5p
Egyre inkább szorít az idő, az érintettek szerint hamarosan alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, mert Kínában számos helyen leállt a termelés a koronavírus miatt. A globálisan összefonódó ellátási láncokban pedig kulcsszerepe van a kínai cégeknek.
fotó: depositphotos.com

Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek. A kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a koronavírus okozta járvány miatt. Az ázsiai beszállítók pedig gyakorlatilag majd minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Ezek a vélemények egyébként összecsengenek az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatójának a véleményével, aki a Portfóliónak beszélt arról, hogy koronavírus-járvány már most komoly gazdasági károkat okozott, főként Kínában. Mostanra azonban már a világ más pontjain is érezteti hatását a kínai termelés leállása, és néhány hét múlva Magyarországon is jelentkezhetnek ellátási gondok. A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket - mondta a cégvezető.

A probléma súlyát jelzi, hogy a Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni. A világ ötödik legnagyobb autógyártója ugyanakkor azt is közölte, hogy megkezdték az alternatív beszállítók keresését, hogy a leállás minél rövidebb ideig tartson. A Hyundai egyébként az első olyan óriáscég, amely hivatalosan is jelezte, hogy a koronavírus miatt bezárnak Kínán kívüli egységet. Korábban csak a járvány sújtotta országban voltak leállások, így mások mellett az IKEA szünetelteti a bútorboltok nyitvatartását, ahogy a McDonald's és a Starbucks is számos egységének felfüggesztette a működését.

Összehangolt erőfeszítések vannak a károk enyhítésére, mielőtt az nagyon komoly károkat okozna, írta a már idézett cikkben a FT egy nagy autógyár felsővezetőjére hivatkozva. Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be. A Continental például, amely valamilyen alkatrésszel gyakorlatilag minden Európában gyártott autóban érdekelt, 50 helyszínen termel Kínában. A hírek szerint a német vállalat is keresi az alternatívákat, hogy partnereit el tudja látni. A szakértők szerint óriási versenyfutás zajlik a színfalak mögött, hogy el tudják kerülni a gyártók a tömeges leállásokat. Ugyanakkor egyes vélemények szerint, ha a héten nem indulnak újra a kínai vállalatok, akkor aligha lehet Kínán kívül olyan mennyiségben és minőségben beszállítókat találni, akik pótolni tudják majd az autóiparban fellépő igényeket.

Nem csak az autógyártók egyébként, akik szorult helyzetben vannak, a sajtóbeszámolók szerint az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést. Emellett a nyersanyagtermelő vállalatok vezetőinek is komoly fejfájást okozhat a járvány, az ázsiai ország ugyanis – ahogy az a Concorde blogon megjelent ábrából is kiderül - számos alapanyag legnagyobb vásárlója lett az utóbbi években.

A pekingi vezetés által elrendelt karanténok miatti mozgáskorlátozás és más intézkedések felvetették az ellátási láncok nehézségeit, amely miatt sok vállalat fogja felülvizsgálni a mostani gyakorlatát, állítják a szakértők. A helyzet azonban korántsem egyszerű, hiszen több okból sem olyan egyszerű lecserélni a kínai partereket. Egyrészt azon az áron és mennyiségben nem sok helyen tudnak termelni, így a beszállítók lecserélése vagy az ottani üzem elköltöztetése önmagában is egy megfontolt döntést igénylő probléma. Vannak ugyan olyan feltételezések, hogy a kereskedelmi háború, majd most a járvány miatt több cég költöztethet át termelést Vietnámba, ezt azonban elsősorban azok a vállalatok tudják megtenni, amelyek számára Kína csak gyártóbázis, és mint felvevőpiac nincs jelentősége.

Akik ugyanis nem csak üzemeket létesítettek, hanem komoly értékesítést is végeznek, aligha tudják büntetlenül bezárni a gyáraikat. Ilyenek egyébként a nagy német autógyártók, amelyek az elmúlt egy évtizedben nagyon komoly piacot építettek ki Kínában, és a profitjuk számottevő része származik onnan. Hasonló cipőben jár a hírek szerint a Toyota, a Honda és a Ford is, melyek szintén a kínai értékesítés visszaesésével számolhatnak, ha a helyi üzemeiket bezárják és beszállítóikat leépítik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság MBH Bank: év végére 4,5 százalékra is nőhet a pénzromlás üteme
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 10. 13:59
Az augusztusi infláció pozitív meglepetést okozott a szakemberek körében, ami az MBH Bank szerint újabb monetáris lazítást tesz lehetővé az MNB részéről. A mérleg másik serpenyőjében viszont ott van a gyengülő forint.
Makro / Külgazdaság Nagyot mert álmodni Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 10. 10:36
A gyenge makrogazdasági adatok tükrében érdemes kritikával kezelni a kormányfő Kötcsén közzétett prognózisát.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton nem hagyta ki ezt a ziccert
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 10. 10:07
A nemzetgazdasági miniszter a kormányzati intézkedések hatásának tulajdonítja, hogy augusztusban az infláció mértéke idei mélypontjára süllyedt.
Makro / Külgazdaság Csak ámulunk, mi történt az inflációval
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 10. 08:30
3,4 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest - tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ez jelentős esés a júliusi 4,1 százalékhoz képest, amely a 2024-es év legmagasabb adata volt.
Makro / Külgazdaság Gazdasági összeomlást okozhat egy kritikusan fontos állás "búcsúja"
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 18:51
A fogyasztókat a termékek érdeklik, amiket a vállalatok kínálnak, nem sokat törődnek azzal, hogyan készülnek ezek. Most viszont veszélybe került az egyik legfontosabb séf a vállalatok boszorkánykonyhájában.
Makro / Külgazdaság Összeomlás előtt az egészségügy? Rékassy Balázstól ezt is megkérdezzük a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 12:02
Az orvos, egészségügyi szakmenedzser szeptember 18-án szerdán 15 óra 30 perckor lesz vendégünk. Az egészségügy kiemelt topik, hiszen majd’ minden embert érint. A nagy hőséggel járó nyár legforróbb témája volt, hogy a klímák nélküli kórtermekben és műtőkben mennyire lehet gyógyulni és gyógyítani. De ezen kívül is lesz miről beszélni, hiszen az embereket folyamatosan érintik a hosszú várólisták, az új ügyeleti rendszer, vagy az, hogy valóban el kell-e kezdenünk félretenni a magánegészségügyi ellátásunkra. A Rékassy Balázzsal élőben zajló beszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Tankolás: inkább kedden kellene
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 11:33
A benzin 4, a gázolaj 3 forinttal lehet olcsóbb keddtől. 
Makro / Külgazdaság Növekvő háborús veszély Ázsiában
Káncz Csaba | 2024. szeptember 9. 09:44
A geopolitikai feszültségek növekedésével Ázsiát emberemlékezet óta nem látott háborús veszély fenyegeti. Kína kétségtelenül a középpontjában áll a kialakult geopolitikai örvénynek. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Mankóért kiáltanak a valaha megállíthatatlanul száguldó német autómárkák
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 09:11
Valaha a legendás német autómárkák húzták maguk után Németország gazdaságát, ám az autóipar gyökeres átalakulása olyan kihívásokat támaszt velük szemben, hogy "állambácsi" segítségére szorulnak.
Makro / Külgazdaság Tévedés a légtérben, jött egy válasz az ukrán betörésre, marad az orosz limit
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 9. 07:29
Az orosz területeket célzó ukrán támadás miatt az oroszoknak komolyan védenie kell azt az ezer kilométer hosszú határt, ami a megszállt ukrán területtől északra húzódik. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG