1p
Egy 11,3 milliós metropolisznak precízen irányított és hatékony közösségi közlekedési hálózatra van szüksége. Ennek szellemében a világ legmodernebb metróvonala megkezdte működését - a metróvezetők és tulajdonképpen mindenfajta kiszolgáló személyzet nélkül működő ultramodern vonalat nem Japánban, Kínában vagy az Egyesült Államokban adták át - hanem a brazíliai Sao Paulóban.

Az ország legnépesebb városa lázasan készül a 2014-es foci világbajnokságra, de a városfejlesztési megaprojekt a BRIC-országok felemelkedését is hűen szimbolizálja. Brazília "nagy" akar lenni, a labdarúgó vébé pedig a legjobb alkalom, hogy a brazil gazdaság erődemonstrációt tartson 2 év múlva - hasonlóan a pekingi olimpiához.

A városiak által csak "sárga vonalnak" hívott 4-es metró egyelőre 12,8 kilométer hosszú, összesen 11 állomással, a projekt teljes költsége pedig eléri az 5 milliárd dollárt. A beruházást 2007-ben kezdték el, várhatóan 2014-re készül el végleg - szükség is lesz rá, hiszen a városban több vb-meccset is rendeznek majd.

Két év múlva már 1 millió utas veszi igénybe


A beruházás finanszírozási hátterét a magán- és önkormányzati szektor összefogása adja, a "paulista" városháza 2 milliárd dollárral szállt be a projektbe, a vonalat fenntartó CCR-csoport fizeti a maradék cechet, az általuk létrehozott Vía Quatro ("Negyedik Vonal") nevű cég pedig 30 évig üzemelteti a vonalat. A Vía Quatro igazgatója, Claudio Andrade szerint a hetedik üzleti évükben már nyereségesek tudnak lenni.

A vonalra a legmodernebb szerelvényeket szállították, a Hyundai vezető nélküli vonatai járnak itt: a 128 méter hosszú, 6 vagonból álló szerelvények egyenként 300 utast tudnak szállítani. A kocsik irányítását egyetlen központi vezérlőből végzik, a technikai hátteret a Siemens építette ki mindehhez, mint mondják, az emberi tényező kiiktatásával a működtetés hatékonyabb, és ami az utasok számára a legfontosabb: a szerelvények érkezése pontosabb lesz. A Hyunadai-al és a Siemens-szel a Vía Quatro egymilliárd dolláros szerződést kötött, de reményeik szerint az ultramodern technika hosszú távon kifizetődő lesz és behozza az árát az alacsonyabb energia- és egyéb fenntartási költségek miatt.

Egyetlen központból irányítják a teljes vonalat


Sao Paulo központja már egy XXI. századi igazi metropoliszt idéz, mintha nem is Dél-Amerikában járnánk, elővárosokkal együtt a népesség a 20 millió főt is eléri, a városhatáron belül több mint 11 millió ember él, akik közül 9 millió napi rendszerességgel használja a tömegközlekedési eszközöket. A város szélső kerületeiből azonban nagyjából 2 óra alatt lehetett elérni a központot, a külvárosból a munkahelyükre érkező százezrek mozgatása eddig hatalmas probléma volt. A városvezetés - többek között - ezért határozta el, hogy belevág a városi közlekedés teljes megújításába. Törekvéseik egyik mintadarabja a negyedik metróvonal, mely elindulása után 12 buszjáratot váltott ki - ezeket meg is szüntették, csillapítva ezzel a belvárosi forgalmat.

A most átadott vonalhoz 2014-ig még 5 állomást építenek. A városban 3,7 millió ember metrózik - naponta. Ebből 630 ezren használják a 4-es vonal első szakaszát már most, ha a beruházás teljesen elkészül, számítások szerint naponta egymillióan is használhatják majd a világ legmodernebb metróvonalát.




A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Itt az orosz bosszú – Magyarországon is megérezzük?
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 15:06
Itt a válasz az orosz olajat szállító tankerek elleni támadásokra. Rácz András szerint globális következményeik lehetnek.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta az egyetlen dolgot, ami fájt neki idén
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 12:37
Hosszú interjút adott a miniszterelnök. Beszélt a Szőlő utcai ügyről, politikáról és gazdaságról – de nem e területekről származik az idei év egyetlen fájdalmas emléke számára.
Makro / Külgazdaság Nagy pakkal készül Orbán Viktor Brüsszelbe
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 10:49
Lehet, hogy ezúttal nem lesz elég egy különgép?
Makro / Külgazdaság Egy év sem telt el, máris újabb előrehozott választás jöhet Németországban?
Imre Lőrinc | 2025. december 14. 06:04
Bár sokan bíztak az ellenkezőjében, mára kiderült, hogy nem egy nagy beruházási csomag fogja megváltani a német gazdaságot. Ráadásul alig fél évvel a kormányalakítás után máris repedezik a Friedrich Merz vezette kormánykoalíció, amit a nyugdíjreform és a sorkatonaság kérdése is megtépáz. Számunkra rossz hír, hogy a németországi fejleményeket Magyarországról sem nézhetjük ölbe tett kézzel.
Makro / Külgazdaság Magához édesgeti Donald Trump Putyin egyik legjobb barátját?
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 16:32
Az Egyesült Államok feloldja a fehérorosz káliumsóra kivetett szankciókat.
Makro / Külgazdaság Elhasal az orosz gazdaság – Putyinnak sem jött össze a repülőrajt
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 13:18
Ahogy közeleg az év vége, úgy lesz egyre kisebb az éves orosz GDP-növekedés. A külkereskedelem is szűkült, különösen Európa irányába.
Makro / Külgazdaság Leálltak Trump kitoloncoló járatai Venezuelába?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 17:38
A repülőgépek nem érkeznek.
Makro / Külgazdaság Váratlan húzással csökkentenék az európai autóipar függőségét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:20
Növelnék az újrahasznosítási arányt.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mire készül Trump: csak a bemelegítés volt a venezuelai tanker lefoglalása
Litván Dániel | 2025. december 12. 10:12
Ha továbbmennek ezen az úton, akkor Iránnak és Oroszországnak is lesz min aggódnia.
Makro / Külgazdaság Keserű meglepetés a brit gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:32
A pénteki hivatalos adatok szerint Nagy-Britannia gazdasága váratlanul zsugorodott az októberig tartó három hónapban, ami valószínűleg növeli a Bank of England kamatcsökkentéseire vonatkozó várakozásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG