Leválaszthatja-e Elon Musk Ukrajnát a Starlink szolgáltatásról, amivel leblokkolná az ukrán hadsereg fő kommunikációs csatornáját? Ezt kérdezik leggyakrabban Paul Warburg geopolitikai szakértő videócsatornájának nézői. Feltételezések szerint ezzel az ukrán parancsnoki lánc összeomolna és az oroszok áttörhetnék a frontot. Warburg váratlan választ ad annak tükrében, hogy Musk úgy darálja le az amerikai közigazgatás intézményeit, hogy semmire sincs tekintettel. A szakértő egyértelműen kizárja, hogy a világ leggazdagabb embere megtegye ezt a drasztikus lépést. Annak ellenére állítja ezt, hogy úgy véli, Musk utálja az ukránokat és legszívesebben megfojtaná őket egy kanál vízben.
Warburg kizárólag Elon Musk saját jól felfogott érdekével magyarázza, miért nem fogja szerinte lehetetlenné tenni az ukránoknak a Starlink használatát. A kérdés az: mi hoz az üzletembernek több pénzt és több hatalmat? Az ha megszakítja vagy ha nem szakítja meg rendszere működését Ukrajna felett?
Az önérdek Elon Musknál mindent felülír, erre lehet elemzést építeni
A szakértő szerint Musk viselkedését – amely egyébként Ukrajna 2014-es támogatásától a mostani elutasításig ível – azzal magyarázhatjuk, hogy igyekszik mindig meglovagolni a közéleti és bulvár nyilvánosság aktuális divatjait. Ezzel tartja fenn karrierje és gazdagodása lendületét. Musk üzleti életútja mutat néhány érdekes jellegzetességet. Az egyik, hogy a cégei viszonylag keveset költenek marketingre, a másik hogy az ágazatukban szokásosnál alacsonyabb béreket kínálnak alkalmazottaiknak, akik az átlagosnál többet dolgoznak.
Fotó: Depositphotos
Mindezt az teszi lehetővé, hogy úgy tekint magára, mint vállalkozásai egyszemélyes promóciójára. Képes felismerni, mik a média vezető témái, és be tud kerülni az információörvény középpontjába. Ezt figyelembe véve az ukrán Starlink-kapcsolatot pusztán markingszempontból ítélhetjük meg, figyelmen kívül hagyva a morális megfontolásokat és a háborús kommunikációt. Visszalépve egyet az időben azt láthatjuk, hogy Musk ugyan régóta ismert üzletember, ám a köztudatba azzal csempészte be magát, hogy a Mars-utazásról kezdett beszélni.
A nagy mesemondó vetít az embereknek, mint a mozigépész a moziközönségnek
Azt a képet vetítette az emberek elé, hogy az emberiség csak úgy élheti túl a következő évszázadokat, ha több bolygón telepedik le. Ezzel egyfajta technológiai zseniként prezentálta magát, és a legkevesebb, amit elért az az volt, hogy az egész világon mindenki tudomást szerzett róla. Ezt megfejelte egy sor további olyan technológiai találmánnyal, amit a Mars-utazáshoz hasonlóan nem valósított meg. Ilyen volt a neurolink vagy az autók teljes önvezetése. Mindezekkel fenntartotta a felhajtást maga körül, és például a Tesla részvényárfolyamának feltornászásával a korábbinál sokkal gazdagabbá tette magát. Miközben az amerikai újautó-piacon csak öt százalék a Tesla részesedése, tőzsdei értéke magasan a legnagyobb az autógyártók összehasonlításában. Ez nyilván irreális, és pusztán az magyarázhatja, hogy Musk varázslatos ígéretekkel meg tudja dolgozni az emberek, ezen belül a tőzsdei befektetők tudatát. Ennek a módszernek a hátulütője, hogy a siker nagyon törékeny. Ha a befektetők felismerik, hogy a promóció nincs összhangban Musk cégeinek teljesítményével, akkor gyorsan eladhatják részvényeiket, ahogy azt egyébként sajátos módon például a Tesla igazgatóságának egyes tagjai teszik.
A Starlink jó marketingjének Ukrajna alapozott meg, és az is tarthatja fenn
Itt térhetünk vissza Warburg szerint a Starlinkre. Musk a műholdas kommunikáció egyoldalú megszakításával üzleti katasztrófát kockáztatna. Ha ugyanis ezt megteszi, akkor a befektetők, a potenciális megrendelők minden vállalkozását újraértékelnék. Azt üzenné ezzel, hogy kénye-kedve szerint felrúghat bármilyen megállapodást, amit másokkal kötött. Például megszakíthatja a Starlink-kapcsolatot, ha egy napon úgy hozza a kedve.
Ez a kockázat még azt az elméleti lehetőséget – a legsötétebb forgatókönyvet – is felülírja, hogy az oroszok lefizetnék az üzletembert azért, hogy taszítsa le a Starlinkről az ukránokat. Amikor 2022-ben az orosz hadsereg rárontott Ukrajnára, az ezzel kapcsolatos hírek mindent vittek. Musk arra használta a Starlink nyújtotta előnyt az ukránoknak (fenntartotta az internetet, amikor ennek fizikai infrastruktúrája megsemmisült), hogy promotálja a rendszert. A műholdas internet azonban nem országos biznisz. Ahhoz, hogy működjön a világpiacon kell eladni.
Nem omlana össze az ukrán hadsereg a Stalink-kommunikáció nélkül
Ha kiderül, hogy Musk bármikor megszíthatja ügyfelei Starlink-kapcsolatát, akkor a vásárlók elfordulnak tőle, és más hasonló szolgáltatást nyújtó céghez, például a OneWebhez fordulnak. Ezek a vállalatok egyben beléphetnek a Starlink helyére, mint amelyek kvázi megmentik Ukrajnát. Ez az égbe lökné reputációjukat, miközben a Starlink belerokkanhatna a negatív PR-ba.
A Starlink ugyan a kézenfekvő műholdas internetkapcsolat az ukránoknak. Lefedi az egész országot, könnyű használni és titkosítani a rajta zajló kommunikációt. Az azonban, hogy a versenytársak kínálata gyengébb, még nem jelenti azt, hogy nem használható – mondta Warburg. Az alternatív szolgáltatások viszonylag gyorsan felskálázhatóak, főként ha a befektetők a Starlink helyett mögéjük állnak. A szakértő elismeri, hogy az alternatívák nem tökéletesek, ám ettől még léteznek. Az ukránok a Starlink nélkül kezdték a háborút és folytatni is tudják nélküle.