A halmozódó készlet, a nagybani kereskedőkön lévő nyomás miatt az autóárak egyenletes csökkenését jelzi előre Kínában az év második felére a nemzeti fejlesztési- és reformbizottság.
Az autógyárak nagy valószínűséggel a dílerekkel közös akciókba kezdenek majd, hogy teljesítsék eladási terveiket - véli Csen Hsziao-tung, az NDRC egyik szakvezetője. Az év első felében az autópiacon már kisebb, 1,18 százalékos visszaesés volt érezhető, az előző év azonos időszakának áraihoz képest.
A Credit Suisse Group AG ugyancsak azt feltételezi, hogy a világ legnagyobb autópiacán a fogyasztók megnyeréséért a kereskedők hamarosan árháborúba kezdhetnek készleteik felszámolása érdekében. A nagykereskedelmi szállítások a múlt hónapban az eddigi 15 hónap legalacsonyabb szintjén voltak, amit a vásárlói kedv infláció miatti visszaesésével magyaráznak.
Számháború A kínai havi autóeladások először tavaly januárban haladták meg az amerikait és 2009 év végén beállították a világcsúcsot, 13,6 millió darabot. Az éves növekedés 45 százalékos volt. Az idén júniusban összesen 1,04 millió gépkocsit adtak el. A csúcs márciusban volt, amikor egyetlen hónap alatt 1,7 millió új autó talált gazdára az kelet-ázsiai országban. |
Piaci szereplők szerint a tavalyi magas árakról már nem érdemes álmodozni, az árak csökkenése elkerülhetetlen. Egyes becslések szerint egy 100 ezer jüanos - 3,3 millió forintos - autónál 5 százalék körüli áresésre lehet számítani.
A kínai tervezési főhatóság megállapítja azt is, hogy az év második felében sűrűbbé válik az új modellek bemutatása, így például júliusban heti három a jellemző, a következő két hónapra pedig több mint 20-at irányoztak elő a gyártók.
A kínai kormány kedvezményekkel továbbra is támogatja a vidékiek motorkerékpár, és gépkocsi vásárlását; az első félévben ez közel 8 milliárd jüanjába került a költségvetésnek. Az "öreg autót új autóra" csereakciók támogatására ezen felül mintegy 2,5 milliárd jüant áldoztak.
MTI