5p

A spanyol Armada elsüllyedt vitorlásait már részben megtalálták és kifosztották a kincskeresők. A legújabb kor ígéretes kincsesbányái viszont a konténerhajók lehetnek. A hatalmas teherszállító hajókról ugyanis évente sokezer konténer csúszik a hullámsírba.

Ha aranyat és ékszert nem is, értékes tárgyakat viszont könnyedén felszínre lehet hozni az elsüllyedt konténerekből. Évente ugyanis több ezer nagyméretű fémdoboz süllyed a tengerekbe - tele áruval. Az erős szél vagy tengeri vihar miatt vízbe csúszó konténerek felkutatására sem kell sok időt fordítani, elég a legforgalmasabb tengeri szállítási útvonalat követni s máris jó nyomon jár a kincskereső. Az esetek egy részében még drága búvárfelszerelés sem szükséges, a vízbe pottyant szállító “dobozok” ugyanis könnyen felnyílhatnak, tartalmuk pedig a felszínre emelkedik.

Legók a láthatáron

Az első tengeri kincseket 1997-ben az angliai Cornwall partjainál észlelték. A Tokio Express nevű szállítóhajóról ugyanis 62 konténer esett a vízbe a heves vihar miatt. Hogy ezek mit tartalmaztak, az hamar kiderült, mert a tenger felszínét hamarosan műanyag LEGO sárkányok lepték el a környékbeli gyermekek örömére. A New Yorker magazin közelmúltban megjelent cikkéből kiderül, hogy mintegy 5 millió darab fekete és zöld színű sárkány szabadult ki “a fogságból” és úszott a felszínre. A Tokio Express esete azonban ma már egyáltalán nem tekinthető különösnek vagy egyedinek. A világ tengereit és óceánjait egyidőben hatezer nagyméretű teherszállító hajó szeli, fedélzetén sokezer esetenként tízezer konténerrel. Egy Hong Kong és California között közlekedő hatalmas (ultra-large) hajó rakománya például 23 ezer darab konténer, de a kisebb tengerjárókon is több ezer darab 20 vagy negyven láb hosszú teherszállító boxot tudnak elhelyezni. ( Becslések szerint világszerte 180 millió darab konténer végzi a vízi és szárazföldi teherfuvarozás jelentős részét.)

Mivel a szállítási láncok a Covid alatt megroppantak és megszakadtak a tengeri szállítás ma is súlyos problémákkal küzd. Gondot jelent a kikötői kirakodás éppúgy, mint a gyors berakodás. Arról nem is beszélve, hogy ezen konténerek egy része távoli kikötőkben vesztegel és emiatt nem tud újra bekapcsolódni a nemzetközi teherfuvarozásba. Ezeknek is betudható, hogy a hajók estenként túl sok konténert vesznek fel, és hogy esetenként a rögzítéssel is baj van. Törvényszerű tehát, hogy a rakomány egy része - becslések szerint évente több tízezer darab - a hullámsírban végzi.

A modern kincsesbánya. Fotó: Pixabay
A modern kincsesbánya. Fotó: Pixabay

Sorozatban és felderítetlenül

A fedélzetről lecsúszó konténerekről alig jelenik meg hitelt érdemlő adat. Arról ugyan hírt adott a nemzetközi sajtó, hogy 2020 novemberében a Kínából USA-ba tartó ONE Apus hajóról többszáz konténer esett le, s arról is, hogy Skócia partjainál 260 vagy Hawaii partjainál 21 “fémdoboz” esett le a fedélzetről, de a hajóstársaságok és a biztosítók egyaránt abban érdekeltek, hogy eltitkolják az ilyen eseteket. Az egyedüli forrás a World Shipping Council (WSC) jelentése, amely szerint 2011 óta átlagban 1382 darab tűnik el évente. Mivel a WSC-nek csak huszonkét hajóstársaság a tagja, ez a szám a valóságban vélhetően sokkal nagyobb. A nagyszámú eltűnésnek másik oka az, hogy a világszerte jelentkező konténerhiány miatt korszerűtlen, régi konténereket is hadrendbe állították - ezek egymáshoz rögzítése viszont nem olyan biztonságos, mint a néhány évvel ezelőtt gyártottaké - így a baleset előfordulása is gyakoribb. ( Egy új konténert ma 3500 dollár körüli áron lehet megvenni - feltéve, ha van eladó! - két évvel ezelőtt ez még a felébe került…)

Mi lehet a dobozokban?

A tengeren utazó konténerekbe elsősorban nem romlandó vagy könnyen károsodó árucikkeket tesznek. Játékok, sportcipők, elektronikai alkatrészek, műanyag termékek, karácsonyi dekoráció mellett azonban igazán értékes tartalomra is bukkanhat a szemfüles kincsvadász. Autó alkatrészeket, lapos tévéket sőt komplett motorkerékpárokat is rejthetnek a dobozok - kérdés persze, hogy ezekért érdemes-e lemerülni a tenger mélyére. A kincsvadászok mindenesetre már figyelik a tengerjáró hajókról érkező híreket, s ha reményteli tartalmat találnak, máris rohannak a konténer “temető” helyszínére.

Malcolm McLean neve nem nagyon ismert, pedig neki köszönhetjük a konténeres szállítást. Az egykori hajótársaság tulajdonos 1956-ban készítette el az első ma is ismert konténert, amelyet a SS Ideal-X hajóján tesztelt. Az időtájt egy tonna áru tengeri szállítása közel hat dollárba került, a konténeres szállítással ez azonnal 16 dollárcentre olvadt. Például egy 25 tonnát szállítani képes konténer fuvardíja Malajziából Ohióba nem éri el egy business repülőjegy árát, azaz 2000 dollárt. Az Ázsiából Rotterdamba tartó hajókon szállított konténer díja pedig 2500-3000 dollárt tesz ki - ez egyébként 50 százalékkal magasabb, mint a COVID járvány előtt volt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Már a kormány is visszafogott, bemondta Nagy Márton, hogy mennyivel nőhet jövőre a gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 27. 13:10
Jövőre 2-3 százalékos növekedéssel számol a kormány – jelentette be Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter.
Makro / Külgazdaság Délnyugati szomszédunk alaposan lepipált minket
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 12:35
A horvát gazdaság 2,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ez lassabb dinamikának számít, mint amit az előző negyedévben láthattunk – közölte a horvát statisztikai hivatal.
Makro / Külgazdaság Jött egy jó hír az autósok számára
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 11:20
Mindkét üzemanyagtípus ára csökken.
Makro / Külgazdaság Köhög az ipar, egyre többen emelnének árat
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 11:07
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett – felmérése szerint novemberben az üzleti szektor kilátásai alig változtak, míg a fogyasztók kissé borúlátóbb várakozásokat fogalmaztak meg, mint októberben.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktornak olyan pénz kell, aminek az elköltését senki nem ellenőrizheti – véli Petschnig Mária Zita
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. november 27. 10:24
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa a november 26-ai élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 88. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Jól mutatnak a turizmus októberi számai
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 08:30
Több volt a hazai és a külföldi vendég is, mint tavaly.
Makro / Külgazdaság Szerbia segítségére siet a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 07:57
Szerbiába vette az irányt Orbán Viktor.
Makro / Külgazdaság Kína visszavárja „nagy barátját”, feldühödtek az őslakosok – ilyen volt az ENSZ klímacsúcsa a helyszínen
Imre Lőrinc | 2025. november 27. 05:46
Passzív házigazdák, tüntető őslakosok és az Egyesült Államokat hiányoló Kína – ez is jellemezte az ENSZ 30. Éghajlatváltozási Konferenciáját, amelyet az Amazonas torkolatában, a világ legnagyobb trópusi esőerdőjének szomszédságában, a brazíliai Belém városában rendezték meg idén novemberben. A kéthetes csúcs egyik magyar résztvevőjét kérdeztük az ott látottakról és hallottakról.
Makro / Külgazdaság Napok kérdése és kiderülhet, mennyi lesz a minimálbér
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:57
Közel a megállapodás a tárgyaló felek szerint.
Makro / Külgazdaság Meghúzzák a határt: betiltaná a gyerekeknek a közösségi médiát az Európai Parlament
Vámosi Ágoston | 2025. november 26. 16:55
Tiltással kellene szankcionálni azokat a közösségimédia- és videómegosztó platformokat, amelyek nem felelnek meg az uniós szabályoknak. Erről is döntött az Európai Parlament szerdán, és az is kiderült: minden negyedik gyerek okostelefon-függő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG