Az okkfehervár.hu oldalon olvasható levélben, amelyre először az Index hírportál hívta fel a figyelmet, egyebek mellett az áll, hogy "a lépés eredményét naponta több tízezren érzik a bőrükön: a korábban is zsúfolt útvonal szinte járhatatlanná vált, a csúcsforgalmi időszakban a dugó a korábbi többszörösére növekedett, a sor vége egy átlagos, esőmentes reggelen is Budaörs közepéig nyúlik."
Cser-Palkovics András szerint az eredmény önmagában is felveti a kérdést, hogy milyen szerepet játszik a "józan ész a közlekedési, forgalomszervezési döntésekben", de - mint megjegyzi - nem emiatt írta a levelet. A polgármestert "az a stílus és szemlélet" háborította fel, amellyel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselői a lépést kommentálták: utalva arra, hogy egyrészt szerintük "a buszsáv lényege, hogy kiszorítsa a beáramló forgalmat a Hegyalja útról"; másrészt pedig szerintük "Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak".
"Szavaikban és a mögöttes jelentéstartalomban jól kitapintható az a lenéző, fővárossovén szemlélet, amellyel Budapest vezető közlekedési szakemberei a vidéki Magyarországra tekintenek" - fogalmazott a polgármester.
Mint írta, "minden településen vannak szent őrültek, akik egy-egy tematika köré szervezik életüket, mindennapjaikat kitölti a galambászat, a gombagyűjtés vagy éppen flash mobok szervezése. Nélkülözhetetlen és igen hasznos részei ők a civil társadalomnak. Jelentős csoport ezen szubkultúrák között az, amelyik csak kötött pályában és felsővezetékben gondolkodik (...) Nincs is ezekkel az emberekkel semmi baj, rendes önkormányzat támogatja, ha okosat mondanak, meghallgatja őket. Az azonban, ha elszabadult hajóágyúként, kontroll nélkül akcióba lépnek, aggodalomra adhat okot" - írta Székesfehérvár polgármestere.
Cser-Palkovics András úgy fogalmazott: "Budapesten ezek a hajóágyúk most nem csak elszabadultak, de tüzelnek is, egyelőre verbálisan: a városból kifelé, a lenézett, lesajnált, megoldandó problémaként aposztrofált vidéki magyarokra." Levelében hangsúlyozta: az emberek "nem szórakozni" és fővárosiakat "bosszantani" járnak Budapestre, hanem "a megélhetésüket keresik, a családjukat akarják eltartani és ezért napi több órás utazást is vállalnak".
Mint felhívta a figyelmet: az ingázok és munkaadóik joggal várják el, hogy "az általuk megtermelt értékekért cserébe a főváros ne másodrendű, kiszorítandó állampolgárként tekintsen rájuk." Cser-Palkovics András kitért arra is, hogy az ingázók miért nem a tömegközlekedést választják: "mert a budapesti és környéki tömegközlekedés csak elméletben nyújt alternatívát az autózással szemben, a valóságban mindenki tudja, hogy nem. Ez is egy piac, a piaci törvények uralkodnak. Ha a fogyasztók az autót választják, annak oka van" - mutatott rá.
A polgármester szerint a főváros határában P+R parkolók "csak a látszat kedvéért vannak, az autóval járó nem tudja letenni járművét a város határában". "De ha le is tudná tenni, csak egy rosszul szervezett, drága, nap mint nap kellemetlen élményeket nyújtó tömegközlekedéssel mehetnének tovább" - fogalmazott. Cser-Palkovics András leszögezte, hogy ez a helyzet nem Tarlós István hibájából állt elő, hanem az "az elmúlt húsz év eredménye". Ugyanakkor felhívta főpolgármester figyelmét, hogy az azonban már ő hibája lesz, ha "Budapest nem óhajt az ország fővárosa lenni".
"Ha Budapest a magyar gazdaság központja kíván lenni - és húzni kívánja ennek hasznát - akkor nem zárhatja el a munkaerő útját" - hangsúlyozta Cser-Palkovics András. Cser-Palkovics András levelének végén arról írt, hogy el kell dönteniük, Budapest igényt tart-e a fővárosi címre. "Ha Budapest nem akar, vagy nem tud fővárosként működni, készen állok rá, hogy parlamenti képviselőként alkotmány-módosítási javaslatot nyújtsak be" - írta Székesfehérvár polgármestere, aki emlékeztetett: "a középkorban Szent István egyszer már kijelölte Magyarország fővárosát. Nem Buda volt az. Nyilván akkor is csak egy sáv vezetett be a városba..."
A BKK az elmúlt napokban festett fel buszsávot az M1-M7 autópálya közös bevezető szakaszán a Nagyszőlős úti csomópontban. A kivitelezés egy EU-projekt keretében zajlott, amelyet még 2008-ban szavazott meg a Fővárosi Közgyűlés. A felfestés miatt jelenleg a Budapest felé vezető sávokban az eddigi kettő helyett a járművek csak egy sávon haladhatnak. Emiatt az elmúlt napokban jelentős torlódások alakultak ki és emiatt többen támadták a beruházást.
A Levegő Munkacsoport az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében üdvözölte a Budaörsi úton kialakított új buszsávot, amely - mint írták - naponta sok tízezer ember életét könnyíti meg azzal, hogy meggyorsítja eljutásukat a munkahelyre vagy az iskolába. A buszsáv létrehozását az LMP is üdvözölte, de mint az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményben írták: annak bevezetésére "kapkodva és elnagyoltan került sor".
A BKK reagált, részben Cser-Palkovics levelére
A BKK folyamatosan figyelemmel kíséri a Budaörsi úton nemrég kialakított buszsáv hatásait, és ha szükséges korrekciókat fog végrehajtani - közölte Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerdán az MTI-vel.
Vitézy Dávid közlése szerint a Budaörsi úton és a Hegyalja úton további forgalomtechnikai intézkedések lesznek (lámpahangolások, buszsáv kialakítások), ezek elkészülte után lehet a projektet értékelni.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a projektet még 2008 decemberében egyhangúlag fogadta el az akkori Fővárosi Közgyűlés. Hangsúlyozta, semmilyen vidék-főváros ellentét kiélezése nem célja a BKK-nak, de az agglomerációs közlekedés problémái megoldásra várnak, Budapest ebben aktívabb szerepet kíván vállalni. Ebben azonban az agglomeráció városainak is részt kell vennie - tette hozzá. "Budapest önmagában 1,7 millió lakosához illeszkedő költségvetéséből és adóbevételeiből nem tudja a 3,5 milliós régió közlekedésének gondjait egyedül megoldani" - írta.
A projekt célja Vitézy Dávid ismertetése az volt, hogy a belvárosból a dugót oda helyezzék, ahol kevesebb embert zavar, és a közösségi közlekedést előnyben tudják részesíteni. Erre sem a Budaörsi úton, sem a Hegyalja úton nincs lehetőség, emiatt több buszjárat is a dugóban kénytelen araszolni.
Ezzel kapcsolatban közölte, Budapest belvárosa nem tudja akadálytalanul fogadni az M1-es és M7-es autópályák bevezető szakaszáról érkező forgalmat. Elismerte, hogy az elmúlt napokban fennakadások voltak a Nagyszőlős utcai csomópontban, a Hegyalja úton viszont akadálymentesen lehetett haladni.
Nem várt eredmény
Tarlós István főpolgármester mai utasítására haladéktalanul felfüggesztik a Budaörsi úton május 30-án kialakított buszsáv üzemeltetését.
MTI