1p
Egy 11,3 milliós metropolisznak precízen irányított és hatékony közösségi közlekedési hálózatra van szüksége. Ennek szellemében a világ legmodernebb metróvonala megkezdte működését - a metróvezetők és tulajdonképpen mindenfajta kiszolgáló személyzet nélkül működő ultramodern vonalat nem Japánban, Kínában vagy az Egyesült Államokban adták át - hanem a brazíliai Sao Paulóban.

Az ország legnépesebb városa lázasan készül a 2014-es foci világbajnokságra, de a városfejlesztési megaprojekt a BRIC-országok felemelkedését is hűen szimbolizálja. Brazília "nagy" akar lenni, a labdarúgó vébé pedig a legjobb alkalom, hogy a brazil gazdaság erődemonstrációt tartson 2 év múlva - hasonlóan a pekingi olimpiához.

A városiak által csak "sárga vonalnak" hívott 4-es metró egyelőre 12,8 kilométer hosszú, összesen 11 állomással, a projekt teljes költsége pedig eléri az 5 milliárd dollárt. A beruházást 2007-ben kezdték el, várhatóan 2014-re készül el végleg - szükség is lesz rá, hiszen a városban több vb-meccset is rendeznek majd.

Két év múlva már 1 millió utas veszi igénybe


A beruházás finanszírozási hátterét a magán- és önkormányzati szektor összefogása adja, a "paulista" városháza 2 milliárd dollárral szállt be a projektbe, a vonalat fenntartó CCR-csoport fizeti a maradék cechet, az általuk létrehozott Vía Quatro ("Negyedik Vonal") nevű cég pedig 30 évig üzemelteti a vonalat. A Vía Quatro igazgatója, Claudio Andrade szerint a hetedik üzleti évükben már nyereségesek tudnak lenni.

A vonalra a legmodernebb szerelvényeket szállították, a Hyundai vezető nélküli vonatai járnak itt: a 128 méter hosszú, 6 vagonból álló szerelvények egyenként 300 utast tudnak szállítani. A kocsik irányítását egyetlen központi vezérlőből végzik, a technikai hátteret a Siemens építette ki mindehhez, mint mondják, az emberi tényező kiiktatásával a működtetés hatékonyabb, és ami az utasok számára a legfontosabb: a szerelvények érkezése pontosabb lesz. A Hyunadai-al és a Siemens-szel a Vía Quatro egymilliárd dolláros szerződést kötött, de reményeik szerint az ultramodern technika hosszú távon kifizetődő lesz és behozza az árát az alacsonyabb energia- és egyéb fenntartási költségek miatt.

Egyetlen központból irányítják a teljes vonalat


Sao Paulo központja már egy XXI. századi igazi metropoliszt idéz, mintha nem is Dél-Amerikában járnánk, elővárosokkal együtt a népesség a 20 millió főt is eléri, a városhatáron belül több mint 11 millió ember él, akik közül 9 millió napi rendszerességgel használja a tömegközlekedési eszközöket. A város szélső kerületeiből azonban nagyjából 2 óra alatt lehetett elérni a központot, a külvárosból a munkahelyükre érkező százezrek mozgatása eddig hatalmas probléma volt. A városvezetés - többek között - ezért határozta el, hogy belevág a városi közlekedés teljes megújításába. Törekvéseik egyik mintadarabja a negyedik metróvonal, mely elindulása után 12 buszjáratot váltott ki - ezeket meg is szüntették, csillapítva ezzel a belvárosi forgalmat.

A most átadott vonalhoz 2014-ig még 5 állomást építenek. A városban 3,7 millió ember metrózik - naponta. Ebből 630 ezren használják a 4-es vonal első szakaszát már most, ha a beruházás teljesen elkészül, számítások szerint naponta egymillióan is használhatják majd a világ legmodernebb metróvonalát.




A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:15
A január óta ideiglenesen érvényben lévő védővám fennmaradása akár 3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát a hazai piacon – figyelmeztet az UBM.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító június – hatalmas visszaesés a román új autók piacán
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 16:46
Az új autók piaca 21,8 százalékkal zsugorodott az első fél évben – közölte az autógyártók és importőrök szakmai szervezete (APIA) kedden. A június különösen kiábrándító volt.
Makro / Külgazdaság Felpörgött az euróövezet inflációja júniusban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:39
Azonban az áremelkedés megfelelt az elemzők által vártnak az Eurostat kedden közzétett előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb óriási áresésre kerülhet sor a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:09
Amennyiben a kiskereskedők egy az egyben érvényesítik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának 7-7 forintos csökkenését. 
Makro / Külgazdaság A kínai autókereskedők a „túl olcsó” autókra panaszkodnak
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:02
Kína egyik legtehetősebb térsége, a Jangce-delta autókereskedői „súlyos kihívásokra” figyelmeztetnek, és az autógyártókhoz fordulnak, hogy azok vizsgálják felül értékesítési stratégiáikat a fokozódó pénzügyi nyomás és a felhalmozódó készletek miatt – újabb bizonyítékául a világ legnagyobb autópiacán zajló árháború következményeinek.
Makro / Külgazdaság Mire készülhet a kormány? Ezt is kérdezzük Győrffy Dórától a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 10:55
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora július 9-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Újabb mutatóban lettünk tökutolsók az Európai Unió 27 tagországa között
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:58
Az Eurostat legújabb adatai szerint a magyar vásárlók kosarában van a legkevesebb áru és szolgáltatás az egész EU-ban – mutat rá a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése.
Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt a KSH: romlott az egyenleg
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:50
Májusban 739 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 3,2 százalékkal, a behozatalé 5,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.
Makro / Külgazdaság Többet adóztunk: kisebb lett a kormányzati szektor hiánya
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:30
Az előzetes adatok szerint 824 milliárd forint, a GDP 3,9 százaléka volt a kormányzati szektor 2025. I. negyedéves hiánya. Az egyenleg az előző év azonos időszakához képest 234 milliárd forinttal, GDP-arányosan 1,4 százalékponttal lett kedvezőbb. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG