3p
Csaknem egy évtizedig hallhattuk, olvashattuk: a jövő a kölcsönzött vagy megosztottan használt autóké, a fiatalok nem vesznek már saját kocsit. Ezzel szemben az Egyesült Államokban sorra zárnak be kölcsönzők, autómegosztók és az elmúlt 10 évben nőtt a magánautók száma – még a zsúfolt forgalmú nagyvárosokban is, ahová behatoltak az Uber és társai.

Az Uber, a Lyft és a többiek nem győzték hirdetni: az ezredforduló körül született nemzedékek nem akarnak már autót, a jövő az ilyen, vagy olyan formában kialakuló közösségi közlekedésé. Elfogadták ezt a véleményt nagyvárosok vezetői is és jöttek a megfelelő intézkedések: New Yorkban a különösen forgalmas 14. utcából kitiltották az autókat, ott már csak buszok közlekedhetnek. San Franciscóban a hasonlóan zsúfolt főútvonalon, a Market Streeten, a buszok mellett csak mopeden és kerékpáron lehet hajtani.

Vannak ingatlanfejlesztők, akik nem építenek parkolót épületeikhez, csak kis területet, ahol át lehet venni a bérautót. A statisztikai felmérések azt mutatják, hogy növekedett az autó nélküli háztartások száma, csakúgy, mint azoké, ahol már nem jut minden felnőtt családtagra kocsi.

Ugyanakkor más, meglepő újdonságot is tartalmaznak a statisztikák: az elmúlt évtizedben a fentiek ellenére nőtt a magánautók száma. Ráadásul a lakosság számánál is nagyobb mértékben éppen olyan nagyvárosokban, ahol a kocsibérlés különösen elterjedt, mint Boston, Los Angeles, New York vagy Chicago.

Fordult a trend a kölcsönzőknél

Ezzel párhuzamosan visszahúzódnak a vállalkozások, amelyek az új trend reményében elindították kölcsönzőiket. A Daimler és a BMW Car2Go nevű cége, amelynek kocsijait bármely utcai parkolóban fel lehetett venni, vagy le lehetett állítani, nemrég bejelentette, hogy kivonul az észak-amerikai városok feléből és New Yorkra, Montrealra, Vancouverre, Seattle-re és Washingtonra összpontosít. A BMW másik, ReachNow nevű saját cége nyáron kivonult az Egyesült Államokból, a General Motors Maven kölcsönzője 17 város helyett már csak 9-ben kínálja szolgáltatását. Az Uber és a Lyft nagy összegeket veszít. A legnagyobb forgalom náluk pénteken van, ami azt mutatja: az emberek nem akarnak megválni kocsijuktól – csak éppen a hét végén, hogy ihassanak...

Szakértők felmérései azt mutatják, hogy a korábbi recesszió miatt csökkentek a személyautó-eladások, mert sokak számára luxusnak tűnt a saját kocsi. A fellendüléssel azonban helyreállt a korábbi helyzet, a kocsik száma nem változott, sőt, voltak évek rekord számú eladással. Párhuzamosan csökkentek az üzemanyagárak, ami olcsóbbá tette az autózást.

Kitűnt az is, hogy az ezredfordulós nemzedékek nem azért fordultak el az autótól, mert nem akarták birtokolni, hanem azért, mert a gazdasági visszaesés éveiben elhalasztották a családalapítást.

Amíg ugyanis nem kell akár több gyereket iskolába vinni, lehet autó nélkül élni a nagyvárosokban – de gyerekekkel ez már sokkal nagyobb gond.

Nehézségekkel küzdenek az autó-megosztó vállalkozások is. Nehezen tudnak nyereséget termelni, mert sok, költséges beruházást igényelnek és csak sűrűn beépített övezetekben sikeresek, ahol könnyen, gyorsan juthat fuvarhoz az ügyfél.

(wired)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Európa hátat fordítana az Egyesült Államoknak, háromszintes bástya épül
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 15:02
A szakemberek és a politikusok is egyetértenek abban, hogy jelentősen mérsékelni kell az EU kiszolgáltatottságát az amerikai technológiai infrastruktúrának. Ez azonban nagyon drága mulatság.
Makro / Külgazdaság Senki sem énekelt ki Matolcsy Györgyék utolsó kórusából
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 14:37
Az új jegybankelnök érkezése előtti utolsó kamatdöntő ülésen is teljes volt az egyetértés.
Makro / Külgazdaság Szinte ingyen adják már a benzint a kutakon
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:55
Még mindig csökkennek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Megjelent a rendelet: a kisboltokra nem vonatkozik az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:00
5 millió forintos bírságra számíthatnak a boltok, ha megszegik az árrésstopot.
Makro / Külgazdaság Éjszaka nyújtotta be a Fidesz-frakció az Alaptörvény 15. módosítását
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 06:27
Az ember férfi vagy nő.
Makro / Külgazdaság Velős választ adtak Orbán Viktornak a kereskedők az árrésstop ügyében
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 17:53
Orbán Viktor árrésstopot jelentett be 30 élelmiszerre, az OKSZ szerint ez csak bizonyos feltételekkel lehet hatásos.
Makro / Külgazdaság Itt van Nagy Márton beismerése az élelmiszerárakról
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 16:17
Ha nem csökken az infláció, újabb lépések jöhetnek.
Makro / Külgazdaság Az oroszok felvásárolják a svéd szigetvilágot?
Elek Lenke | 2025. március 11. 15:59
Az oroszok óriási telkeket vásárolnak a Stockholmhoz közeli szigetcsoport északi részénél a már régóta ott élő rokonaikon keresztül – írja a svéd Aftonbladet. 
Makro / Külgazdaság Repkednek a bírságok Horvátországban az ársapka-rendelet miatt
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 12:46
Magyarországon jöhet az árrés korlátozása, de hogyan működik az egy hónapja bevezetett árkorlátozás Horvátországban? Itt vannak a hatósági tapasztalatok.
Makro / Külgazdaság Már megint begyűjtött 30 milliárdot az Orbán-kormány valakiktől – de drágábban, mint korábban
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 11:58
Emelkedett az átlaghozam, így sikerült 30 milliárdnyi kincstárjegyet értékesíteni az e heti aukción.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG