1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy 11,3 milliós metropolisznak precízen irányított és hatékony közösségi közlekedési hálózatra van szüksége. Ennek szellemében a világ legmodernebb metróvonala megkezdte működését - a metróvezetők és tulajdonképpen mindenfajta kiszolgáló személyzet nélkül működő ultramodern vonalat nem Japánban, Kínában vagy az Egyesült Államokban adták át - hanem a brazíliai Sao Paulóban.

Az ország legnépesebb városa lázasan készül a 2014-es foci világbajnokságra, de a városfejlesztési megaprojekt a BRIC-országok felemelkedését is hűen szimbolizálja. Brazília "nagy" akar lenni, a labdarúgó vébé pedig a legjobb alkalom, hogy a brazil gazdaság erődemonstrációt tartson 2 év múlva - hasonlóan a pekingi olimpiához.

A városiak által csak "sárga vonalnak" hívott 4-es metró egyelőre 12,8 kilométer hosszú, összesen 11 állomással, a projekt teljes költsége pedig eléri az 5 milliárd dollárt. A beruházást 2007-ben kezdték el, várhatóan 2014-re készül el végleg - szükség is lesz rá, hiszen a városban több vb-meccset is rendeznek majd.

Két év múlva már 1 millió utas veszi igénybe


A beruházás finanszírozási hátterét a magán- és önkormányzati szektor összefogása adja, a "paulista" városháza 2 milliárd dollárral szállt be a projektbe, a vonalat fenntartó CCR-csoport fizeti a maradék cechet, az általuk létrehozott Vía Quatro ("Negyedik Vonal") nevű cég pedig 30 évig üzemelteti a vonalat. A Vía Quatro igazgatója, Claudio Andrade szerint a hetedik üzleti évükben már nyereségesek tudnak lenni.

A vonalra a legmodernebb szerelvényeket szállították, a Hyundai vezető nélküli vonatai járnak itt: a 128 méter hosszú, 6 vagonból álló szerelvények egyenként 300 utast tudnak szállítani. A kocsik irányítását egyetlen központi vezérlőből végzik, a technikai hátteret a Siemens építette ki mindehhez, mint mondják, az emberi tényező kiiktatásával a működtetés hatékonyabb, és ami az utasok számára a legfontosabb: a szerelvények érkezése pontosabb lesz. A Hyunadai-al és a Siemens-szel a Vía Quatro egymilliárd dolláros szerződést kötött, de reményeik szerint az ultramodern technika hosszú távon kifizetődő lesz és behozza az árát az alacsonyabb energia- és egyéb fenntartási költségek miatt.

Egyetlen központból irányítják a teljes vonalat


Sao Paulo központja már egy XXI. századi igazi metropoliszt idéz, mintha nem is Dél-Amerikában járnánk, elővárosokkal együtt a népesség a 20 millió főt is eléri, a városhatáron belül több mint 11 millió ember él, akik közül 9 millió napi rendszerességgel használja a tömegközlekedési eszközöket. A város szélső kerületeiből azonban nagyjából 2 óra alatt lehetett elérni a központot, a külvárosból a munkahelyükre érkező százezrek mozgatása eddig hatalmas probléma volt. A városvezetés - többek között - ezért határozta el, hogy belevág a városi közlekedés teljes megújításába. Törekvéseik egyik mintadarabja a negyedik metróvonal, mely elindulása után 12 buszjáratot váltott ki - ezeket meg is szüntették, csillapítva ezzel a belvárosi forgalmat.

A most átadott vonalhoz 2014-ig még 5 állomást építenek. A városban 3,7 millió ember metrózik - naponta. Ebből 630 ezren használják a 4-es vonal első szakaszát már most, ha a beruházás teljesen elkészül, számítások szerint naponta egymillióan is használhatják majd a világ legmodernebb metróvonalát.




A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek Amerikából
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 16:19
Az amerikai gazdaságról tettek közzé adatokat.
Makro / Külgazdaság Van, ahol dübörög a szekér Európában
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 13:45
A vártnál jobb lett az euróövezeti GDP-adat.
Makro / Külgazdaság Vége lehet a Magyarország elleni eljárásnak?
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:56
Értékeltek az uniós szakértők. 
Makro / Külgazdaság Mindenki köszönetet mondhat a cukornak
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:28
A FAO árindexe kedvező irányba mozdult. 
Makro / Külgazdaság Meglepetésre kamatot vágtak az indiai jegybankárok
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 11:15
Az irányadó ráta 5,5 százalékra csökkent. 
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után kapott reménysugarat az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:35
Áprilisban ugyan még mindig csökkent az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva, de a munkanaphatással kiigazított 2,3 százalékos mínusz a tizennégy hónapja tartó negatív trend legalacsonyabb mutatója.
Makro / Külgazdaság Csinosabb számok jöttek a boltokból
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:30
Megnőtt a vásárlási kedv áprilisban. 
Makro / Külgazdaság Merz szerint Trump a kulcsember a háború befejezésében
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 07:13
A háború befejezéséről is tárgyalt a német kancellár az amerikai elnökkel. 
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor egyre nagyobb nyomás alatt van és ez még közel sem a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 19:01
Növekvő hiány, befagyasztott EU-pénzek, milliárdos büntetések – az Euractiv szerint súlyos pénzügyi nyomás alatt áll a magyar gazdaság a 2026-os választások előtt. Orbán „háborúellenes költségvetéssel” válaszol, de Brüsszel újabb jogállamisági vitákra készül.
Makro / Külgazdaság Megint vágott az EKB – itt a legfrissebb gazdasági előrejelzés!
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 15:31
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG