Tovább drágult a Szárhegy és Várhegy között felhúzott, és a nyáron már át is adott Nemzeti Összetartozás Hídja, ezért szerződést is módosítottak a felek október 10-én.
Az alapszerződés szerint a beruházás nettó 4 098 689 700 forint volt, ám időközben nettó 473 903 505 forint költségtöbblet keletkezett, ami miatt a végösszeg immár nettó 4 572 593 205 forintra rúg.
Ezért vállalkozó – a Graboplan Industrie Kft. – még egy (rész)számlát nyújthat be a megrendelőnek.
A költségek megemelkedését a közbeszerzési dokumentációban azzal indokolták, hogy 2022. február 24-én kitört az orosz-ukrán háború, amely nemzetközi szankciókkal együtt váratlan inflációt, üzemanyag-, építőanyag- és alapanyag-áremelkedést okozott. Ezek a körülmények a vállalkozó ellenőrzésén kívül esnek, és a rendes üzleti kockázatát jelentősen meghaladják.
Ezért az Építési és Közlekedési Minisztérium által felkért KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. szakvéleménye a rendes üzleti kockázaton felüli költségnövekedést helyben hagyta, és az eredeti szerződéses ellenértékhez képest azt 11,6 százalékos mértékben határozta meg.
Arról, hogy más kötélhidak mennyivel kevesebbe kerültek, mint a magyar, s hogy a műszaki ellenőr mit talált a helyszínen való szemlézésekor, a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor.hu cikkéből tudhat meg többet.