3p
Csaknem egy évtizedig hallhattuk, olvashattuk: a jövő a kölcsönzött vagy megosztottan használt autóké, a fiatalok nem vesznek már saját kocsit. Ezzel szemben az Egyesült Államokban sorra zárnak be kölcsönzők, autómegosztók és az elmúlt 10 évben nőtt a magánautók száma – még a zsúfolt forgalmú nagyvárosokban is, ahová behatoltak az Uber és társai.

Az Uber, a Lyft és a többiek nem győzték hirdetni: az ezredforduló körül született nemzedékek nem akarnak már autót, a jövő az ilyen, vagy olyan formában kialakuló közösségi közlekedésé. Elfogadták ezt a véleményt nagyvárosok vezetői is és jöttek a megfelelő intézkedések: New Yorkban a különösen forgalmas 14. utcából kitiltották az autókat, ott már csak buszok közlekedhetnek. San Franciscóban a hasonlóan zsúfolt főútvonalon, a Market Streeten, a buszok mellett csak mopeden és kerékpáron lehet hajtani.

Vannak ingatlanfejlesztők, akik nem építenek parkolót épületeikhez, csak kis területet, ahol át lehet venni a bérautót. A statisztikai felmérések azt mutatják, hogy növekedett az autó nélküli háztartások száma, csakúgy, mint azoké, ahol már nem jut minden felnőtt családtagra kocsi.

Ugyanakkor más, meglepő újdonságot is tartalmaznak a statisztikák: az elmúlt évtizedben a fentiek ellenére nőtt a magánautók száma. Ráadásul a lakosság számánál is nagyobb mértékben éppen olyan nagyvárosokban, ahol a kocsibérlés különösen elterjedt, mint Boston, Los Angeles, New York vagy Chicago.

Fordult a trend a kölcsönzőknél

Ezzel párhuzamosan visszahúzódnak a vállalkozások, amelyek az új trend reményében elindították kölcsönzőiket. A Daimler és a BMW Car2Go nevű cége, amelynek kocsijait bármely utcai parkolóban fel lehetett venni, vagy le lehetett állítani, nemrég bejelentette, hogy kivonul az észak-amerikai városok feléből és New Yorkra, Montrealra, Vancouverre, Seattle-re és Washingtonra összpontosít. A BMW másik, ReachNow nevű saját cége nyáron kivonult az Egyesült Államokból, a General Motors Maven kölcsönzője 17 város helyett már csak 9-ben kínálja szolgáltatását. Az Uber és a Lyft nagy összegeket veszít. A legnagyobb forgalom náluk pénteken van, ami azt mutatja: az emberek nem akarnak megválni kocsijuktól – csak éppen a hét végén, hogy ihassanak...

Szakértők felmérései azt mutatják, hogy a korábbi recesszió miatt csökkentek a személyautó-eladások, mert sokak számára luxusnak tűnt a saját kocsi. A fellendüléssel azonban helyreállt a korábbi helyzet, a kocsik száma nem változott, sőt, voltak évek rekord számú eladással. Párhuzamosan csökkentek az üzemanyagárak, ami olcsóbbá tette az autózást.

Kitűnt az is, hogy az ezredfordulós nemzedékek nem azért fordultak el az autótól, mert nem akarták birtokolni, hanem azért, mert a gazdasági visszaesés éveiben elhalasztották a családalapítást.

Amíg ugyanis nem kell akár több gyereket iskolába vinni, lehet autó nélkül élni a nagyvárosokban – de gyerekekkel ez már sokkal nagyobb gond.

Nehézségekkel küzdenek az autó-megosztó vállalkozások is. Nehezen tudnak nyereséget termelni, mert sok, költséges beruházást igényelnek és csak sűrűn beépített övezetekben sikeresek, ahol könnyen, gyorsan juthat fuvarhoz az ügyfél.

(wired)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Meglepetés történt az amerikai éves inflációval
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 17:16
Az Egyesült Államokban lassult a fogyasztóiár-emelkedés éves üteme novemberben, szemben az elemzők által várt gyorsulással.
Makro / Külgazdaság Az EKB változatlanul hagyta az irányadó kamatlábakat
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 16:18
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően nem változtatott a három irányadó eurókamat szintjén.
Makro / Külgazdaság Közel 38 ezren várakoznak 2025 végén műtétre
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 15:45
Egy év alatt több mint ötezer fővel nőtt a három legnagyobb műtéti (térd- és csípőprotézis, valamint szürkehályog) várólista. 
Makro / Külgazdaság Nagy bejelentést tett az inflációról az MNB – de az árrésstop mindent boríthat
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 11:09
Érdemben változtatta inflációs előrejelzését a jövő évre a Magyar Nemzeti Bank.
Makro / Külgazdaság Tud még olcsóbb lenni a benzin? Igen!
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 09:52
A hét második felében tovább csökkennek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Négy hónap múlva vége az Orbán-rendszernek egy friss kutatás szerint
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 09:17
Republikon: 12 százalékpont a Tisza előnye.
Makro / Külgazdaság Újabb nagy bejelentést tett a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 06:53
További 16 járásban kezdhet optikai hálózatfejlesztést.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter nagy bejelentéssel jelentkezett New Yorkból
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 06:29
A külügyminiszter nagy számokról beszélt.
Makro / Külgazdaság Kiderült: mégsem a magyarok fogyasztanak a legkevesebbet az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 19:58
Lettországot megelőzzük, ezért az uniós átlag 73 százalékával sem áll utolsó helyen Magyarország a tényleges egyéni fogyasztást nézve. Az egy főre jutó GDP azonban visszaesett.
Makro / Külgazdaság Bezuhant a forint, októberi szinten az euró ára
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 18:35
Mindhárom fő devizával szemben gyengült a forint szerdán. A svájci frankhoz képest történt a legnagyobb elmozdulás, az euró október óta nem volt ilyen drága.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG