2p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az új szakaszon építik meg Románia leghosszabb közúti alagútját is.

Aláírták a Szilágynagyfalu (Nusfalau) – Vaskapu (Poarta Salajului) sztrádaszakasz kivitelezési szerződését, amivel lezárult az észak-erdélyi autópálya közbeszerzési eljárása – írja az economedia.ro.

A szerződés megkötésére Zilahon került sor Sorin Grindeanu közlekedési és infrastrukturális miniszter jelenlétében.

A 41 kilométeres sztrádaszakaszra kiírt tendert a török Makyol és Ozaltin cégek alkotta konzorcium nyerte meg. Ez az eddigi legdrágább romániai sztrádaszakasz, az értéke 6,62 milliárd lej (Jelenlegi árfolyamon mintegy 543,435 milliárd forint – ez tehát azt jelenti, hogy kilométerenként nagyjából 13,2 milliárd forintból épül az új szakasz, míg Magyarországon a legújabb bejelentett szakasz, az M1-et Esztergommal összekötő leágazása, az M100-as 35 kilométeres szakaszára 500 milliárdot, tehát kilométerenként 14,2 milliárdot szán a kormány. És Esztergom felé is három alagúton, illetve hidakon halad majd át a forgalom.).

Az A3-as sztráda részét képező észak-erdélyi autópályának ezen a szakaszán lesz a leghosszabb, 2,89 kilométeres romániai közúti alagút. Ez Zilah közelében, a Meszes-hegység alatt fog húzódni. A sztrádaszakaszon lesz, összesen 13 kilométer hosszúságú 65 viadukt, híd és felüljáró is.

A kivitelezőnek 78 hónap alatt kell megvalósítania a beruházást, amiből 18 hónap a tervezésre, 60 hónap pedig a munkálatok elvégzésére szolgál.

Az észak-erdélyi autópálya megépítésére az Adrian Nastase vezette kormány 2003-ban kötött szerződést az amerikai Bechtellel. A munkálatok 2004 júniusában, Kolozsvár közelében kezdődtek. Az eredeti tervek szerint az autópálya a magyar-román határ és Brassó között húzódott volna 415 kilométeren, utóbb azonban a határ és Marosvásárhely közti 282 kilométeres részre rövidítették.

Mivel a beruházás nem a tervek szerint haladt, 2013-ban a román kormány felbontotta a szerződést. A szerződés felbontásáig a Bechtel 52 kilométer autópályát épített meg, további 64 kilométeren pedig elkezdte a munkát.

Jelenleg Marosvásárhely és a Kolozs megyei Magyarnádan (Nadaselu) között van az autópálya leghosszabb, 130 kilométeres átadott szakasza. Több Kolozs, Szilágy és Bihar megyei sztrádaszakasz a kivitelezés különböző szakaszában tart.

(MTI)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ebből mi lesz? Olajszállítmányt tartottak vissza a horvátok
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:41
90 ezer tonna kőolajat a pozsonyi Slovnaft olajfinomítótól.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött a tengerentúlról – még az elemzők is csodálkoznak
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:36
Októberben az elemzők által vártnál jelentősebben romlott a Conference Board gazdaságkutató intézetnek az Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Az utolsó helyen végzett Magyarország egy nagyon fontos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:14
Ráadásul a mostani eredmény rosszabb lett a tavalyinál. 
Makro / Külgazdaság Trump hátországa a szakadék szélén – egyre nagyobb a baj, és csak rosszabb lesz
Kollár Dóra | 2025. október 28. 15:17
Az amerikai kormányzati leállás elhúzódása egyre súlyosabb következményekkel jár.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat árult el az EU-s forrásokról Navracsics Tibor
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 13:19
Forrásvesztés nélkül zárta Magyarország a 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklust, jelenleg a 3. helyen áll a tagállamok között a felhasználás teljessége alapján – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter éves meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságában.
Makro / Külgazdaság Oszkó Péter: Borzalmas állapotban van a beruházási hajlandóság, senki nem mer tervezni
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 28. 09:54
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója az október 27-ei élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 86. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
Makro / Külgazdaság Mire lehet elég a 3 százalékos Otthon Start és a kkv-hitel? Élőben beszélgettünk Oszkó Péterrel – a Klasszis Klub Live-ban
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 27. 15:16
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszolt a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Még egy jel arra, hogy jövőre érkezik az európai fordulat
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:53
A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
Makro / Külgazdaság Magyarországot is elérhetik az amerikai szankciók? Megvan, mikor egyezkedhet Orbán Viktor Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:32
A kormány vizsgálja a helyzetet – árulta el Szijjártó Péter. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG