4p

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) uniós pénzügyi alap jelenleg nyitva lévő kiírásában március végéig nyújthatnak be közlekedésfejlesztési projekteket a tagállamok. Magyarország a kormány döntése alapján két nemzetközi jelentőségű vasúti hálózatbővítés előkészítésének folytatásához kér összesen 2,8 milliárd forint támogatást. A forrást a Budapest-Varsó nagysebességű vasút magyarországi szakasza és a Kelenföld-Nyugati pályaudvar között tervezett új vasúti összeköttetés környezetvédelmi munkarészeire fordítanák.

A 2014-2020 közötti uniós költségvetési ciklusban indult pénzügyi alap, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) a transzeurópai hálózatok kiépítésének, korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedés, az energetika és a távközlés területén. A támogatási forrásból a sikeres pályázatoknak köszönhetően mintegy 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben.

A CEF jelenleg nyitva lévő kiírásában a tagállamok összesen mintegy 290 millió eurót érhetnek el a visszahulló forrásokból. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium javaslata alapján Magyarország ebben a körben két, állami beruházásban megvalósuló vasúti projekthez igényel támogatást. A pályázatokat március végéig lehet benyújtani, a támogatások odaítéléséről nyáron dönthetnek az Európai Bizottság és a tagállamok képviselői.

A közép-európai fővárosokat környezetkímélő módon összekapcsolódó nagysebességű vasúti kapcsolat létrehozásáról már készül a megvalósíthatósági tanulmány. A létrejövő infrastruktúra kényelmes, gyors, egyéb közlekedési módokkal versenyképes eljutási lehetőséget teremthet Budapest, Pozsony, Prága és Varsó között, bekapcsolná a térséget a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba. A beruházásnak köszönhetően a meglévő vonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, teret nyitva az elővárosi személy- és környezetbarát teherforgalom növelése előtt. Kedvező döntés esetén a támogatás  a környezeti vizsgálatok elkészítésében, környezeti hatástanulmány összeállításában és a környezetvédelmi engedély megszerzésében hasznosulhat. A projektjavaslat összhangban áll egy párhuzamosan futó osztrák vasútfejlesztési tervvel, Magyarország és Ausztria ezért kölcsönösen támogatja egymás kezdeményezéseit.

Negyedórával hamarabb érhetnénk Bécsbe. Fotó: EPA/CHRISTIAN BRUNA
Negyedórával hamarabb érhetnénk Bécsbe. Fotó: EPA/CHRISTIAN BRUNA

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia fejlesztési program kiemelt fontosságú eleme a Budapest-Kelenföld és Budapest-Nyugati vasútállomások összeköttetése új törzsvonali szakasszal. Az elképzelések szerint Magyarország legnagyobb és legsűrűbb vonatforgalommal rendelkező nagyvasúti vonalszakasza jöhet így létre. A Budapesti Fejlesztési Központ beruházásában tervezett projekt esetében szintén a környezetvédelmi munkarészek finanszírozásához kér támogatást Magyarország.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A kormány a következő tíz évben mintegy hatezer milliárd forintot szán a vasúti infrastruktúra és gördülőállomány korszerűsítésére. A program kiemelt céljai közé tartozik a régiós fővárosokba vezető nagysebességű vasúti kapcsolatok kiépítése. A meglévő hálózat szolgáltatási színvonalát is javítjuk, CEF-forrásból tavaly nyertünk támogatást a Kelenföld-Hegyeshalom vonalszakasz nemzetközi átjárhatóságot javító fejlesztésére. A mintegy 25 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően már idén öt perccel, 2023 végére pedig újabb negyedórával csökkenhet a menetidő Budapest és Bécs között."

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz hozzájárulásával 670 milliárd forint beruházási értékben valósulnak meg hazai közlekedésfejlesztési projektek. A többi között idén befejeződik a Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, folyamatban van a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának kivitelezése is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rohamoznak a török cégek Moszkvában, és nyernek is
Elek Lenke | 2024. szeptember 7. 17:31
A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta, Keletre vagy Nyugatra nyitna-e
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 16:33
A kötcsei piknikre érkező Orbán Viktor elárulta, miről fog beszélni zárt körben, és válaszolt pár újságírói kérdésre is.
Makro / Külgazdaság Lehetett volna nagyobb áresés a kutakon?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 13:17
Kisebb áresést láthattunk a hazai kutakon, pedig a nemzetközi tőzsdei árak alapján akár komolyabb csökkenés is lehetett volna. Tovább mérséklődhet az üzemanyagok ára a jövő héten.
Makro / Külgazdaság Ezt mondták Amerikában a magyar jenkötvényekről
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 08:34
Befektetésre ajánlott, stabil kilátású osztályozással látta el a Moody’s a jenben kibocsátott 3 és 10 éves futamidejű magyar állampapírokat. Pozitívan értékelték az államháztartási konszolidációt, kockázat viszont a viharos EU-kapcsolat, illetve a részben felfüggesztett uniós pénzek kérdése.
Makro / Külgazdaság Brüsszelből a magyar kormánynak is üzentek Kínával kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 18:29
Már a belgák szerint is túl erős a függés az ázsiai óriástól.
Makro / Külgazdaság Csaba László: A NER vezető rétege bizonyos szempontból emlékeztet a kínai vezetőségre (videó)
Csabai Károly | 2024. szeptember 6. 15:06
Ezzel a közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja a Klasszis Klubban arra utalt, hogy az Orbán-kormány hangosan hirdet bizonyos elveket, amelyeket nem feltétlenül vesz komolyan - elég csak a családpolitikájukra gondolni. A beszélgetés során Csaba László egyebek mellett elmondta, miért nem igaz az a kormányzati állítás, miszerint most már itt a fellendülés, minden jó lesz, minden mutató javul. Valamint azt is, hogy helyes-e az a megközelítés, miszerint a belső piac növekedése képes ellensúlyozni a külpiacok gyenge teljesítményét, s - látva a zsákutcába került európai gazdaságot - tudunk-e függetlenedni annak legerősebb tagjától, Németországtól. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 58. adását most visszahallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy ígéretet tett Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 11:32
Szijjártó Péter Kisinyovban tartott közös sajtótájékoztatót moldáv kollégájával, ahol szóba került Moldova európai Uniós csatlakozása is.
Makro / Külgazdaság Miért nem lő ki a magyar gazdaság?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:45
Bod Péter Ákos elemezte a hazai gazdasági mutatók hátterét.
Makro / Külgazdaság Itt az újabb üzemanyagár-változás, ez mindenkit érint
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:04
Ismét változik a benzin és a dízel nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság A lengyel jegybank idén már nem enyhít
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 09:13
A lengyel jegybak szerint az infláció a jövő év elejéig még emelkedni fog, ezt követően lehetséges újabb alapkamatvágás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG