TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon közlekedő vezetőnélküli busz-közlekedési rendszer kiegészítve olyan önjáró járművekkel, amelyek egészen hazáig viszik el utasaikat, segíthetnek abban, hogy az idősebb generáció újra aktív részese legyen a közösségnek.
A Volkswagen 2018. márciusában bemutatott önvezető koncepció-autója. Fotó: EPA/Omer Messinger

A Roland Berger „Vidék újracsatlakoztatva - Az automata közlekedés a megoldás a vidéki mobilitásra” című, legújabb tanulmányában számos lehetséges jövőképet vázoltak fel.

"Az automata járművek jelenleg még az autópályákon  és a városi területeken hasznosak. Ugyanakkor szerintünk sokkal szélesebb perspektívában kellene gondolkozni, ugyanis az önjáró autó lehet a kulcsa a vidék fellendítésének” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „Emellett a vidéki környezet a csendesebb utcáival és kisebb forgalmával sokkal alkalmasabb lenne a vezetőnélküli közlekedési szolgáltatás tesztelésére is.” Vidéken is egyre nagyobb igény van a korszerű tömegközlekedésre, hiszen vidéken is rengeteg olyan ember él, aki nem tud, vagy nem akar vezetni, ezért szüksége van a szolgáltatásra.

Ott a leggyengébb a tömegközlekedés, ahol a legnagyobb szükség lenne rá

A demográfiai változás messze a legfontosabb tényező a vidék automatizálásában, ugyanis jelenleg a világ lakosságának több mint nyolc százaléka a 65 évnél idősebb korosztályba tartozik és szakértők szerint ez a szám 2055-re megduplázódhat, sőt például Olaszországban a vidéki lakosság egynegyede idős ember, míg Németországban 22%-os, Japánban pedig a 30%-ot is eléri ez az arány.

A legtöbb idős ember kritikus mértékben szorul a tömegközlekedésre. Elég, ha csak arra gondolunk, hogyan jutnak el orvoshoz, a hivatali ügyintézéshez vagy a mindennapi bevásárlás megtételéhez. Ugyanakkor sok esetben a tömegközlekedési szolgáltatás nem működik megfelelően, nem alkalmazkodik a változatos igényekhez és esetleg teljes mértékben hiányzik egyes vidéki településeken.

Így lehetne nyereségbe fordítani a ráfizetéses közlekedési cégeket

A tanulmány szerint az önvezető járművek megjelenése a közlekedési szolgáltatásokban számos előnnyel bír a helyi, vidéki társaságok számára. Például amíg a vidéki területeken a tömegközlekedési szolgáltatás tartósan veszteségesen üzemel, addig a járművezető nélküli szállítási szolgáltatások akár nyereséget is termelhetnek.

„A kisebb közösségekben részben a közlekedési szolgáltatások hiánya felelős azért, hogy a tömegközlekedés nagyon költséges, ugyanakkor a díjak így is csak a költségek egy részét fedezik” – magyarázta Schannen. „Ezért van az, hogy a tömegközlekedés nagyon gyakran a központi támogatásoktól függ. Például Németországban a működési költségek 25%-át a támogatásokból fedezik. És általában a helyi hatóságok szeretik itt meghúzni a határt.” Arról nem is beszélve, hogy a legdrágább tényező a gépjárművezetők munkaerőköltsége, amely az önvezető járművek bevezetése révén megszűnne, így jelentősen olcsóbbá tudnák tenni a helyi tömegközlekedés szolgáltatást.

Az „utolsó mérföld”, mint egy új és nyereséges szolgáltatás

Az "utolsó mérföld", avagy last mile szolgáltatás lényege, hogy az utasokat otthonuk és a tömegközlekedési csomópontok (busz- vagy vonatállomások) között szállítják, vagy akár bevásárlóhelyek és az otthonok közötti szállítást oldják meg.

A vidéki tömegközlekedés a jövőben nyereséges üzleti tevékenységként működhet, amennyiben a meglévő útvonalak automatizálása mellett az üzemeltetők olyan szolgáltatást is kínálnak az utasoknak, amelynek keretében az utasokat rugalmasan szállítják a választott útvonal utolsó szakaszán. Ezáltal az utasok képesek lesznek arra, hogy vezető nélküli járművet használjanak, amiket úgynevezett gyűjtőpontoknál kölcsönözhetnek ki és oda vihetnek vissza. Ezt úgy kell elképzelni, hogy fő buszmegállók mellé telepített pontokról indulhatnak ezekkel a járművekkel tovább, és oda is térhetnek velük vissza.

A tanulmányban 3 különböző forgatókönyvet vázoltak fel. Az első a "szokásos" tömegközlekedési modell; a második az önvezető járművek használata a szokásos útvonalakon, a harmadik pedig az önvezető járművek használata a szokásos útvonalakon kiegészítve a "házhozszállítást" biztosító extra, utolsó mérföld szolgáltatással. A második forgatókönyv komoly költségmegtakarítást eredményez, mert nem kell a sofőrt fizetni, a harmadik forgatókönyvnél pedig ehhez még pluszbevétel is társul az extra szolgáltatás igénybevétele miatt. A grafikon sorai, sorrendben: bevétel, sofőr munkaerőköltsége, egyéb munkaerőköltség, üzemanyag, karbantartás, biztosítás, értékcsökkenés, rendszerdíj, nyereség.

Ráadásul a vidéki környezet tökéletes helyszínként szolgál arra, hogy a valós, utcai környezetben teszteljék az önvezető járműveket a tömegközlekedésben. „Úgy gondoljuk, hogy ez egy ideális lehetőség az autóipari OEM-ek, a tömegközlekedési szolgáltatók és a döntéshozók számára, hogy kipróbálják az új közlekedési modelleket, melyek komoly ígéretek a hosszú távú jövőre nézve. Ezáltal a vidéki környezetben szerzett hatalmas mennyiségű adatot és tapasztalatot fel tudják majd használni a városi környezet esetében” – összegezte Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 28 410 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Erste Banknál és a Cetelemnél 28 721 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Makro / Külgazdaság Megvan, hol vívja a második csatát a vírussal szemben az Orbán-kormány
Székely Sarolta | 2020. augusztus 29. 13:10
Miközben az elmúlt napokban kedvezőtlenül kezdtek alakulni Magyarországon az esetszámok, még mindig több területen nyögi a társadalom az első hullám következményeit. Közben a kormány már látja, hol kell a következő csatát megvívni.
Makro / Külgazdaság A nagy korona-összecsapás: forró hétvégére számíthat Berlin
Wéber Balázs | 2020. augusztus 29. 11:20
Farkasszemet nézhetnek egymással a vírus miatti korlátozások ellen tiltakozók és az ellentüntetők ezen a hétvégén Berlinben. A megmozdulásokra több tízezer embert várnak, a rendet mintegy háromezer rendőr vigyázza.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: komoly intézkedéseket kellett hoznunk
Privátbankár.hu / MTI | 2020. augusztus 29. 10:07
Szigorú határvédelmi intézkedések technikai részleteit tekintette át az operatív törzs határellenőrzési akciócsoportja szombat reggeli ülésén - közölte Orbán Viktor miniszterelnök az akciócsoport ülése utáni Facebook-videójában.
Makro / Külgazdaság Helyzet van: megint megugrott a fertőzöttek száma - így kanyarodunk rá az iskolakezdésre
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 29. 09:48
158 új fertőzöttet találtak, közülük 100-at Budapesten vagy Pest megyében.
Makro / Külgazdaság Két negatív teszttel mehetnek a külföldiek a budapesti szuperkupa döntőre - ha lesz
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 28. 17:21
Zárt kapus is lehet végül a mérkőzés, de még az is lehet, hogy meg sem rendezik
Makro / Külgazdaság Itt a döntés: Magyarország ismét bezárja határait a külföldiek előtt
Székely Sarolta | 2020. augusztus 28. 16:51
Péntek délután jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormány döntéseit. 
Makro / Külgazdaság Elesett az Adria, nem enyhül a járvány déli szomszédainknál
MTI | 2020. augusztus 28. 16:09
Nem enyhül a fertőzés terjedése Horvátországban, Szlovéniában is nőtt az újonnan azonosított koronavírus-esetek száma - derült ki a válságstábok pénteki sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság A koronavírus hatásai is bekerültek az új köznevelési stratégiába
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 28. 15:45
Nyilvánossá vált a 2021-2030-as időszakra szóló köznevelési stratégia, benne a koronavírus közvetlen hatásaival. 
Makro / Külgazdaság Putyin drezdai rémálma - ezért támogatja szilárdan Lukasenkat
Káncz Csaba | 2020. augusztus 28. 09:47
Az idei év eddig rémálmok sorozata a Kreml ura számára, márpedig szeptember 13-án helyhatósági választások jönnek. Putyin a tüntetésekre úgy tekint, mint az instabilitás, az erőszak, sőt az állam összeomlásának előhírnökére. Káncz Csaba jegyzete
Makro / Külgazdaság Hivatalosan 218 ezer munkanélküli volt júliusban
MTI | 2020. augusztus 28. 09:27
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai a munkaerőpiac további javulásáról árulkodnak.
hírlevél