Csődvédelem alá került a Magyarországon is jelen lévő brit The Body Shop kozmetikai bolthálózat, ha nem sikerült nyereségessé tenni a céget, kétezer ember kerülhet az utcára. A boltokat nem zárják be az átalakítási kísérlet alatt. A csődbiztos az FRP vagyonkezelőt bízta meg a klinikailag halott vállalat felélesztésével, amely azt ígéri, hogy minden tőle telhetőt megtesz a The Body Shopért.
Egymásnak adták a kilincset a tulajdonosok
A bolthálózatot Anita Roddick alapította 1976-ban egyetlen shoppal Brightonban. A vállalat ezt követően világmárkává fejlődött. Egyik legfontosabb üzenete az, hogy elutasítja a szépészeti termékek tesztelését állatokon, továbbá kiáll az etikus – a társadalom és a környezet érdekeire is figyelő – kereskedelem mellett.
Az FRP szerint a vállalat reakcióideje lelassult és pénzügyileg ingoványos talajon áll. Ezen kell változtatni a hosszú távú versenyképesség megteremtése érdekében. Minden lehetőséget megvizsgálnak a költségcsökkentésre. A BBC összefoglalója szerint első helyen a cég tulajdonában lévő, illetve a bérelt ingatlanok felülvizsgálata áll. Végső soron várhatóan a The Body Shop márkanév nem fog teljesen eltűnni a brit bevásárlóutcákról.
A vállalat háromszor cserélt gazdát azóta, hogy alapítója 2006-ban eladta, majd egy évre rá elhunyt. A tulajdonlás azonban nem jelenti azt, hogy valaki képes is egy céget irányítani. Az új tulajdonosok nem
tudták elérni, hogy a boltok kínálata vonzó legyen a fiatalabb nemzedékeknek is.
A BBC idézi Lesley Hayhurst vásárlót, aki most 70 éves, nagyon fiatalon járt először még az eredeti brightoni The Body Shop-üzletben. Mint mondja, akkor forradalmi újdonság volt az, ahogy a kozmetikumokhoz viszonyult a márka. Az elmúlt években azonban úgy alakultak az árai, hogy már sokszor nem engedheti meg magának a bolt termékeinek megvásárlását.
Jó emlékei vannak a 39 éves Jasmine Payne-nek is a The Body Shopról, amelybe az 1990-es években járt. Külön nagyra értékeli az márka állatbarát küldetését, ám a bolthálózat árait ő sem tudja megfizetni. Az FRP szakértői közölték, hogy az elektronikus kereskedelem lényegesen átszabta azt, hogy a
vásárlók mit és mennyiért vásárolhatnak meg a kozmetikumok világában.
„Úgy tűnik, néhány havonta megtapasztalhatjuk egy nemzeti kiskereskedelmi márka leáldozását”
– mondta Andrew Goodacre, a Brit Független Kiskereskedők Szövetségének elnöke. Reméli, hogy a cég alkalmazottai és franchise partnerei megtalálják a helyüket az új helyzetben is az ágazatban.
Frissítés: a magyar boltokat nem érinti, azok zavartalanul működnek
Cikkünk megjelenése után a The Body Shop magyar hálózatát menedzselő cég jeléezte, a csak az egyesült királyságbeli vállalat került bajba. A cég egyúttal közölte:
"Magyarországon a The Body Shop franchise-rendszerben működik, a franchise partnerekre nincsenek kihatással az egyesült királyságbeli piac történései. Magyarországon minden üzletünk továbbra is nyitva tart, zavartalanul működik" .