A tervezettnél jobban, 35 százalékkal szorítanák le 2030-ra az új teherautók és buszok szén-dioxid-kibocsátását a 2021-es szinthez képest az Európai Parlament szerdai strasbourgi plenáris ülésén elfogadott határozat értelmében.
Az Európai Bizottság eredeti javaslata alapján 2025-re 15 százalékkal, míg 2030-ra 30 százalékkal kellene mérsékelni az új nehézgépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2021-re előirányzott értékhez képest.
Az Európai Parlament azonban ennél ambiciózusabb csökkentést írna elő: 2025-re 20 százalékot, 2030-ra pedig 35 százalékot. A gyártóknak emellett biztosítaniuk kellene, hogy 2030-ra a zéró- és alacsony kibocsátású járművek tegyék ki az eladásaik legalább 20 százalékát. 2025-re az 5 százalékos célértéket kellene elérni.
Az új városi buszoknak 2025-re a fele, 2030-ra pedig a háromnegyede elektromos kellene, hogy legyen.
És a személyautóknál?
Miközben a britek 2040 helyett 2032-t jelölték meg céldátumnak a dízel üzemű autók kitiltásához, a berlini hatóságok már most kitiltanák az öregebb dízelautókat húsz fővárosi utcából, köztük néhány fő közlekedési útvonalról is. Közben Spanyolország is beszüntetné a dízel és a benzines személyautók, kishaszonjárművek értékesítését, illetve forgalomba helyezését 2040-től
Magyarországra is túl sok dízelautót hoznak be A használt járművek importjának mederbe terelését sürgeti a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete annak érdekében, hogy a fejlettebb országokban letett régebbi, nagyobb károsanyag-kibocsátású, különösen a régebbi dízelmotoros autók ne, vagy ne ilyen mértékben kerüljenek forgalomba Magyarországon. |