BUX
36 085.77
+2.49%
+875.00
OTP
10 240.00
+5.19%
+505.00
MOL
2 014.00
+0.70%
+14.00
RICHTER
6 905.00
+1.25%
+85.00
MTELEKOM
395.00
+1.28%
+5.00
 
2020. február 5. 17:13

Egyre inkább szorít az idő, az érintettek szerint hamarosan alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, mert Kínában számos helyen leállt a termelés a koronavírus miatt. A globálisan összefonódó ellátási láncokban pedig kulcsszerepe van a kínai cégeknek.

fotó: depositphotos.com

Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek. A kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a koronavírus okozta járvány miatt. Az ázsiai beszállítók pedig gyakorlatilag majd minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Ezek a vélemények egyébként összecsengenek az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatójának a véleményével, aki a Portfóliónak beszélt arról, hogy koronavírus-járvány már most komoly gazdasági károkat okozott, főként Kínában. Mostanra azonban már a világ más pontjain is érezteti hatását a kínai termelés leállása, és néhány hét múlva Magyarországon is jelentkezhetnek ellátási gondok. A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket - mondta a cégvezető.

A probléma súlyát jelzi, hogy a Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni. A világ ötödik legnagyobb autógyártója ugyanakkor azt is közölte, hogy megkezdték az alternatív beszállítók keresését, hogy a leállás minél rövidebb ideig tartson. A Hyundai egyébként az első olyan óriáscég, amely hivatalosan is jelezte, hogy a koronavírus miatt bezárnak Kínán kívüli egységet. Korábban csak a járvány sújtotta országban voltak leállások, így mások mellett az IKEA szünetelteti a bútorboltok nyitvatartását, ahogy a McDonald's és a Starbucks is számos egységének felfüggesztette a működését.

Összehangolt erőfeszítések vannak a károk enyhítésére, mielőtt az nagyon komoly károkat okozna, írta a már idézett cikkben a FT egy nagy autógyár felsővezetőjére hivatkozva. Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be. A Continental például, amely valamilyen alkatrésszel gyakorlatilag minden Európában gyártott autóban érdekelt, 50 helyszínen termel Kínában. A hírek szerint a német vállalat is keresi az alternatívákat, hogy partnereit el tudja látni. A szakértők szerint óriási versenyfutás zajlik a színfalak mögött, hogy el tudják kerülni a gyártók a tömeges leállásokat. Ugyanakkor egyes vélemények szerint, ha a héten nem indulnak újra a kínai vállalatok, akkor aligha lehet Kínán kívül olyan mennyiségben és minőségben beszállítókat találni, akik pótolni tudják majd az autóiparban fellépő igényeket.

Nem csak az autógyártók egyébként, akik szorult helyzetben vannak, a sajtóbeszámolók szerint az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést. Emellett a nyersanyagtermelő vállalatok vezetőinek is komoly fejfájást okozhat a járvány, az ázsiai ország ugyanis – ahogy az a Concorde blogon megjelent ábrából is kiderül - számos alapanyag legnagyobb vásárlója lett az utóbbi években.

A pekingi vezetés által elrendelt karanténok miatti mozgáskorlátozás és más intézkedések felvetették az ellátási láncok nehézségeit, amely miatt sok vállalat fogja felülvizsgálni a mostani gyakorlatát, állítják a szakértők. A helyzet azonban korántsem egyszerű, hiszen több okból sem olyan egyszerű lecserélni a kínai partereket. Egyrészt azon az áron és mennyiségben nem sok helyen tudnak termelni, így a beszállítók lecserélése vagy az ottani üzem elköltöztetése önmagában is egy megfontolt döntést igénylő probléma. Vannak ugyan olyan feltételezések, hogy a kereskedelmi háború, majd most a járvány miatt több cég költöztethet át termelést Vietnámba, ezt azonban elsősorban azok a vállalatok tudják megtenni, amelyek számára Kína csak gyártóbázis, és mint felvevőpiac nincs jelentősége.

Akik ugyanis nem csak üzemeket létesítettek, hanem komoly értékesítést is végeznek, aligha tudják büntetlenül bezárni a gyáraikat. Ilyenek egyébként a nagy német autógyártók, amelyek az elmúlt egy évtizedben nagyon komoly piacot építettek ki Kínában, és a profitjuk számottevő része származik onnan. Hasonló cipőben jár a hírek szerint a Toyota, a Honda és a Ford is, melyek szintén a kínai értékesítés visszaesésével számolhatnak, ha a helyi üzemeiket bezárják és beszállítóikat leépítik.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Makro / Külgazdaság Tovább lazítana az osztrák kancellár
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 26. 19:28
Enyhítene a koronavírus-fertőzés visszaszorítása érdekében bevezetett korlátozásokon Sebastian Kurz.
Makro / Külgazdaság Két héten belül dönthetnek a veszélyhelyzet megszüntetéséről
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 26. 18:47
Erről a Miniszterelnökség államtitkára beszélt. 
Makro / Külgazdaság Véres húst dobhat az iszlamistáknak a beszorult Erdogan
Káncz Csaba | 2020. május 26. 18:31
A gazdaságilag és külpolitikailag beszorult török elnök egyes jelek szerint pénteken robbanthat a Hagia Szophia ügyében. Ahogyan a Hidegháború évtizedeiben a török politikai vezetés az egyszerű embereket a kommunista veszéllyel riogatta, úgy most az iszlám tradícióinak megvédése a fő üzenet. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Szél Bernadett: itt van az új ágykapacitás-számítás!
Privátbankár.hu | 2020. május 26. 17:10
A Magyar Helsinki Bizottság pert indított az Emberi Erőforrások Minisztériuma ellen, mert megtagadták tőlük a közadatokat, Szél Bernadettnek viszont sikerült kiszámolnia a Nemzeti Népegészségügyi Központ honlapjára felkerült statisztikákból azt, hogy kinek van igaza az ágykapacitásokat illetően. 
Makro / Külgazdaság Elmaradt az izgalom az MNB-nél
Csabai Károly | 2020. május 26. 16:51
Merthogy a mai szeánszon a hazai jegybankárok a piaci várakozásoknak megfelelően nemcsak, hogy nem változtattak a kamatszinteken, hanem ezúttal új bejelentést sem tettek. A következő, június 23-ára ütemezett ülés azért lehet izgalmasabb, mert akkor ismerhetjük meg a friss inflációs jelentés keretszámait, amelyet sajtótájékoztatón kommentálhatnak az MNB illetékesei.
Makro / Külgazdaság Karácsony Gergely: a költségvetés a magyar önkormányzati szektor csődjét jelenti
Privátbankár.hu | 2020. május 26. 15:14
Meglehetősen pesszimista nyilatkozatot tett a főpolgármester. Karácsony Gergely szerint a kormánynak az elmúlt hetekben az önkormányzatok ellen folytatott küzdelme a jövő évi költségvetésben is visszaköszön.
Makro / Külgazdaság Jövőre is készenlétben a kormány: hatalmas összeget szánnak munkanélküli segélyekre
Székely Sarolta | 2020. május 26. 14:46
Az elmúlt egy évtizedben nem költött annyit a kormány munkanélküli ellátásra, mint amennyit a 2021-es költségvetésbe épített be. Az előirányzat emelkedése azonban nemcsak a munkanélküliség növekedésével van párhuzamban.
Makro / Külgazdaság Megvan az MNB kamatdöntése
Privátbankár.hu | 2020. május 26. 14:00
Alapkamatát 0,9 százalékon hagyta, ami azt jelenti, hogy immár napra pontosan négy éve változatlan az irányadó ráta. Persze nem is ez volt az érdekes, hiszen módosításra ezúttal sem lehetett számítani. Inkább a Monetáris Tanács közleményéből lehet majd következtetéseket levonni, ezt 15 órakor ismerhetjük meg.
Makro / Külgazdaság Visszakapja jövőre a járvány miatt elvont pénzt Paks II
Privátbankár.hu | 2020. május 26. 13:58
Az idén a járvány miatt az atomerőmű építésére fordítandó összegből átcsoportosított a kormány, a jövő évi büdzsében viszont már visszaadják ezt a pénzt.
Makro / Külgazdaság Operatív törzs: nem terjed a vírus az idősotthonokban
Privátbankár.hu | 2020. május 26. 12:35
Ma terjesztik a Parlament elé a különleges jogrend visszavonását, hangzott el az Operatív Törzs tájékoztatóján. Szó volt arról is, hogy négy szektorban csak miniszteri engedéllyel lehet cégekben külföldiként tulajdonosrészt vásárolni, valamint hogy nem nőtt a koronavírus által fertőzött idősotthonok száma.
Friss
hírlevél