Közel kétezer munkavállaló vett részt a chatrobotokkal és nagyvállalati belső kommunikációs eszközökkel foglalkozó Talk-a-bot és chatbot bevezetési partnere, a Linking áprilisi, online, nem reprezentatív felmérésében, amely a hazai alkalmazottak munkahellyel kapcsolatos járványidőszaki hangulatát és véleményét mérte fel. Az ország valamennyi régióját érintő felmérés legfontosabb tanulsága szerint a vállalati döntéshozók példamutató módon vették figyelembe a munkavállalók érdekeit, amikor az eddig nem látott körülmények között kényszerültek fájdalmas döntéseket hozniuk az egyes cégek életéről, beleértve a munkavállalókat érintő intézkedéseket is.
Mindemellett különösen a nagylétszámú nem irodai munkavállalókat foglalkoztató cégeknél mutatta ki a kutatás a vezetői kommunikációval kapcsolatos mennyiségi és minőségi elégedetlenségeket. A belső kommunikáció javítása, például digitalizációs fejlesztése ezen vállalati méreten belül tűnik leginkább sürgetőnek.
A kérdőívet 72 százalékban fizikai dolgozók, 28 százalékban irodai alkalmazottak töltötték ki. A vállalati méret alapján 49 százalékban 100 fő feletti, 51 százalékban ez alatti alkalmazottakat foglalkoztató vállalatok munkatársai vettek részt benne, önkéntes alapon.
Mindent megtettek a vezetők
Összességében a munkavállalók elégedettek a munkaadók által hozott intézkedésekkel, mindösszesen 30 százalékuk válaszolt inkább negatívan ara a kérdésre, hogy a vezetők mindent megtettek-e a dolgozók egészségének megóvása érdekében, 48 százalék teljesen, vagy inkább elégedett volt a megtett lépésekkel.
A válaszadók közül az irodai alkalmazottak nagyobb mértékben (38 százalék) választotta azt, hogy teljes mértékben egyetért ezzel az állítással, mint a fizikai dolgozók (25 százalék). Feltételezhető, hogy a szellemi munkaerő egy részének otthoni munkavégzésre történő átirányítása kielégítő megoldást jelentett, ami a fizikai dolgozók esetében nem volt lehetséges.
Emberséges ügykezelés
A ’munkáltatóm emberségesen kezelte a válsághelyzetet a dolgozók szempontjából’ kérdésnél szintén különbség volt az irodai alkalmazottak (teljesen egyetértett 33, egyetértett 27 százalék) és a fizikai állomány véleménye (teljesen egyetértett 24, egyetértett 15 százalék) között.
A tudásmunkások között jelentősen magasabb az elégedettség színvonala. Valószínűsíthető, hogy ezt a populációt kevésbé érintették a létszámcsökkentési intézkedések a válság korai szakaszában.
Elvárt információ
A válsághelyzet munkahelyi következményei kapcsán elvárt információkkal összefüggésben még nagyobb véleménykülönbség figyelhető meg az irodai és a fizikai dolgozók között. A nem-irodai munkakörben dolgozók közel 50 százaléka kifejezetten elégedetlen a munkáltatója által adott információk mennyiségével és minőségével. A legkevésbé a 10 és 500 fő közötti létszámot foglalkoztató munkáltatók dolgozói elégedettek a munkahelyi információ megosztással. Ebbe a két kategóriába tartozó cégek esetében hozhatná a legnagyobb előrelépést a vállalati belső kommunikáció minőségének és mennyiségének fejlesztése.
Digitális belső kommunikáció
A kérdőív kitöltőinek döntő többsége pozitívan értékelné, ha létezne a munkahelyén egy Viber alkalmazásban működő belső kommunikációs chatbot, amelyen keresztül első kézből, közvetlenül a vezetőségtől kaphatna rendszeresen könnyen, és gyorsan elérhető tájékoztatást a saját mobiltelefonján. Érthető módon, a cégméret – és egyúttal a vezetőségtől való szervezeti és fizikai távolság – növekedésével párhuzamosan növekszik a munkavállalók igénye egy könnyen kezelhető, közvetlen, és interaktív kommunikációs csatornára a cégvezetés és az összes alkalmazott között.