3p

Jövő nyárig készülhet el az a megvalósíthatósági tanulmány, amely alapján el lehet kezdeni a Budapest és Varsó közé tervezett, nagy sebességű vasútvonal hazai szakaszának építését. Az új vonal elsősorban személyszállító vonatok számára épülne – olvasható a Magyar Hírlap hétfői számában.

A gyorsvasúton Varsóba a jelenlegi tizenkettő helyett öt és fél óra alatt lehetne eljutni. A napilapot arról tájékoztatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), hogy megkezdődött a nagy sebességű vasút építésének előkészítése, a megvalósíthatósági tanulmány műszaki szempontból a magyarországi szakaszra terjed ki, utasforgalom és közgazdasági értelemben viszont az együttműködésben részt vevő V4-országokat, így Szlovákiát, Csehországot és Lengyelországot is vizsgálja.

A szaktárca megbízása alapján a tanulmányt a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) készíti, erre a kormány másfél milliárd forintot biztosított. Az eredmények alapján jövő nyárra készülhet döntési javaslat a beruházás elindításához szükséges tervezés megkezdéséről.

A lap felidézi, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a napokban a tervezett gyorsvasútról elmondta: a magyarországi szakasz Budapesttől Móron keresztül Győrig tart majd és tárgyalnak a szlovákokkal, hogy Győr és Dunaszerdahely között vagy Rajkánál vigyék át a vonalat Szlovákiába, ahonnan Pozsonyon keresztül Csehországból - Brno, Ostrava és Katowice érintésével - Varsóig haladna.

Az új nyomvonalon Magyarországon a tervek szerint óránként 350 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a személyszállító vonatok. A miniszter kitért arra is, hogy a beruházás teljesen új dimenziót nyit Közép-Európa gazdasági fejlődése előtt, hiszen a térségben még nincsen gyorsvasút.

A cikk szerint az új vonal mindenképpen lehetőséget teremt arra, hogy Győrben megállhassanak a vonatok, hiszen ez a vasútvonal közgazdasági megtérülésének a kulcsa.

Ugyanakkor az ITM közlése szerint azt még vizsgálják, hogy mindez a jelenlegi pályaudvar bővítésével, új létesítésével vagy esetleg elkerülő szakasz együttes építésével valósulhat meg, ennek előkészítésébe a győri önkormányzatot is bevonják a tervezők.

A V4-es országok közötti együttműködés alapja nem az azonos vonali sebesség, hanem a közös menetrendi koncepció, a megcélzott menetidők meghatározása. E szerint Budapestről Pozsonyba másfél, Prágába három és fél, Varsóba a jelenlegi tizenkettő helyett öt és fél óra alatt lehetne eljutni.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság OKSZ: az árrésstop fenntartása nem szolgálja a vásárlók érdekeit
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 16:44
Az OKSZ szerint a kormány a szőnyeg alá söpri a magyar gazdaságban meglevő feszültségeket.
Makro / Külgazdaság Bejelentést tett Gulyás Gergely az árrésstopról
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 15:36
Augusztus 31-ig biztosan érvényben marad az intézkedés.   
Makro / Külgazdaság Köhécsel az EU egyik legnagyobb gazdasága
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 15:16
A francia hazai össztermék (GDP) 0,1 százalékkal nőtt az idei első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévvel összevetve – áll az Insee francia statisztikai hivatal szerdán ismertetett végleges jelentésében.
Makro / Külgazdaság Hétórás munkanapot vezetne be egy európai ország, hogy növelje a dolgozók jóllétét
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 14:01
Hétórás munkanap bevezetését tervezi a montenegrói kormány, az ország gazdasági kamarája azonban szerdán arra figyelmeztetett, hogy a rövidebb munkanap nagyobb terheket róna a gazdaságra, amely nem biztos, hogy készen áll a globális kihívásokra.
Makro / Külgazdaság Kapaszkodjon: olcsóbb lesz tankolni
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 10:04
Mutatjuk a friss számokat!
Makro / Külgazdaság Év végén jöhet csak kamatcsökkentés
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 17:01
A Monetáris Tanács májusi kamatdöntő ülésén 6,50 százalékon tartotta az alapkamatot, a döntés megfelelt a várakozásoknak és az elemzői konszenzusnak is. A hazai alapkamat immár nyolc hónapja változatlan.
Makro / Külgazdaság Lendületet adott a forintnak Varga Mihály
Herman Bernadett | 2025. május 27. 16:34
Aggasztóak az inflációs kilátások, a növekedés szintén gyengén alakult, a jegybank azonban óvatos és türelmes, ezért nem változtatott az alapkamaton. Lehet, hogy az idén már nem is lesz kamatcsökkentés.
Makro / Külgazdaság Nem ezt várták a németektől
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 15:21
Az elemzők által vártnál kevésbé javult a fogyasztói hangulat Németországban a GfK és NIM-intézet júniusra vonatkozóan végzett felmérése szerint.
Makro / Külgazdaság Gyengült a forint, óvatos maradt Varga Mihály
Herman Bernadett | 2025. május 27. 14:01
Májusban is maradt a 6,5 százalékos alapkamat. Utoljára szeptemberben volt kamatcsökkentés, lazítás leghamarabb a második félévben lehet a szakértők szerint. 
Makro / Külgazdaság Mi történt? Kitört a jókedv Európában
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 13:41
Májusban javult az üzleti és a fogyasztói hangulat mind az euróövezetben, mind az EU-ban az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága (DG ECFIN) havi rendszeres felmérésének kedden publikált legfrissebb száma alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG