3p
Csaknem egy évtizedig hallhattuk, olvashattuk: a jövő a kölcsönzött vagy megosztottan használt autóké, a fiatalok nem vesznek már saját kocsit. Ezzel szemben az Egyesült Államokban sorra zárnak be kölcsönzők, autómegosztók és az elmúlt 10 évben nőtt a magánautók száma – még a zsúfolt forgalmú nagyvárosokban is, ahová behatoltak az Uber és társai.

Az Uber, a Lyft és a többiek nem győzték hirdetni: az ezredforduló körül született nemzedékek nem akarnak már autót, a jövő az ilyen, vagy olyan formában kialakuló közösségi közlekedésé. Elfogadták ezt a véleményt nagyvárosok vezetői is és jöttek a megfelelő intézkedések: New Yorkban a különösen forgalmas 14. utcából kitiltották az autókat, ott már csak buszok közlekedhetnek. San Franciscóban a hasonlóan zsúfolt főútvonalon, a Market Streeten, a buszok mellett csak mopeden és kerékpáron lehet hajtani.

Vannak ingatlanfejlesztők, akik nem építenek parkolót épületeikhez, csak kis területet, ahol át lehet venni a bérautót. A statisztikai felmérések azt mutatják, hogy növekedett az autó nélküli háztartások száma, csakúgy, mint azoké, ahol már nem jut minden felnőtt családtagra kocsi.

Ugyanakkor más, meglepő újdonságot is tartalmaznak a statisztikák: az elmúlt évtizedben a fentiek ellenére nőtt a magánautók száma. Ráadásul a lakosság számánál is nagyobb mértékben éppen olyan nagyvárosokban, ahol a kocsibérlés különösen elterjedt, mint Boston, Los Angeles, New York vagy Chicago.

Fordult a trend a kölcsönzőknél

Ezzel párhuzamosan visszahúzódnak a vállalkozások, amelyek az új trend reményében elindították kölcsönzőiket. A Daimler és a BMW Car2Go nevű cége, amelynek kocsijait bármely utcai parkolóban fel lehetett venni, vagy le lehetett állítani, nemrég bejelentette, hogy kivonul az észak-amerikai városok feléből és New Yorkra, Montrealra, Vancouverre, Seattle-re és Washingtonra összpontosít. A BMW másik, ReachNow nevű saját cége nyáron kivonult az Egyesült Államokból, a General Motors Maven kölcsönzője 17 város helyett már csak 9-ben kínálja szolgáltatását. Az Uber és a Lyft nagy összegeket veszít. A legnagyobb forgalom náluk pénteken van, ami azt mutatja: az emberek nem akarnak megválni kocsijuktól – csak éppen a hét végén, hogy ihassanak...

Szakértők felmérései azt mutatják, hogy a korábbi recesszió miatt csökkentek a személyautó-eladások, mert sokak számára luxusnak tűnt a saját kocsi. A fellendüléssel azonban helyreállt a korábbi helyzet, a kocsik száma nem változott, sőt, voltak évek rekord számú eladással. Párhuzamosan csökkentek az üzemanyagárak, ami olcsóbbá tette az autózást.

Kitűnt az is, hogy az ezredfordulós nemzedékek nem azért fordultak el az autótól, mert nem akarták birtokolni, hanem azért, mert a gazdasági visszaesés éveiben elhalasztották a családalapítást.

Amíg ugyanis nem kell akár több gyereket iskolába vinni, lehet autó nélkül élni a nagyvárosokban – de gyerekekkel ez már sokkal nagyobb gond.

Nehézségekkel küzdenek az autó-megosztó vállalkozások is. Nehezen tudnak nyereséget termelni, mert sok, költséges beruházást igényelnek és csak sűrűn beépített övezetekben sikeresek, ahol könnyen, gyorsan juthat fuvarhoz az ügyfél.

(wired)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem vizsgálja a hatóság az Indexet és a Blikket
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 11:34
Bár a médiapiac döntően átalakul, a versenyhivatalt ez nem igazán érdekli.
Makro / Külgazdaság Csökkent az átlag- és a mediánbér július és szeptember között
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:37
Alacsonyabb a nettó átlag- és mediánkereset is a júliusinál: utóbbi akkor még 399 ezer forint volt. Igaz, az augusztusi és a tavaly szeptemberi számokhoz képest van emelkedés, amelyről részletesen ír a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Makro / Külgazdaság Zombi cégek, felpörgő kiva és új Nokia: így adóznak a vállalkozások a jövő évtől
Imre Lőrinc | 2025. november 17. 19:42
Több mint 200 ezer vállalkozást érint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a kormányzat megállapodásából létrejött, 11 pontból álló adócsökkentési csomag, ami jövőre 78-90 milliárd forintot vesz ki az államkasszából, és hagy ott a cégeknél. A sajtóeseményt követő háttérbeszélgetésen azt is megtudtuk, hogy terítéken van-e még a szocho 13-ról 12 százalékra csökkentése.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter bekeményített: perelni akar a magyar kormány?
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 18:19
Ha kikerülik az Európai Unióban a magyar vétót.
Makro / Külgazdaság Enyhül a feszültség? Közeledik egymáshoz Kína és Németország
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 17:01
Először járt a jelenlegi német kormány egy minisztere Kínában.
Makro / Külgazdaság Mi lehet az amerikai védőpajzs?
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 15:04
Orbán Viktor miniszterelnök az Egyesült Államokban járt, és azt mondják, sok mindent intézett, konkrétumok viszont alig vannak, az igazán fontos megállapodás pedig elmaradt – erről beszélt főmunkatársunk, Herman Bernadett a Trend FM hétfői adásában.
Makro / Külgazdaság A kereskedők adtak egy tippet a kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 12:17
A kevesebb közteher szerintük jobb lenne.
Makro / Külgazdaság Kiderült, milyen árak lesznek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 11:12
A héten kedden nem változnak az üzemanyag nagykereskedelmi árak. 
Makro / Külgazdaság 11 pontban könnyíti a vállalkozások terheit a kormány – jelentette be Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 10:52
Ezt tartalmazza a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökével hétfőn délelőtt kötött megállapodás.
Makro / Külgazdaság Nagyon szép számokat közölt az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 09:58
A Kiskereskedelmi Üzletág mutatta fel a legnagyobb növekedést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG