3p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Korszakos jelentőségűnek értékelik az utasok és az amerikai környezetvédők is, hogy a napokban átadták a floridai gyorsvasutat. A Brightline néven futó szerelvények egyelőre Miamit kötik össze Orlandoval, de hamarosan már Tampába is el lehet jutni vele. A magántőkéből épült vasúthálózat évi 3 millió autóutat válhat ki.

Obama elnök idején indult a projekt. Megtorpant, majd magántőkéből múlt pénteken, a Biden adminisztráció alatt adták át Florida gyorsvasúti rendszerét. A most felavatott hálózat az első jelentős fejlesztés az Acela vonatok belépése óta. (Az 2000-ben átadott Acela gyorsvonatok Washingtont kötik össze New Yorkkal, és ma már a két város között utazók 83 százaléka ezt használja a repülő vagy autó helyett.)  

A Brighline néven futó szerelvény Miamiból indul és Ft. Lauderdale, West Palm Beach, Aventura és Boca Raton érintésével éri el Orlando nemzetközi repülőterét, hogy onnan aztán majd Tampa felé vegye az irányt. A 2018-ban felavatott eső szakaszt - ahol Amerikában gyártott Siemens lokomotívok közlekednek! -  már  2022-ig 3 millióan vették igénybe, de tavaly az utasok száma már meghaladta az 1,2 milliót - az orlandoi nemzetközi reptér beiktatásával ez a szám megduplázódhat. A cég tervei szerint néhány év múlva az utasok száma meghaladhatja a 8 milliót is.

Brightline. Az átadás pillanata.
Brightline. Az átadás pillanata.

Az ok roppant egyszerű: a Brightline-nal mindössze három, három és fél órára csökken a Miami - Orlando távolság, ami nem csak a helyi lakosoknak, hanem az ide érkező turistáknak is roppant vonzó. Most ugyanis az orlandoi téma parkokba érkezők egy jelentős része Miamiban (esetenként Tampában) landol, majd kocsit bérel és négy-öt óra alatt leküzdi magát az ottani hotelekbe. Ez pénzben is - a csúcsforgalomban töltött időről nem is beszélve - költséges megoldás.

A Brightline cég a Fortress Investment Gruop tulajdonában van. Ez a magánvasút a kétezres évek végén még csak teherfuvarozással foglalkozott, a személyszállítási üzletág következő "dobása" a Las Vegast Dél-Kaliforniával összekötő vasútvonal lesz. A vasúti összeköttetés költsége ott 12 milliárd dollár lesz, és a floridaival ellentétben 3,75 milliárdos állami támogatást is kapnak. Úgy tervezik, hogy az ottani vonal - amelyen elektromos lokomotívok futnak majd - a 2028-as los angelesi olimpián már üzemszerűen működik. 

Patrick Goddard a Brightline vezérigazgatója a New York Times-nak azt nyilatkozta , hogy becsléseik szerint 60 százalékban turistákat szállítanak a szerelvények. A retúrjegy Miami és Orlando között személyenként 158 dollártól indul, az első osztályú tikett pedig ennek duplájába kerül.  

Az orlandoi Brightline állomás a reptér tavaly ősszel ősszel elkészült, új, "C" termináljába fut be -  s onnan lehet továbbutazni busszal a városközpontba és a témaparkokba, repülővel pedig  praktikusan bárhová. A Brightline adatai szerint a gyorsvasút évente 3 millió gépkocsi utat vált majd ki, ami önmagában jelentősen csökkenti a környezeti ártalmakat. A Brightline biodízellel hajtott lokomotívokat a kalifornai Sacramentoban készíti a Siemens.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kéri Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 08:07
A politológus, szociológus, tanár január 23-án, csütörtökön 15 óra 30 perckor lesz lapcsoportunk, a Klasszis Média élő adásának a vendége. A szokás szerint egyórásra tervezett beszélgetés témája mi más is lehetne, mint a hazai belpolitikai helyzet, amely Magyar Péter üstökösszerű felbukkanásával az elmúlt egy évben gyökeresen megváltozott. Kitarthat-e Orbán Viktor immár közel másfél évtizede tartó kormányzása jövő tavaszig vagy elkerülhetetlen lesz belemennie a választások előrehozatalába? Egyebek mellett erről is kikérjük Kéri László véleményét, ám ahogy eddig, önök is kérdezhetnek – ehhez elég csak egy ingyenes regisztráció.
Makro / Külgazdaság Pompás hír érkezett a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 16:54
Az amerikai termelőiár-index havi és éves összevetésben egyaránt az elemzők által vártnál kisebb mértékben emelkedett decemberben.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor kívülállóként tekint az Európai Unióra
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 15:44
Valóban repülőrajtot vesz a magyar gazdaság 2025-ben, ahogy azt Orbán Viktor várja? Bejönnek-e Nagy Márton várakozásai most, hogy gazdasági csúcsminiszter lett? Mi lesz Magyarországgal az Egyesült Államok és Kína közt várható vámháború idején? Megérte-e Magyarországnak tavaly 4000 milliárd forinttal támogatni zömmel távol-keleti beruházásokat? Tényleg lesz 8 százalékos bérnövekedés? Kollégánk, Dobos Zoltán az ATV Csatt című műsorában ezekről vitázott Lentner Csabával, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közgazdász professzorával, Pogátsa Zoltán közgazdásszal és Regős Gáborral, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászával.
Makro / Külgazdaság Kőkemény lépés a lakáspiacon: Madridban betelt a pohár
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:55
A madridi kormány megelégelte, hogy a külföldiek lakásvásárlása súlyosbítja a lakhatási válságot, ezért ki akarja szorítani az EU-n kívüli vevőket a lakáspiacról. A britek újra ráfáznak a brexitre.
Makro / Külgazdaság Mi lett az orosz szellemhajókkal?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:33
Egymás után érik a csapások az orosz energiaágazatot, az amerikai szankciók szigorítása után tucatszámra álltak le az olajexportot lebonyolító tankerek, a Gazprom pedig karcsúsításra kényszerül.
Makro / Külgazdaság Megszületett az új állampapírkamat, jöhet a nagy átrendeződés
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:04
Megtudták a magyar befektetők azt a számot, ami alapján óriási pénznek kereshetnek új helyet. A friss inflációs adat szerint a PMÁP sorozatok kamata 13,9 százalékponttal csökken, kérdés, hogy mi lesz a 7 ezer milliárd forintnyi inflációkövető állampapír sorsa?
Makro / Külgazdaság Elon Musk rámegy a TikTokra is?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 10:44
A Bloomberg értesülései szerint Elon Musk vásárolhatja meg a TikTok amerikai üzletágát.
Makro / Külgazdaság Ez így elég karcsú: mínuszban Magyarország
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:44
Elég rosszul festenek az ipari adatok. 
Makro / Külgazdaság Felpörgött az infláció
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:30
Jelentős gyorsulással zárta a múlt évet az infláció. 
Makro / Külgazdaság Ami nem illik a putyini táncrendbe: foszladozik Oroszország perifériája
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:02
Korgó gyomorra hasonlító morgás hallatszik Oroszország mélyéről, az etnikai kisebbségek lakta távoli régiókból, amelyek megoldatlan problémái csendben növelik az ott élők elégedetlenségét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG