3p
Újabb jele érkezett annak, hogy messze nincsen minden rendben a Brexit körül, ugyanis kikerült a brit sajtóhoz egy nagyon durva válságforgatókönyv. Ez már gyakorlatilag azzal számol, hogy az Egyesült Királyság infrastruktúrája egy elbaltázott Brexit esetén napokon belül összeomlana.

Apokaliptikus fejleményekre felkészítő forgatókönyvek is készülnek sajtóértesülések szerint a brit EU-tagság megszűnésének feltételeiről folyó tárgyalásokért felelős minisztériumban arra az esetre, ha Nagy-Britanniának a kilépés időpontjáig nem sikerül kereskedelmi megállapodásra jutnia az Európai Unióval.

Mi lesz a Brexit után?

A Sunday Times lapnak név nélkül nyilatkozó minisztériumi illetékesek elmondták, hogy készenléti tervezés folyik például arra, hogy a délkelet-angliai Dover évente 2,5 millió kamiont fogadó kikötőjének működése a Brexit utáni első napon összeomlik.

A lap egyik minisztériumi forrása szerint e forgatókönyv alapján Délnyugat-Angliától az északi Skóciáig a szupermarketekben két napon belül elfogyna az élelmiszer, a kórházak két héten belül gyógyszer nélkül maradnának, és a második hét végére elfogyna az üzemanyag is. A tervek alapján a hatóságok repülőgépek bérlésével vagy a brit királyi légierő (RAF) szállítógépeivel igyekeznének eljuttatni a legfontosabb árucikkeket és gyógyszereket az ország minden zugába.

Tényleg van ilyen forgatókönyv

A Brexit-tárgyalásokért felelős minisztérium szóvivője a lapnak megerősítette, hogy folytak megbeszélések ilyen jellegű forgatókönyvekről, de szerinte teljesen hamis az a beállítás, hogy ezeknek a forgatókönyveknek esélyük lenne a megvalósulásra.

Arra mindazonáltal brit hivatalos személyiségek és az üzleti szektor képviselői is felhívták már a figyelmet, hogy ha nem lesz kereskedelmi megállapodás az EU-val, és emiatt a brit EU-tagság megszűnése után vámadminisztrációs eljárásokat kell alkalmazni a jelenleg vámmentes kétoldalú kereskedelemben, az legalábbis súlyos költségekkel és potenciális fennakadásokkal járhat.

Brutális pluszköltségekkel járna

Jon Thompson, a brit adó- és vámhivatal (HMRC) vezetője a londoni alsóház költségvetési és pénzügyi bizottságának minapi meghallgatásán elmondta: az HMRC becslése szerint - amely a különböző elemzői számítások középértékét veszi alapul - a brit exportcégeknek minden egyes exporttétel után 32,50 fontba kerülne a vámáru-nyilatkozat kitöltése.

Jelenleg évente hozzávetőleg 200 millió tételnyi exportszállítmány indul az Egyesült Királyságból az Európai Unió más piacaira. Ez önmagában 6,5 milliárd font költséggel járna, ráadásul nagyjából ugyanennyi pótlólagos költség az EU-piacról származó - éves tételszámban jórészt a brit exportmennyiségnek megfelelő - importban is megjelenne, vagyis ez az adminisztrációs kötelem évente 13 milliárd fontba (több mint 4700 milliárd forint) kerülne.

Thompson szerint az egyéb EU-szabályozási - például eredetigazolási - kötelmek ehhez még néhány milliárdot hozzáadnának, így a költségtöbblet elérheti a 17-20 milliárd fontot.

A Honda brit érdekeltségeinek szakértői a londoni alsóház meghallgatásán elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek az uniós beszállítóktól származó részegységeket hozó kamionok, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van.

A Honda szakértői szerint, ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (csaknem 310 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna az üzemnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Oligarchaiskola: ilyet még nem látott a világ
Privátbankár.hu | 2024. december 26. 10:48
Elon Musk az X közösségi információs platform birtokában egy a technológia túlhatalmával foglalkozó tudós szerint információs oligarchává vált. Ilyet nem láttak az emberek, mióta világ a világ.
Makro / Külgazdaság Megszólalt a Világbank Kínáról
Privátbankár.hu | 2024. december 26. 09:35
Óvatosak.
Makro / Külgazdaság A nyugdíjak befagyasztásához vezethet az elbaltázott költségvetés a szomszédban
Privátbankár.hu | 2024. december 25. 13:24
Romániában a nyugdíjak és a közalkalmazotti bérek befagyasztását fontolgatják az új kormány programjának kidolgozása során, mert másként aligha lehet befagyasztani a büdzsén tátongó lyukat.
Makro / Külgazdaság Mégis kell az orosz gáz Európának?
Privátbankár.hu | 2024. december 25. 10:24
A tavalyi, nagyon alacsony bázishoz képest kilőtt az oroszok LNG-exportja.
Makro / Külgazdaság Bejöhet Orbán Viktor all-inja?
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 15:57
A Trend FM hétfő reggeli adásában lapunk főszerkesztője, Csabai Károly sorra vette azokat az érveket, amelyek segíthetik a kormány által a jövő évre kitűzött 3,4 százalékos gazdasági növekedés – amelyhez még közelítőt sem várnak sem az elemzők, sem a gazdaságkutatók, sem a nemzetközi szervezetek – elérését. valamint azokat, amelyek meggátolhatják azt.
Makro / Külgazdaság Fontos üzenetet kaptunk Frankfurtból
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 10:58
Christine Lagarde szerint az EKB közel áll inflációs céljának eléréséhez.
Makro / Külgazdaság Most szembesültünk azzal, hogy kozmetikázott az állam hivatala
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 08:30
A KSH hétfő reggeli közlése szerint az októberi külkereskedelmi többlet magasabb lett a korábban nyilvánosságra hozottnál. 
Makro / Külgazdaság Valaki megmagyarázná, mi történik a forinttal?
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 07:39
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Makro / Külgazdaság Autópályás rekord született Romániában
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 15:33
Romániában megdőlt az autópálya-építés 11 éves rekordja. A hálózat 2024-ben jelentősen bővült. 
Makro / Külgazdaság Íme Trump legújabb fenyegetése
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 14:02
Trump visszavenné a Panama-csatornát a magas használati díjak miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG