5p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon közlekedő vezetőnélküli busz-közlekedési rendszer kiegészítve olyan önjáró járművekkel, amelyek egészen hazáig viszik el utasaikat, segíthetnek abban, hogy az idősebb generáció újra aktív részese legyen a közösségnek.
A Volkswagen 2018. márciusában bemutatott önvezető koncepció-autója. Fotó: EPA/Omer Messinger

A Roland Berger „Vidék újracsatlakoztatva - Az automata közlekedés a megoldás a vidéki mobilitásra” című, legújabb tanulmányában számos lehetséges jövőképet vázoltak fel.

"Az automata járművek jelenleg még az autópályákon  és a városi területeken hasznosak. Ugyanakkor szerintünk sokkal szélesebb perspektívában kellene gondolkozni, ugyanis az önjáró autó lehet a kulcsa a vidék fellendítésének” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „Emellett a vidéki környezet a csendesebb utcáival és kisebb forgalmával sokkal alkalmasabb lenne a vezetőnélküli közlekedési szolgáltatás tesztelésére is.” Vidéken is egyre nagyobb igény van a korszerű tömegközlekedésre, hiszen vidéken is rengeteg olyan ember él, aki nem tud, vagy nem akar vezetni, ezért szüksége van a szolgáltatásra.

Ott a leggyengébb a tömegközlekedés, ahol a legnagyobb szükség lenne rá

A demográfiai változás messze a legfontosabb tényező a vidék automatizálásában, ugyanis jelenleg a világ lakosságának több mint nyolc százaléka a 65 évnél idősebb korosztályba tartozik és szakértők szerint ez a szám 2055-re megduplázódhat, sőt például Olaszországban a vidéki lakosság egynegyede idős ember, míg Németországban 22%-os, Japánban pedig a 30%-ot is eléri ez az arány.

A legtöbb idős ember kritikus mértékben szorul a tömegközlekedésre. Elég, ha csak arra gondolunk, hogyan jutnak el orvoshoz, a hivatali ügyintézéshez vagy a mindennapi bevásárlás megtételéhez. Ugyanakkor sok esetben a tömegközlekedési szolgáltatás nem működik megfelelően, nem alkalmazkodik a változatos igényekhez és esetleg teljes mértékben hiányzik egyes vidéki településeken.

Így lehetne nyereségbe fordítani a ráfizetéses közlekedési cégeket

A tanulmány szerint az önvezető járművek megjelenése a közlekedési szolgáltatásokban számos előnnyel bír a helyi, vidéki társaságok számára. Például amíg a vidéki területeken a tömegközlekedési szolgáltatás tartósan veszteségesen üzemel, addig a járművezető nélküli szállítási szolgáltatások akár nyereséget is termelhetnek.

„A kisebb közösségekben részben a közlekedési szolgáltatások hiánya felelős azért, hogy a tömegközlekedés nagyon költséges, ugyanakkor a díjak így is csak a költségek egy részét fedezik” – magyarázta Schannen. „Ezért van az, hogy a tömegközlekedés nagyon gyakran a központi támogatásoktól függ. Például Németországban a működési költségek 25%-át a támogatásokból fedezik. És általában a helyi hatóságok szeretik itt meghúzni a határt.” Arról nem is beszélve, hogy a legdrágább tényező a gépjárművezetők munkaerőköltsége, amely az önvezető járművek bevezetése révén megszűnne, így jelentősen olcsóbbá tudnák tenni a helyi tömegközlekedés szolgáltatást.

Az „utolsó mérföld”, mint egy új és nyereséges szolgáltatás

Az "utolsó mérföld", avagy last mile szolgáltatás lényege, hogy az utasokat otthonuk és a tömegközlekedési csomópontok (busz- vagy vonatállomások) között szállítják, vagy akár bevásárlóhelyek és az otthonok közötti szállítást oldják meg.

A vidéki tömegközlekedés a jövőben nyereséges üzleti tevékenységként működhet, amennyiben a meglévő útvonalak automatizálása mellett az üzemeltetők olyan szolgáltatást is kínálnak az utasoknak, amelynek keretében az utasokat rugalmasan szállítják a választott útvonal utolsó szakaszán. Ezáltal az utasok képesek lesznek arra, hogy vezető nélküli járművet használjanak, amiket úgynevezett gyűjtőpontoknál kölcsönözhetnek ki és oda vihetnek vissza. Ezt úgy kell elképzelni, hogy fő buszmegállók mellé telepített pontokról indulhatnak ezekkel a járművekkel tovább, és oda is térhetnek velük vissza.

A tanulmányban 3 különböző forgatókönyvet vázoltak fel. Az első a "szokásos" tömegközlekedési modell; a második az önvezető járművek használata a szokásos útvonalakon, a harmadik pedig az önvezető járművek használata a szokásos útvonalakon kiegészítve a "házhozszállítást" biztosító extra, utolsó mérföld szolgáltatással. A második forgatókönyv komoly költségmegtakarítást eredményez, mert nem kell a sofőrt fizetni, a harmadik forgatókönyvnél pedig ehhez még pluszbevétel is társul az extra szolgáltatás igénybevétele miatt. A grafikon sorai, sorrendben: bevétel, sofőr munkaerőköltsége, egyéb munkaerőköltség, üzemanyag, karbantartás, biztosítás, értékcsökkenés, rendszerdíj, nyereség.

Ráadásul a vidéki környezet tökéletes helyszínként szolgál arra, hogy a valós, utcai környezetben teszteljék az önvezető járműveket a tömegközlekedésben. „Úgy gondoljuk, hogy ez egy ideális lehetőség az autóipari OEM-ek, a tömegközlekedési szolgáltatók és a döntéshozók számára, hogy kipróbálják az új közlekedési modelleket, melyek komoly ígéretek a hosszú távú jövőre nézve. Ezáltal a vidéki környezetben szerzett hatalmas mennyiségű adatot és tapasztalatot fel tudják majd használni a városi környezet esetében” – összegezte Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hatalmas pofont kapott a Temu és a Shein, de az amerikai vásárlók is dörzsölhetik az arcukat
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 07:09
Megszüntettek egy kiskaput, a posta pedig nem továbbítja a Kínából és Hongkongból érkező csomagokat.
Makro / Külgazdaság Irigykedhetünk a csehekre? Megtudtuk, hogyan élnek
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 06:13
A cseh családok 90 százalékának nem jelentenek gondot a rendszeres havi kiadások, de hányan tudnak félretenni? És mennyiből?
Makro / Külgazdaság Trump tett egy ajánlatot Zelenszkijnek
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 17:39
Ritkaföldfémekért cserébe segítenék Ukrajnát.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat mondott Varsóban a magyar külügyminiszter
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 16:42
Az elmúlt évek kudarcos európai uniós gazdaságpolitikájából azt a következtetést kellene levonni, hogy Brüsszelnek vissza kell adnia a tagállamoknak a gazdaságpolitika menedzselését – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Varsóban. A tárcavezető arról számolt be a kereskedelmi ügyekkel foglalkozó európai uniós miniszterek informális tanácsülését követően, hogy abban egyetértés volt a résztvevők között, hogy a közösség nagyon súlyos kihívások előtt áll gazdasági szempontból, és sokat veszített a versenyképességéből az utóbbi években, ennek okait és a lehetséges kiutat illetően azonban már eltérnek a vélemények.
Makro / Külgazdaság Odacsapna Magyarországnak az Európai Néppárt jogállamisági felelőse
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 10:04
Erős kritikával illette Magyarországot Michal Wawrykiewicz.  
Makro / Külgazdaság Extra nyugdíjkiegészítést kaphatnak az idősek a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 08:55
Romániában a jelentős költségvetési hiány miatt részben megszorító költségvetést terjeszt a kormány a parlament elé.
Makro / Külgazdaság Kína „amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten” üzemmódra kapcsolt
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 07:47
A Kínával szemben bevezetett 10 százalékos amerikai büntetővám annak rendje és módja szerint életbe lépett, így az ázsiai ország is megtette a tőle telhetőt az USA megdorgálására.
Makro / Külgazdaság Új terve van Putyinnak: elárulta, mi a legfontosabb orosz erőforrás
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 07:07
Vlagyimir Putyin, Oroszország elnöke szeretne haladni a korral. Kijelentette, hogy országa fejlesztésének kulcsa a mesterséges intelligencia felhasználásában rejlik.
Makro / Külgazdaság Donald Trump lövöldözni kezdett – ez most Orbán Viktornak is fájhat
Király Béla | 2025. február 4. 05:46
Az amerikai elnök nem várt sokat, beiktatása után két hét sem telt el, de máris komoly vámokat vetett ki Kanada, Mexikó és Kína esetében is. Hogy a sor teljes legyen hétfőn Donald Trump belengette azt is, hogy az európai országokra is kivet majd vámokat. Mindez Magyarország számára sok jóval nem kecsegtet.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott többmilliót az AfD
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 17:39
Az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) korábbi tartományi vezetője, Gerhard Dingler elismerte, hogy 2,4 millió eurós támogatást adott a német AfD választási kampányára.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG