Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Egyre inkább szorít az idő, az érintettek szerint hamarosan alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, mert Kínában számos helyen leállt a termelés a koronavírus miatt. A globálisan összefonódó ellátási láncokban pedig kulcsszerepe van a kínai cégeknek.
fotó: depositphotos.com

Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek. A kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a koronavírus okozta járvány miatt. Az ázsiai beszállítók pedig gyakorlatilag majd minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Ezek a vélemények egyébként összecsengenek az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatójának a véleményével, aki a Portfóliónak beszélt arról, hogy koronavírus-járvány már most komoly gazdasági károkat okozott, főként Kínában. Mostanra azonban már a világ más pontjain is érezteti hatását a kínai termelés leállása, és néhány hét múlva Magyarországon is jelentkezhetnek ellátási gondok. A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket - mondta a cégvezető.

A probléma súlyát jelzi, hogy a Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni. A világ ötödik legnagyobb autógyártója ugyanakkor azt is közölte, hogy megkezdték az alternatív beszállítók keresését, hogy a leállás minél rövidebb ideig tartson. A Hyundai egyébként az első olyan óriáscég, amely hivatalosan is jelezte, hogy a koronavírus miatt bezárnak Kínán kívüli egységet. Korábban csak a járvány sújtotta országban voltak leállások, így mások mellett az IKEA szünetelteti a bútorboltok nyitvatartását, ahogy a McDonald's és a Starbucks is számos egységének felfüggesztette a működését.

Összehangolt erőfeszítések vannak a károk enyhítésére, mielőtt az nagyon komoly károkat okozna, írta a már idézett cikkben a FT egy nagy autógyár felsővezetőjére hivatkozva. Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be. A Continental például, amely valamilyen alkatrésszel gyakorlatilag minden Európában gyártott autóban érdekelt, 50 helyszínen termel Kínában. A hírek szerint a német vállalat is keresi az alternatívákat, hogy partnereit el tudja látni. A szakértők szerint óriási versenyfutás zajlik a színfalak mögött, hogy el tudják kerülni a gyártók a tömeges leállásokat. Ugyanakkor egyes vélemények szerint, ha a héten nem indulnak újra a kínai vállalatok, akkor aligha lehet Kínán kívül olyan mennyiségben és minőségben beszállítókat találni, akik pótolni tudják majd az autóiparban fellépő igényeket.

Nem csak az autógyártók egyébként, akik szorult helyzetben vannak, a sajtóbeszámolók szerint az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést. Emellett a nyersanyagtermelő vállalatok vezetőinek is komoly fejfájást okozhat a járvány, az ázsiai ország ugyanis – ahogy az a Concorde blogon megjelent ábrából is kiderül - számos alapanyag legnagyobb vásárlója lett az utóbbi években.

A pekingi vezetés által elrendelt karanténok miatti mozgáskorlátozás és más intézkedések felvetették az ellátási láncok nehézségeit, amely miatt sok vállalat fogja felülvizsgálni a mostani gyakorlatát, állítják a szakértők. A helyzet azonban korántsem egyszerű, hiszen több okból sem olyan egyszerű lecserélni a kínai partereket. Egyrészt azon az áron és mennyiségben nem sok helyen tudnak termelni, így a beszállítók lecserélése vagy az ottani üzem elköltöztetése önmagában is egy megfontolt döntést igénylő probléma. Vannak ugyan olyan feltételezések, hogy a kereskedelmi háború, majd most a járvány miatt több cég költöztethet át termelést Vietnámba, ezt azonban elsősorban azok a vállalatok tudják megtenni, amelyek számára Kína csak gyártóbázis, és mint felvevőpiac nincs jelentősége.

Akik ugyanis nem csak üzemeket létesítettek, hanem komoly értékesítést is végeznek, aligha tudják büntetlenül bezárni a gyáraikat. Ilyenek egyébként a nagy német autógyártók, amelyek az elmúlt egy évtizedben nagyon komoly piacot építettek ki Kínában, és a profitjuk számottevő része származik onnan. Hasonló cipőben jár a hírek szerint a Toyota, a Honda és a Ford is, melyek szintén a kínai értékesítés visszaesésével számolhatnak, ha a helyi üzemeiket bezárják és beszállítóikat leépítik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Makro / Külgazdaság Galgóczi Ágnes: a javuló adatok nem jelentik a járvány végét
MTI | 2021. május 9. 17:13
Napról napra javulnak a járványügyi adatok, csökken az elhunytak és kórházban kezeltek, lélegeztetésre szorulók száma, de ez nem jelenti azt, hogy vége van a járványnak - mondta a Nemzeti Népegészségügyi Központ járványügyi osztályvezetője vasárnap a közmédiának.
Makro / Külgazdaság Leolvadó sarkvidékek – Kínától félnek az oroszok és az ausztrálok
Káncz Csaba | 2021. május 9. 05:37
Orosz részről megjelent a félelem, hogy az északi tengeri útról Kína hamarosan kiszoríthatja őket.  Az ausztrálok úgy érzik, hogy akárcsak a Dél-kínai-tengeren, Peking az Antarktiszon sem veszi figyelembe a nemzetközi jogot és agresszívan borítja fel a status quót. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság A postaköltségek és a koronavírus miatt kerül többe a jövő évi parlamenti választás, mint négy éve
Baka F. Zoltán | 2021. május 8. 17:16
Egyre többen akarnak levélben szavazni - tudatta lapunkkal a Nemzeti Választási Iroda.
Makro / Külgazdaság Brutálisan sok Pfizer-vakcinát vesz az EU
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 8. 14:14
Már 1,8 milliárd adagra van szerződése.
Makro / Külgazdaság Továbbra sem akar egységes uniós minimálbért a magyar kormány
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 8. 13:22
Szerinte nem célszerű ezt Brüsszelből szabályozni.
Makro / Külgazdaság Beolvasott a vakcinagyártó országoknak Von der Leyen
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 8. 12:04
Az Európai Bizottság elnöke azt üzente a többi közt az Egyesült Államoknak, hogy az EU-hoz hasonlóan lehetővé kellene tenniük az oltóanyagok kivitelét.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor az oltásról beszélt, majd aludt egy gyorsat
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 8. 10:49
Vakcina, oltás, a gazdaság újraindítása, ez itt a legfontosabb téma, mondta az uniós szociális csúcs helyszínén a miniszterelnök. 
Makro / Külgazdaság Covid: negyedéves mélypontra süllyedt a kórházban ápoltak száma
Privátbankár.hu | 2021. május 8. 09:29
Jelenleg 3633 koronavírusos beteg van kórházban. Utoljára február elején volt ennél kevesebb beteg. Az aktív fertőzöttek száma másfél hónapja nem volt ilyen kevés.
Makro / Külgazdaság Szputnyik-vakcinákért lobbizik Kelet-Németország
Wéber Balázs | 2021. május 8. 05:39
A német kormány egyes tartományok nyomására venne az oroszoktól Covid elleni vakcinát, ha azt az Európai Gyógyszerügynökség is jóváhagyja. A Szputnyik Kelet-Németországban népszerű, nem kis részben az NDK-s múlt és az orosz tudományos vívmányok miatt. Egy berlini kormányközeli forrásunk szerint a németek alapvetően a hatalomra és a hatóságokra bízzák ezt a kérdést.
Makro / Külgazdaság A szaúdi titkosszolgálat kritikus tárgyalásai Iránnal és Szíriával
Káncz Csaba | 2021. május 7. 17:26
Rijád napjainkra diplomáciailag sarokba szorult Biden iráni kurzusváltása, a jemeni háború elhúzódása és a libanoni politikai válság miatt.  A szaúdiak most hajlandónak mutatkoznak kiegyezésre az iráni tengellyel Szíriában, miközben Irán mérséklő erővel bír majd a jemeni húszi lázadókra.  Káncz Csaba jegyzete
hírlevél
depositphotos