készíti, erre a kormány másfél milliárd forintot biztosított. Az eredmények alapján jövő nyárra készülhet döntési javaslat a beruházás elindításához szükséges tervezés megkezdéséről.

A lap felidézi, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a napokban a tervezett gyorsvasútról elmondta: a magyarországi szakasz Budapesttől Móron keresztül Győrig tart majd és tárgyalnak a szlovákokkal, hogy Győr és Dunaszerdahely között vagy Rajkánál vigyék át a vonalat Szlovákiába, ahonnan Pozsonyon keresztül Csehországból - Brno, Ostrava és Katowice érintésével - Varsóig haladna.

Az új nyomvonalon Magyarországon a tervek szerint óránként 350 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a személyszállító vonatok. A miniszter kitért arra is, hogy a beruházás teljesen új dimenziót nyit Közép-Európa gazdasági fejlődése előtt, hiszen a térségben még nincsen gyorsvasút.

A cikk szerint az új vonal mindenképpen lehetőséget teremt arra, hogy Győrben megállhassanak a vonatok, hiszen ez a vasútvonal közgazdasági megtérülésének a kulcsa.

Ugyanakkor az ITM közlése szerint azt még vizsgálják, hogy mindez a jelenlegi pályaudvar bővítésével, új létesítésével vagy esetleg elkerülő szakasz együttes építésével valósulhat meg, ennek előkészítésébe a győri önkormányzatot is bevonják a tervezők.

A V4-es országok közötti együttműködés alapja nem az azonos vonali sebesség, hanem a közös menetrendi koncepció, a megcélzott menetidők meghatározása. E szerint Budapestről Pozsonyba másfél, Prágába három és fél, Varsóba a jelenlegi tizenkettő helyett öt és fél óra alatt lehetne eljutni.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy meglepetés: kamatot vágott a jegybank, örül a miniszterelnök Norvégiában
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 12:11
A norvég jegybank 25 bázisponttal megvágta az irányadó kamatlábat, öt év után először jelentett be csökkentést, ami meglepte a piaci szereplőket.
Makro / Külgazdaság Magyarországra vetülhet a háború árnyéka
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 10:34
A közel-keleti háború drágulást, inflációt és költségvetési nyomást hozhat Magyarországra – derül ki az Mfor friss gazdasági elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, nem jó irányba mennek a dolgok Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 07:02
A kamatot szinten tartotta a Fed, de a kilátásokat illetően pesszimista hangot ütöttek meg.
Makro / Külgazdaság A benzinárstop visszahozatala még nincs tervben – hangzott el a Kormányinfón
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 17:58
Szerda délután fél 4-kor tartott Kormányinfót Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. Több téma is szóba került. 
Makro / Külgazdaság Megint irreális növekedést szeretne a kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 16:27
Kedden megszavazták a költségvetést, amiről már most lehet sejteni, hogy az abban foglalt számok nem fognak találkozni a realitásokkal, többek között erről is beszélt kollégánk, Király Béla az ATV tart műsorában. A műsorban szóba került, hogy miért csalóka az átlagbért figyelni, és terítékre került a magyar ipar is, amely áprilisban életjeleket mutatott.
Makro / Külgazdaság Kezdődik: a tankolás is drágább lesz az új háború miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 12:17
Csütörtöktől érezhető változás indul a hazai üzemanyagárakban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Hát nincs választási költségvetés!
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 11:44
A miniszter szerint mindenre jut pénz.
Makro / Külgazdaság GKI: nagy baj van a magyar vállalatokkal
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 10:15
A munkatermelékenység elmarad a régiós versenytársakétól.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály: Magyarország rászorul Kína pénzére
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 08:32
A jegybankelnök úgy látja: szükséges a kínai támaszték.
Makro / Külgazdaság Hiába Orbán Viktorék minden erőfeszítése?
Csabai Károly | 2025. június 18. 05:44
Az árrésstop ellenére az infláció májusban csak tovább nőtt, így nem csoda, ha az európai összehasonlításban sem sikerült előrébb lépnünk, az unióban például továbbra is a miénk a 25. legmagasabb éves fogyasztóiár-index. De a jegybanki alapkamatok, valamint az úgynevezett visszatekintő reálkamatok összevetésében is ugyanott vagyunk, ahol egy hónappal korábban – derül ki lapunk legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképéből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG