A névjegyzék olyan közhitelű nyilvántartás, amely azoknak az adatait tartalmazza, akik Magyarországon választójoggal rendelkeznek az októberi önkormányzati választáson. A névjegyzék segítségével ellenőrizhetik a választási szervek az urnához járulók választójogosultságát, és az esetleg többször szavazni próbálókat is ennek alapján tudják kiszűrni.
A helyi polgármesteri hivatalban megtekinthető névjegyzéket a helyi választási iroda vezetője állítja össze a polgárok személyiadat- és lakcímnyilvántartása, valamint a szavazati joggal nem rendelkezők nyilvántartása alapján.
Az önkormányzati választáson szavazásra jogosult mintegy 8 millió állampolgárnak augusztus 16. és 19. között kell megkapnia az értesítést a névjegyzékbe való felvételről és az ajánlószelvényeket. A választási értesítő tartalmazza a választópolgár családi és utónevét, lakcímét, személyi azonosítóját, névjegyzékbeli sorszámát, a szavazás helyét és idejét, továbbá a szavazással kapcsolatos egyéb tudnivalókat.
Azok a választók, akik csütörtök estig nem kapják meg az értesítőt, a közszemlére tett névjegyzékben ellenőrizhetik, hogy szerepelnek-e a választók nyilvántartásában, és kifogást terjeszthetnek elő a jegyzőnél a jogosulatlan kihagyás miatt.
A közszemlére tétel ötnapos intervallumába "beleesik" az augusztus 20-ai nemzeti ünnep, valamint az augusztus 21-22-ei hétvége is, amikor a polgármesteri hivatalokban elvileg nincs ügyfélfogadás. Ezért a helyi választási irodák a nemzeti ünnep és a hétvége alatt is ügyeletet tartanak, hogy az érdeklődők betekinthessenek a névjegyzékbe.
Ez azért fontos, mert a névjegyzékből való kihagyás, illetve a jogosulatlan felvétel miatt szintén ezen időszak, azaz augusztus 18-22. között lehet kifogást benyújtani. Az MTI úgy tudja, több településen egy-egy munkatárs várja a névjegyzékbe betekinteni kívánókat, míg a kisebb településeken ügyeleti telefonszámot tesznek közzé, amelyet felhívva a munkatárs behívható a hivatalba, ahol megtekinthető a névjegyzék.
MTI