5p
Egyre inkább szorít az idő, az érintettek szerint hamarosan alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, mert Kínában számos helyen leállt a termelés a koronavírus miatt. A globálisan összefonódó ellátási láncokban pedig kulcsszerepe van a kínai cégeknek.
fotó: depositphotos.com

Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek. A kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a koronavírus okozta járvány miatt. Az ázsiai beszállítók pedig gyakorlatilag majd minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Ezek a vélemények egyébként összecsengenek az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatójának a véleményével, aki a Portfóliónak beszélt arról, hogy koronavírus-járvány már most komoly gazdasági károkat okozott, főként Kínában. Mostanra azonban már a világ más pontjain is érezteti hatását a kínai termelés leállása, és néhány hét múlva Magyarországon is jelentkezhetnek ellátási gondok. A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket - mondta a cégvezető.

A probléma súlyát jelzi, hogy a Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni. A világ ötödik legnagyobb autógyártója ugyanakkor azt is közölte, hogy megkezdték az alternatív beszállítók keresését, hogy a leállás minél rövidebb ideig tartson. A Hyundai egyébként az első olyan óriáscég, amely hivatalosan is jelezte, hogy a koronavírus miatt bezárnak Kínán kívüli egységet. Korábban csak a járvány sújtotta országban voltak leállások, így mások mellett az IKEA szünetelteti a bútorboltok nyitvatartását, ahogy a McDonald's és a Starbucks is számos egységének felfüggesztette a működését.

Összehangolt erőfeszítések vannak a károk enyhítésére, mielőtt az nagyon komoly károkat okozna, írta a már idézett cikkben a FT egy nagy autógyár felsővezetőjére hivatkozva. Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be. A Continental például, amely valamilyen alkatrésszel gyakorlatilag minden Európában gyártott autóban érdekelt, 50 helyszínen termel Kínában. A hírek szerint a német vállalat is keresi az alternatívákat, hogy partnereit el tudja látni. A szakértők szerint óriási versenyfutás zajlik a színfalak mögött, hogy el tudják kerülni a gyártók a tömeges leállásokat. Ugyanakkor egyes vélemények szerint, ha a héten nem indulnak újra a kínai vállalatok, akkor aligha lehet Kínán kívül olyan mennyiségben és minőségben beszállítókat találni, akik pótolni tudják majd az autóiparban fellépő igényeket.

Nem csak az autógyártók egyébként, akik szorult helyzetben vannak, a sajtóbeszámolók szerint az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést. Emellett a nyersanyagtermelő vállalatok vezetőinek is komoly fejfájást okozhat a járvány, az ázsiai ország ugyanis – ahogy az a Concorde blogon megjelent ábrából is kiderül - számos alapanyag legnagyobb vásárlója lett az utóbbi években.

A pekingi vezetés által elrendelt karanténok miatti mozgáskorlátozás és más intézkedések felvetették az ellátási láncok nehézségeit, amely miatt sok vállalat fogja felülvizsgálni a mostani gyakorlatát, állítják a szakértők. A helyzet azonban korántsem egyszerű, hiszen több okból sem olyan egyszerű lecserélni a kínai partereket. Egyrészt azon az áron és mennyiségben nem sok helyen tudnak termelni, így a beszállítók lecserélése vagy az ottani üzem elköltöztetése önmagában is egy megfontolt döntést igénylő probléma. Vannak ugyan olyan feltételezések, hogy a kereskedelmi háború, majd most a járvány miatt több cég költöztethet át termelést Vietnámba, ezt azonban elsősorban azok a vállalatok tudják megtenni, amelyek számára Kína csak gyártóbázis, és mint felvevőpiac nincs jelentősége.

Akik ugyanis nem csak üzemeket létesítettek, hanem komoly értékesítést is végeznek, aligha tudják büntetlenül bezárni a gyáraikat. Ilyenek egyébként a nagy német autógyártók, amelyek az elmúlt egy évtizedben nagyon komoly piacot építettek ki Kínában, és a profitjuk számottevő része származik onnan. Hasonló cipőben jár a hírek szerint a Toyota, a Honda és a Ford is, melyek szintén a kínai értékesítés visszaesésével számolhatnak, ha a helyi üzemeiket bezárják és beszállítóikat leépítik.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Délnyugati szomszédunk alaposan lepipált minket
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 12:35
A horvát gazdaság 2,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ez lassabb dinamikának számít, mint amit az előző negyedévben láthattunk – közölte a horvát statisztikai hivatal.
Makro / Külgazdaság Jött egy jó hír az autósok számára
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 11:20
Mindkét üzemanyagtípus ára csökken.
Makro / Külgazdaság Köhög az ipar, egyre többen emelnének árat
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 11:07
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett – felmérése szerint novemberben az üzleti szektor kilátásai alig változtak, míg a fogyasztók kissé borúlátóbb várakozásokat fogalmaztak meg, mint októberben.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktornak olyan pénz kell, aminek az elköltését senki nem ellenőrizheti – véli Petschnig Mária Zita
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. november 27. 10:24
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa a november 26-ai élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 88. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Jól mutatnak a turizmus októberi számai
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 08:30
Több volt a hazai és a külföldi vendég is, mint tavaly.
Makro / Külgazdaság Szerbia segítségére siet a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 07:57
Szerbiába vette az irányt Orbán Viktor.
Makro / Külgazdaság Kína visszavárja „nagy barátját”, feldühödtek az őslakosok – ilyen volt az ENSZ klímacsúcsa a helyszínen
Imre Lőrinc | 2025. november 27. 05:46
Passzív házigazdák, tüntető őslakosok és az Egyesült Államokat hiányoló Kína – ez is jellemezte az ENSZ 30. Éghajlatváltozási Konferenciáját, amelyet az Amazonas torkolatában, a világ legnagyobb trópusi esőerdőjének szomszédságában, a brazíliai Belém városában rendezték meg idén novemberben. A kéthetes csúcs egyik magyar résztvevőjét kérdeztük az ott látottakról és hallottakról.
Makro / Külgazdaság Napok kérdése és kiderülhet, mennyi lesz a minimálbér
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:57
Közel a megállapodás a tárgyaló felek szerint.
Makro / Külgazdaság Meghúzzák a határt: betiltaná a gyerekeknek a közösségi médiát az Európai Parlament
Vámosi Ágoston | 2025. november 26. 16:55
Tiltással kellene szankcionálni azokat a közösségimédia- és videómegosztó platformokat, amelyek nem felelnek meg az uniós szabályoknak. Erről is döntött az Európai Parlament szerdán, és az is kiderült: minden negyedik gyerek okostelefon-függő.
Makro / Külgazdaság Ismét izgulhatunk, fontos döntés előtt áll a magyar gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 16:34
Mindössze 0,2 százalékkal nőhet idén a magyarországi GDP, jövőre pedig 2 százalékos növekedésre számít az Erste. Az infláció átmenetileg benézhet a Magyar Nemzeti Bank célsávjába, miközben az 5 százalékra megemelt GDP-arányos hiány még annál is magasabb lehet jövőre, mint amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég bejelentett. A forint viszont nemcsak az év végéig, hanem azt követően is erős maradhat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG