Olcsóbb, de kereszteződés is lesz rajta
Idén október végéig adottak lehetnek az új gyorsforgalmi útkategória bevezetésének jogszabályi és műszaki szabályozási feltételei a kormány októberi első ülésén született döntés alapján. A 2x2 sávos, fizikai elválasztással épülő gyorsutak forgalombiztonsági szempontból is komoly előrelépést jelentenek az országos hálózatba csak 2x1 sávos, rossz állapotú, balesetveszélyes főutakkal bekötött térségek számára - közölte a Privátbankár.hu szerkesztőségével a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A gyorsút egy új, a főút és az autóút közötti úttípus, amelyek a magasabb kategóriájú utaknál rövidebb kivitelezési idővel és jelentősen olcsóbban épülhetnek meg. A gyorsúton előfordulhat felüljáró nélküli, azaz szintbeni útkereszteződés is. Az NFM azt ígéri: e megoldást kizárólag ott alkalmazzák, ahol erre a kisebb forgalom lehetőséget ad. Két szintbeni kereszteződés között legalább 15 kilométeres távolságot kell hagyni, a vadvédő kerítések mindenütt megépülnek majd.
Veszélyes lehet
Az autóklub szakértői korábban arra figyelmeztettek: a - hírek szerint - 110 kilométer/órás sebességhatárral tervezett a gyorsutak gyors hajtásra ösztönöznek és leállósáv hiányában, különösen a szintbeli útkereszteződések miatt fokozottan balesetveszélyesek. Az új útkategória jelölését a gépjárművezetők szempontjából veszélyesnek és szükségtelennek nevezték.
A fejlesztési minisztérium szerint viszont nem a sztrádákhoz, hanem a jelenleg működő kétszer egy sávos autóutakhoz kell mérni az M gyorsút szolgáltatásait.