3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Csaknem egy évtizedig hallhattuk, olvashattuk: a jövő a kölcsönzött vagy megosztottan használt autóké, a fiatalok nem vesznek már saját kocsit. Ezzel szemben az Egyesült Államokban sorra zárnak be kölcsönzők, autómegosztók és az elmúlt 10 évben nőtt a magánautók száma – még a zsúfolt forgalmú nagyvárosokban is, ahová behatoltak az Uber és társai.

Az Uber, a Lyft és a többiek nem győzték hirdetni: az ezredforduló körül született nemzedékek nem akarnak már autót, a jövő az ilyen, vagy olyan formában kialakuló közösségi közlekedésé. Elfogadták ezt a véleményt nagyvárosok vezetői is és jöttek a megfelelő intézkedések: New Yorkban a különösen forgalmas 14. utcából kitiltották az autókat, ott már csak buszok közlekedhetnek. San Franciscóban a hasonlóan zsúfolt főútvonalon, a Market Streeten, a buszok mellett csak mopeden és kerékpáron lehet hajtani.

Vannak ingatlanfejlesztők, akik nem építenek parkolót épületeikhez, csak kis területet, ahol át lehet venni a bérautót. A statisztikai felmérések azt mutatják, hogy növekedett az autó nélküli háztartások száma, csakúgy, mint azoké, ahol már nem jut minden felnőtt családtagra kocsi.

Ugyanakkor más, meglepő újdonságot is tartalmaznak a statisztikák: az elmúlt évtizedben a fentiek ellenére nőtt a magánautók száma. Ráadásul a lakosság számánál is nagyobb mértékben éppen olyan nagyvárosokban, ahol a kocsibérlés különösen elterjedt, mint Boston, Los Angeles, New York vagy Chicago.

Fordult a trend a kölcsönzőknél

Ezzel párhuzamosan visszahúzódnak a vállalkozások, amelyek az új trend reményében elindították kölcsönzőiket. A Daimler és a BMW Car2Go nevű cége, amelynek kocsijait bármely utcai parkolóban fel lehetett venni, vagy le lehetett állítani, nemrég bejelentette, hogy kivonul az észak-amerikai városok feléből és New Yorkra, Montrealra, Vancouverre, Seattle-re és Washingtonra összpontosít. A BMW másik, ReachNow nevű saját cége nyáron kivonult az Egyesült Államokból, a General Motors Maven kölcsönzője 17 város helyett már csak 9-ben kínálja szolgáltatását. Az Uber és a Lyft nagy összegeket veszít. A legnagyobb forgalom náluk pénteken van, ami azt mutatja: az emberek nem akarnak megválni kocsijuktól – csak éppen a hét végén, hogy ihassanak...

Szakértők felmérései azt mutatják, hogy a korábbi recesszió miatt csökkentek a személyautó-eladások, mert sokak számára luxusnak tűnt a saját kocsi. A fellendüléssel azonban helyreállt a korábbi helyzet, a kocsik száma nem változott, sőt, voltak évek rekord számú eladással. Párhuzamosan csökkentek az üzemanyagárak, ami olcsóbbá tette az autózást.

Kitűnt az is, hogy az ezredfordulós nemzedékek nem azért fordultak el az autótól, mert nem akarták birtokolni, hanem azért, mert a gazdasági visszaesés éveiben elhalasztották a családalapítást.

Amíg ugyanis nem kell akár több gyereket iskolába vinni, lehet autó nélkül élni a nagyvárosokban – de gyerekekkel ez már sokkal nagyobb gond.

Nehézségekkel küzdenek az autó-megosztó vállalkozások is. Nehezen tudnak nyereséget termelni, mert sok, költséges beruházást igényelnek és csak sűrűn beépített övezetekben sikeresek, ahol könnyen, gyorsan juthat fuvarhoz az ügyfél.

(wired)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Oszkó Péter: Borzalmas állapotban van a beruházási hajlandóság, senki nem mer tervezni
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 28. 09:54
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója az október 27-ei élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 86. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
Makro / Külgazdaság Mire lehet elég a 3 százalékos Otthon Start és a kkv-hitel? Élőben beszélgettünk Oszkó Péterrel – a Klasszis Klub Live-ban
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 27. 15:16
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszolt a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Még egy jel arra, hogy jövőre érkezik az európai fordulat
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:53
A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
Makro / Külgazdaság Magyarországot is elérhetik az amerikai szankciók? Megvan, mikor egyezkedhet Orbán Viktor Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:32
A kormány vizsgálja a helyzetet – árulta el Szijjártó Péter. 
Makro / Külgazdaság Miközben az EU szankciókra készül, Szijjártó Péter továbbra is kitart a Netanjahu-kormány mellett
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:55
A magyar külügyminiszter izraeli hivatali kollégáját fogadta ma Budapesten, e kapcsán beszélt a béketeremtésről és az Európai Unió Izraellel kapcsolatos politikájáról.
Makro / Külgazdaság Lassan ideje dönteni az árrésstopról, az OKSZ szerint egyértelmű a válasz
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:30
A szervezet szerint az intézkedés fenntartását semmi sem indokolja.
Makro / Külgazdaság Eddig diktáljuk az iramot Európában
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:15
Amerikai-kínai összeborulásra vár a piac, de azért csak óvatos az optimizmus.
Makro / Külgazdaság Trump: Oroszországnak nem tesztelgetnie kellene, hanem befejeznie a háborút
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:55
Trumpnál kezd betelni a pohár, az olajszankciók után megint üzent.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás jön, még ma tankoljuk meg a kocsit
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:35
A benzin ára 5, a dízelé 10 forinttal nő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG