5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egyre inkább szorít az idő, az érintettek szerint hamarosan alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, mert Kínában számos helyen leállt a termelés a koronavírus miatt. A globálisan összefonódó ellátási láncokban pedig kulcsszerepe van a kínai cégeknek.
fotó: depositphotos.com

Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek. A kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a koronavírus okozta járvány miatt. Az ázsiai beszállítók pedig gyakorlatilag majd minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Ezek a vélemények egyébként összecsengenek az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatójának a véleményével, aki a Portfóliónak beszélt arról, hogy koronavírus-járvány már most komoly gazdasági károkat okozott, főként Kínában. Mostanra azonban már a világ más pontjain is érezteti hatását a kínai termelés leállása, és néhány hét múlva Magyarországon is jelentkezhetnek ellátási gondok. A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket - mondta a cégvezető.

A probléma súlyát jelzi, hogy a Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni. A világ ötödik legnagyobb autógyártója ugyanakkor azt is közölte, hogy megkezdték az alternatív beszállítók keresését, hogy a leállás minél rövidebb ideig tartson. A Hyundai egyébként az első olyan óriáscég, amely hivatalosan is jelezte, hogy a koronavírus miatt bezárnak Kínán kívüli egységet. Korábban csak a járvány sújtotta országban voltak leállások, így mások mellett az IKEA szünetelteti a bútorboltok nyitvatartását, ahogy a McDonald's és a Starbucks is számos egységének felfüggesztette a működését.

Összehangolt erőfeszítések vannak a károk enyhítésére, mielőtt az nagyon komoly károkat okozna, írta a már idézett cikkben a FT egy nagy autógyár felsővezetőjére hivatkozva. Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be. A Continental például, amely valamilyen alkatrésszel gyakorlatilag minden Európában gyártott autóban érdekelt, 50 helyszínen termel Kínában. A hírek szerint a német vállalat is keresi az alternatívákat, hogy partnereit el tudja látni. A szakértők szerint óriási versenyfutás zajlik a színfalak mögött, hogy el tudják kerülni a gyártók a tömeges leállásokat. Ugyanakkor egyes vélemények szerint, ha a héten nem indulnak újra a kínai vállalatok, akkor aligha lehet Kínán kívül olyan mennyiségben és minőségben beszállítókat találni, akik pótolni tudják majd az autóiparban fellépő igényeket.

Nem csak az autógyártók egyébként, akik szorult helyzetben vannak, a sajtóbeszámolók szerint az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést. Emellett a nyersanyagtermelő vállalatok vezetőinek is komoly fejfájást okozhat a járvány, az ázsiai ország ugyanis – ahogy az a Concorde blogon megjelent ábrából is kiderül - számos alapanyag legnagyobb vásárlója lett az utóbbi években.

A pekingi vezetés által elrendelt karanténok miatti mozgáskorlátozás és más intézkedések felvetették az ellátási láncok nehézségeit, amely miatt sok vállalat fogja felülvizsgálni a mostani gyakorlatát, állítják a szakértők. A helyzet azonban korántsem egyszerű, hiszen több okból sem olyan egyszerű lecserélni a kínai partereket. Egyrészt azon az áron és mennyiségben nem sok helyen tudnak termelni, így a beszállítók lecserélése vagy az ottani üzem elköltöztetése önmagában is egy megfontolt döntést igénylő probléma. Vannak ugyan olyan feltételezések, hogy a kereskedelmi háború, majd most a járvány miatt több cég költöztethet át termelést Vietnámba, ezt azonban elsősorban azok a vállalatok tudják megtenni, amelyek számára Kína csak gyártóbázis, és mint felvevőpiac nincs jelentősége.

Akik ugyanis nem csak üzemeket létesítettek, hanem komoly értékesítést is végeznek, aligha tudják büntetlenül bezárni a gyáraikat. Ilyenek egyébként a nagy német autógyártók, amelyek az elmúlt egy évtizedben nagyon komoly piacot építettek ki Kínában, és a profitjuk számottevő része származik onnan. Hasonló cipőben jár a hírek szerint a Toyota, a Honda és a Ford is, melyek szintén a kínai értékesítés visszaesésével számolhatnak, ha a helyi üzemeiket bezárják és beszállítóikat leépítik.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Gyorsult az áremelkedés az iparban
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 08:32
2,4 százalékkal magasabbak az árak az iparban.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: A jegybank veszteséges és tőkehiányos – mekkora baj ez?
Bod Péter Ákos | 2025. október 31. 05:50
Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.
Makro / Külgazdaság Döntött a kormány a 14. havi nyugdíjról
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 19:57
Orbán Viktor elmondta: lesz 14. havi nyugdíj, de a bevezetési rendjén még dolgoznak. 
Makro / Külgazdaság Magyar Péter elmondta, kit látna szívesen egészségügyi miniszterként
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 18:17
Az Egyesült Királyságban és Magyarországon is dolgozó ortopéd főorvos, Hegedűs Zsolt a jelölt.
Makro / Külgazdaság Magyar férfi vezette a bűnbandát, amely 70 milliárd forint értékű kokainnal üzletelt
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 17:24
M. Ferenc Magyarországon is 40 kilogramm kokaint értékesített, a dominikai hatóságok azonban 2,2 tonnás szállítmányt találtak, amely szintén a bandájához köthető. A hatóságok Magyarországon is 13 helyen csaptak le az ügy miatt.
Makro / Külgazdaság Lezárta hosszú vitáját Donald Trump és Hszi Csin-ping
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:49
Kína szállítani fogja a ritkaföldfémeket, és nagy mennyiségű amerikai szóját vásárol: ezekről is megállapodott Donald Trump Hszi Csin-pinggel. A két elnök között szóba került a drogkereskedelem elleni fellépés is.
Makro / Külgazdaság Gyümölcs, zöldség, hús és sajt is szerepel az új árrésstopos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:09
Tizennégy tétellel bővíti az árrésstopos termékek listáját a kormány december 1-től. 
Makro / Külgazdaság Orosz felderítő repülőgépet fogott a lengyel légvédelem a Balti-tengernél
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 14:18
Az orosz gép előzetes bejelentés nélkül repült a lengyel határ közelébe, a MiG-29-esek kikísérték a területről. A héten ez már a második hasonló eset.
Makro / Külgazdaság Kárpátalján is áramszüntet okozott a 650 drónos orosz támadás
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 13:43
Az ukrajnai energetikai infrastruktúrát támadta az orosz hadsereg, a helyreállítás napközben is tart. Zaporizzsjában lakóépületet is ért találat.
Makro / Külgazdaság Az ingyenes készpénzfelvétel kétszeresére bővítését javasolja a parlament gazdasági bizottsága
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 13:26
300 ezer forint lenne az új limit a törvényjavaslat szerint, amiről még idén dönthet az Országgyűlés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG