Orbán elmondta, hogy ezzel kapcsolatos korábbi levelükre nem kaptak kielégítő választ a magyar és román illetékes hivataloktól. Szerinte az Orangeways számára teljesen törvénytelen módon adtak ki engedélyt, hiszen e cég már azelőtt is súlyos kihágásokat követett el a nemzetközi személyszállításban, már tavaly novembertől ez év áprilisáig engedély nélkül menetrendszerinti járatokat működtetett Budapest és Kolozsvár között, csődbe sodorva az ottani cégeket. Orbán szerint a Román Közúti Hatóság (ARR) emiatt többször is bírságot szabott ki. Az érintett cégek, vállalkozások februárban kérték az engedélykiadások megtagadását, ami nem történt még meg.
Orbán szerint az Orangeways járatai továbbra is súlyosan sértik az uniós előírásokat, kompromittálják a meglévő járatokat, ráadásul a cég a legjobb nemzetközi vonalra telepedett rá, amely egészen Csíkszeredáig húzódik. Körülbelül száz szállítócég alakította ki évekig tartó nehéz munkával saját vállalkozását, erre odaérkezik buszaival egy "kalózcég", dömpingárakat alkalmaz, nem fizet állomásdíjat, nem terhelik más egyéb költségek sem.
E cég járatai Budapesten egy városi közmegállóból indulnak, amely Orbán szerint a legcsekélyebb feltételeket sem biztosítja a nemzetközi forgalomban, Erdélyben pedig - fűzte hozzá -, hol egy megállást tiltó tábla alatt, hol egy útkereszteződésnél, hol pedig egy Mol-kútnál veszi fel vagy teszi le utasait.
Az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete egyelőre nem kapott megnyugtató választ arra vonatkozóan, hogy az általa "kalózcégnek" nevezett Orangeways engedélyét valóban vissza fogják-e vonni. Az egyesület bíróságokhoz és az illetékes európai hatóságokhoz akar fordulni, és kész országos szinten határ- illetve útlezárásokat végrehajtani, meggátolva minden egyes Magyarországon bejegyzett jármű áthaladását mindét irányban.
Ha a törvényes 30 napon belül nem kapnak megfelelő választ, az erdélyi szállítók útakadályokat, "barikádokat" fognak építeni a főbb erdélyi útvonalakon, elsősorban a román-magyar határátkelőknél, a 60-as európai útvonalon (Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Székelyudvarhely-Csíkszereda), nem fogják átengedni a magyarországi személygépkocsikat és haszonjárműveket.
Orbán leszögezte: a végsőkig készek elmenni, még akkor is, ha ezt a megmozdulást esetleg nem engedélyezik a román hatóságok - mondta az MTI-nek Orbán László.
Ha vezetni akar, inkább a mozdonyt válassza
Magánkézben is működhet a tömegközlekedés?
Csak kicsiben éri meg autózni?
MTI