3p
Kemény összecsapásokra számít környezetvédőkkel a rendőrség a héten megnyíló Frankfurti Autókiállításon. A válságba került gyártók párbeszédet szeretnének.
Angela Merkel korábban egy új Volkswagen Tiguan GTE volánja mögött (Forrás: EPA, Uwe Anspach)

Évtizedeken át mutogathatta erejét a német autóipar a nagy frankfurti kiállításon: mind több új kocsi, egyre erősebb modellek, fény és csillogás. Az IAA szervezői most arra törekszenek, hogy társadalmi kérdések kerüljenek az idei kiállítás homlokterébe, írta a Wirtschaftswoche. A fokozódó klímavédelem, a mobilitás gyors változásai és a gyengülő piaci kilátások nehezednek az ágazatra, amely képviselőinek ráadásul a környezetvédők heves tiltakozásaival is számolniuk kell.

A nagy autóshow-t a növekvő bizonytalanság szakaszában rendezik. Az üzlet igencsak szerényen alakul: alig van olyan gyártó, beszállító, aki ne panaszkodna csökkenő nyereségre, miközben sok pénzt kell beruházniuk az új technikába. A Német Autógyártók Szövetsége (VDA) ugyan bizakodást terjeszt, ugyanakkor mindenekelőtt a nemzetközi üzletet látja aggasztónak: a külföldi rendelések, amelyek fontos jelzői a forgalom várható alakulásának, augusztusban 11 százalékkal csökkentek.

A környezetvédők erőszakkal fenyegetnek

Emellett egész más kihívásokkal is szembe kerülnek. Az e-mobilitás annyit hangoztatott felfuttatása ellenére az autóipar a környezetvédők egyre nagyobb ellenállásával szembesül. Az utóbbiak aktivistái már bejelentették, hogy meg akarják zavarni az IAA nagy fogadását – a rendőrség nagy erőkkel készül fel, mert erőszak is fenyeget.

A VDA szeretne párbeszédet bírálóival. Bernhard Mattes, a szövetség vezetője vitára hívta az ellenfeleket, hangoztatva: az iparág 2030-ra eléri a kitűzött klímavédelmi célokat – részben azzal, hogy felfut az e-kocsik gyártása. Ezt a környezetvédők kétségbe vonják, tekintettel arra, hogy egyre több nagy, és sokat fogyasztó városi terepjárót adnak el. Szerintük messze nem elegendő, hogy villanymotorokat építsenek be a SUV-okba. Hiányzik olyan, kb. 15,000 eurós árú e-kocsi, amelyet az ingázók használhatnának. Az ipar változatlanul a felső kategóriára helyezi a hangsúlyt, ahelyett, hogy újragondolná az autógyártást, érvelnek.

A legtöbben drágának és célszerűtlennek tartják az e-autót

A nagy amerikai, európai és kínai piacok nem jeleznek növekedést, közölte a VDA. A személyautók világpiaca ebben az évben a tavalyinál 4 százalékkal csökkent, ami 81 millió kocsit jelent. Arra sem látszik remény, hogy az e-autók kipótolják ezt a hiányt. Több ezer német fogyasztónál végzett felmérés azt mutatta, hogy a megkérdezettek két harmada drágának és célszerűtlennek találta azokat, és probléma az e-autók alacsony utazási távolsága. Csak 26 százalék nyilatkozott úgy, hogy érdekesnek tartja a villanyautókat és vezetne is ilyet. Ugyanakkor a gyártóknak 2021-ig több mint 2 millió e-kocsit kellene eladniuk ahhoz, hogy elérjék az EU által megszabott klímavédelmi célokat, különben milliárdos bírságokat kell fizetniük. A cél elérése nehéz lesz, hiszen 2018-ban csak kereken 200.000 e-kocsit adtak el.

A kiállításról ezúttal hiányzik a Fiat, a Peugeot, a Nissan, a Tesla, a Toyota és a Volvo, ami részben egyes cégek nehéz helyzetének is betudható: takarékoskodni kell és a kiállítási jelenlét drága.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kiderült, milyen árak lesznek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 11:12
A héten kedden nem változnak az üzemanyag nagykereskedelmi árak. 
Makro / Külgazdaság 11 pontban könnyíti a vállalkozások terheit a kormány – jelentette be Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 10:52
Ezt tartalmazza a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökével hétfőn délelőtt kötött megállapodás.
Makro / Külgazdaság Nagyon szép számokat közölt az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 09:58
A Kiskereskedelmi Üzletág mutatta fel a legnagyobb növekedést.
Makro / Külgazdaság Mexikóvárosban erőszakba torkollt a Z-generáció tiltakozása
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 12:05
Száz rendőr sérült meg Mexikóvárosban, amikor tüntetők megtámadták a Nemzeti Palotát a drogcsempészet ellen küzdő michoacáni polgármester megölése ellen tiltakozva.
Makro / Külgazdaság Vészesen drágul a marhahús – Trump újabb mentességet adhat
Kollár Dóra | 2025. november 16. 10:26
A marhahús miatt hátrálhat meg az amerikai kormány.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter: „Már csak az a kérdés, hogy mennyire van vége”
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 16:52
Megérkezett a Tisza elnökének válasza a miniszterelnök délelőtti megszólalására.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: „veszély van”
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 14:59
Háborús is, pénzügyi is. Interjúszerűséget adott hívei előtt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Nincs haladék az amerikai szankcióknál – egyre nagyobb a baj Szerbiában
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 13:34
Megelégelte az időhúzást az amerikai hivatal. A Mol is felmerült, mint lehetséges vásárló.
Makro / Külgazdaság Brutális függésben Oroszország, a Lukoil európai leánycégét is eladhatták
Imre Lőrinc | 2025. november 15. 10:28
Vészjóslóan közeledik november 21-e, amikor életbe lépnek a két vezető orosz olajvállalattal szembeni amerikai szankciók. Az izgatottság leginkább Vlagyimir Putyinon uralkodhat el, ugyanis két legnagyobb vásárlója, úgy tűnik, kihátrál Oroszország mögül. Elegendő lehet ez az orosz elnök tárgyalóasztalhoz ültetéséhez? Ennek a kérdésnek jártunk utána.
Makro / Külgazdaság Hátraarc Donald Trumptól: fontos intézkedéseket von vissza
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 09:06
Beütött az infláció, az elnök visszavonulót fúj.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG