5p
Egyre inkább szorít az idő, az érintettek szerint hamarosan alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, mert Kínában számos helyen leállt a termelés a koronavírus miatt. A globálisan összefonódó ellátási láncokban pedig kulcsszerepe van a kínai cégeknek.
fotó: depositphotos.com

Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek. A kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a koronavírus okozta járvány miatt. Az ázsiai beszállítók pedig gyakorlatilag majd minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Ezek a vélemények egyébként összecsengenek az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatójának a véleményével, aki a Portfóliónak beszélt arról, hogy koronavírus-járvány már most komoly gazdasági károkat okozott, főként Kínában. Mostanra azonban már a világ más pontjain is érezteti hatását a kínai termelés leállása, és néhány hét múlva Magyarországon is jelentkezhetnek ellátási gondok. A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket - mondta a cégvezető.

A probléma súlyát jelzi, hogy a Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni. A világ ötödik legnagyobb autógyártója ugyanakkor azt is közölte, hogy megkezdték az alternatív beszállítók keresését, hogy a leállás minél rövidebb ideig tartson. A Hyundai egyébként az első olyan óriáscég, amely hivatalosan is jelezte, hogy a koronavírus miatt bezárnak Kínán kívüli egységet. Korábban csak a járvány sújtotta országban voltak leállások, így mások mellett az IKEA szünetelteti a bútorboltok nyitvatartását, ahogy a McDonald's és a Starbucks is számos egységének felfüggesztette a működését.

Összehangolt erőfeszítések vannak a károk enyhítésére, mielőtt az nagyon komoly károkat okozna, írta a már idézett cikkben a FT egy nagy autógyár felsővezetőjére hivatkozva. Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be. A Continental például, amely valamilyen alkatrésszel gyakorlatilag minden Európában gyártott autóban érdekelt, 50 helyszínen termel Kínában. A hírek szerint a német vállalat is keresi az alternatívákat, hogy partnereit el tudja látni. A szakértők szerint óriási versenyfutás zajlik a színfalak mögött, hogy el tudják kerülni a gyártók a tömeges leállásokat. Ugyanakkor egyes vélemények szerint, ha a héten nem indulnak újra a kínai vállalatok, akkor aligha lehet Kínán kívül olyan mennyiségben és minőségben beszállítókat találni, akik pótolni tudják majd az autóiparban fellépő igényeket.

Nem csak az autógyártók egyébként, akik szorult helyzetben vannak, a sajtóbeszámolók szerint az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést. Emellett a nyersanyagtermelő vállalatok vezetőinek is komoly fejfájást okozhat a járvány, az ázsiai ország ugyanis – ahogy az a Concorde blogon megjelent ábrából is kiderül - számos alapanyag legnagyobb vásárlója lett az utóbbi években.

A pekingi vezetés által elrendelt karanténok miatti mozgáskorlátozás és más intézkedések felvetették az ellátási láncok nehézségeit, amely miatt sok vállalat fogja felülvizsgálni a mostani gyakorlatát, állítják a szakértők. A helyzet azonban korántsem egyszerű, hiszen több okból sem olyan egyszerű lecserélni a kínai partereket. Egyrészt azon az áron és mennyiségben nem sok helyen tudnak termelni, így a beszállítók lecserélése vagy az ottani üzem elköltöztetése önmagában is egy megfontolt döntést igénylő probléma. Vannak ugyan olyan feltételezések, hogy a kereskedelmi háború, majd most a járvány miatt több cég költöztethet át termelést Vietnámba, ezt azonban elsősorban azok a vállalatok tudják megtenni, amelyek számára Kína csak gyártóbázis, és mint felvevőpiac nincs jelentősége.

Akik ugyanis nem csak üzemeket létesítettek, hanem komoly értékesítést is végeznek, aligha tudják büntetlenül bezárni a gyáraikat. Ilyenek egyébként a nagy német autógyártók, amelyek az elmúlt egy évtizedben nagyon komoly piacot építettek ki Kínában, és a profitjuk számottevő része származik onnan. Hasonló cipőben jár a hírek szerint a Toyota, a Honda és a Ford is, melyek szintén a kínai értékesítés visszaesésével számolhatnak, ha a helyi üzemeiket bezárják és beszállítóikat leépítik.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Napok kérdése és kiderülhet, mennyi lesz a minimálbér
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:57
Közel a megállapodás a tárgyaló felek szerint.
Makro / Külgazdaság Meghúzzák a határt: betiltaná a gyerekeknek a közösségi médiát az Európai Parlament
Vámosi Ágoston | 2025. november 26. 16:55
Tiltással kellene szankcionálni azokat a közösségimédia- és videómegosztó platformokat, amelyek nem felelnek meg az uniós szabályoknak. Erről is döntött az Európai Parlament szerdán, és az is kiderült: minden negyedik gyerek okostelefon-függő.
Makro / Külgazdaság Ismét izgulhatunk, fontos döntés előtt áll a magyar gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 16:34
Mindössze 0,2 százalékkal nőhet idén a magyarországi GDP, jövőre pedig 2 százalékos növekedésre számít az Erste. Az infláció átmenetileg benézhet a Magyar Nemzeti Bank célsávjába, miközben az 5 százalékra megemelt GDP-arányos hiány még annál is magasabb lehet jövőre, mint amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég bejelentett. A forint viszont nemcsak az év végéig, hanem azt követően is erős maradhat.
Makro / Külgazdaság Mit rejthet a Tisza gazdasági csomagja? Itt nézheti élőben Petschnig Mária Zita válaszát
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 15:17
A közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter fontos bejelentést tett: rengeteg olajat küld Szerbiába a Mol
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 14:09
Kisegítik az ellátási nehézségekkel küzdő szomszédot.
Makro / Külgazdaság Késve, de megjött a Trump-deficit adat
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 12:30
Az amerikai kormány 284 milliárd dolláros hiányt jelentett októberre egy olyan jelentésben, amelyet a nemrég véget ért szövetségi kormányzati leállás miatt késve tettek közzé, és amelyben rekordösszegű vámbevételek szerepeltek, miközben bizonyos novemberi juttatások kifizetését előrehozták októberre – közölte a pénzügyminisztérium kedden.
Makro / Külgazdaság Visszasírják az olcsó indiai és vietnámi munkaerőt a kisebb cégek
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 08:31
Idén január 1-jétől a kormány jelentősen szigorította a külföldi vendégmunkásokkal kapcsolatos szabályokat. A munkaerőkölcsönző-cégek már csak Grúziából, Örményországból és a Fülöp-szigetekről hozhatnak be harmadik országbeli munkavállalót. A Magyarországon gyárakat építő nagy kínai beruházókat nem kell sajnálni, de a kis- és közepes vállalkozások kifejezetten nehéz helyzetbe kerülhetnek.
Makro / Külgazdaság Mi az igazság: mit tennének Magyar Péterék? Ma délután Klasszis Klub Live Petschnig Mária Zitával
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 08:09
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Veszélyes helyzetben Szerbia, Orbán Viktorral tárgyal az elnök szerdán
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 19:20
Szombaton leállhat a pancsovai kőolajfinomító, ha az amerikai OFAC-tól nem kap operatív engedélyt az olaj- és gázipari óriáscég, a NIS. És ez még nem minden: a másodlagos szankciók a Szerb Nemzeti Bankot és a NIS-szel kapcsolatban álló bankokat is érinthetik.
Makro / Külgazdaság Lesújtó képet mutat Magyarországról a legfrissebb jogállamisági jelentés
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 16:26
A bírói függetlenség sérül, burjánzik a korrupció, és AI-generált reklámok veszélyeztetik a választások tisztességességét. Megjelent a Strik-jelentés, ami a magyarországi jogállamiság helyzetének legfrissebb állapotát mutatja be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG