6p
Az utóbbi években világszerte ugrásszerűen megnőtt a közúti balesetek száma, a baleseti statisztikák nem egyértelműek, de a közvetett adatok alapján erős összefüggésben vannak a mutatók az okostelefon-használattal. A legtöbben ráadásul nem is telefonálnak már, hanem a közösségi médiát bújják vagy üzenetet küldenek, ami lényegesen több veszélyt tartogat. A probléma adott, a megoldás nem egyértelmű.

Súlyos következményekkel járhat a telefonozás a volán mögött, a kutatások szerint ugyanis Európa-szerte egyre több halálos balesetet okoznak telefonozó sofőrök – mondta Szűts Zoltán médiakutató. Évente többször is megtörténik, hogy a sofőr figyelmét elvonta a videózás: a legutóbb pénteken volt a közösségi médiában élőben közvetített baleset, a négy román utas közül ketten meghaltak – tette hozzá.

Május végén például kilencen veszítették életüket, Ceglédbercel közelében, amikor egy romániai vendégmunkásokat szállító kisbusz előzés közben frontálisan összeütközött egy teherautóval. A sofőr ráadásul nemcsak mobilozott vezetés közben, hanem élőben közvetítette az utat az egyik közösségi oldalon. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász elmondta: magyar KRESZ egyik alapvető rendelkezéséhez tartozik a kézben tartott mobiltelefon használatának a tilalma, de már önmagában a kézben tartott eszköz is törvényszegésnek minősül  olvasható a hiradó.hu oldalán.

Szűts Zoltán szerint az közösségi média használata – amely egyébként is bizonyítottan függőséget okoz - folyamatos önreprezentálásra késztet és a beérkező megerősítések - kedvelések, hozzászólások - hatására folytatják a tevékenységet a felhasználók. A szakember szerint a mobiltelefon-használat veszélyeire leginkább a média által lehetne felhívni a figyelmet, emellett fontosnak tartja, hogy már általános iskolás korban megismerjék a fiatalok ezt a témát.

Régen „csak” telefonáltak

A tendencia világszinten megfigyelhető, a problémát pedig nem pusztán a mobiltelefon okozza, hanem az okostelefon nyújtotta lehetőségek és a közösségi média használatának együttese. Korábban a Bloomberg oldalán jelent meg a témával kapcsolatos elemzés, az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) adatai szerint 2016-ban 37 262 darab halálos baleset volt az utakon, az utóbbi pár év csökkenő tendenciája után tehát ismét növekedni látszik a halálos balesetek aránya az utakon – az utóbbi mintegy három évben több mint 14 százalékkal nőtt a mutató. 2016-ban tehát több mint 100 ember halt meg naponta az utakon.

A kutatók nem biztosak benne, minek tudható be a hirtelen növekedés az Egyesült Államokban: az átlag utakon töltött idő és az ittas vezetés aránya csak kis mértékben növekedett, ez azonban nem magyarázza meg a kiugró számokat. Az NHTSA nem részletezte, hogy a balesetek hány százalékáért felelős a telefonhasználat, de az elemzések szerint valószínűleg a figyelemelterelés állhat a háttérben. Bár a statisztikák alapján az ittas vezetés lényegesen veszélyesebb a telefonozásnál, számos kutatás rávilágított, hogy a figyelemelterelés mértéke alapján csaknem ugyanakkora a veszély mindkét esetben.

Szinte mindenki telefonozik vezetés közben

2014 és 2016 között a Egyesült Államokban lévő telefontulajdonosok aránya 75-ről 81 százalékra emelkedett, de a telefonhasználati szokások változása is fontos szempont: a korábbi telefonálást egyre felváltja a csetelés, üzenetküldés és videó nézés: ez pedig egyértelműen sokkal inkább képes elterelni a sofőr figyelmét, mint egy fülre ragasztott készülék. A kutatások alapján ráadásul ugrásszerűen növekedik a közösségi média használat: míg 2015-ben az amerikaiak 70 százaléka osztott meg fotókat és híreket közösségi oldalakon, csupán két év alatt 10 százalékot nőtt ez az arány.  Ezeken felül összefüggés lehet a bicikliseket, motorosokat és gyalogosokat ért balesetek számának növekedésében is: 2016-ban csaknem 6000 ilyen jellegű esetet regisztráltak, ami mintegy 1100-al több mint 2014-ban: ez mindössze két év alatt 22 százalékos emelkedést jelent.

Razziát tartott a rendőrség: ennyi ittas vezetőt fogtak el

Pár óra alatt több száz autóvezető fújt rá a szondára. További részletek >>>

Ennél is beszédesebb a Zendrive kutatása, az okoskészülékek adatainak elemzésével foglalkozó cég  szerint a 3 millió embert érintő vizsgálat rámutatott: az autóvezetők 88 százaléka használja telefonját vezetés közben. Nem sokkal később a Samsung is kutatásba kezdett Indiában, ami közlekedés szempontjából a világ egyik legveszélyesebb országa. Az országban átlagosan 17-en halnak meg az utakon minden órában, a kutatás szerint a 45 év alatti indiaiak 30 százaléka szokott néha vagy annál gyakrabban üzenetet küldeni motorozás közben. A felmérés szerint azonban a gyalogosok sem figyelnek eléggé, az út mellett sétálók 64 százaléka ugyancsak rendszeresen felveszi a telefont.

Mit lehet tenni?

A problémára nincs egyszerű, vagy egyértelmű megoldás, a Marketing Folks cikke szerint Angliában már több helyen radarokat állítottak fel az utak mentén, ami képes észlelni, ha a motorosok az utakon használják telefonjukat. A statisztikák szerint az Egyesült Királyságban a sofőrök negyede használja telefonját vezetés közben, figyelemfelhívási céllal így olyan radarokat állítottak fel, amelyek villogással próbálják visszacsábítani a vezetők figyelmét az útra.

A radar a készülékből sugárzó rádiójeleket érzékeli, ez ugyanakkor nem tudja megkülönböztetni, hogy a sofőr vagy egy utas telefonál az autóban – a rendszer ráadásul nem érzékeli az internethasználatot, ami a fent kifejtettek alapján is sokkal fontosabb szempont, mint a beszélgetés. A rendszer nem szab ki büntetést, csupán emlékeztetni a sofőröket, hol is kéne tartaniuk tekintetüket. A kanadai Quebec-ben évente átlagosan 60 ezer bírságot szabnak ki telefonhasználatért, a város így keményebb kézzel bánik a rendszegőkkel: a korábbi 100 dolláros bírságot 800 dollárra emelte, míg a visszaesőket egy hónapra megfosztják jogosítványuktól.

A probléma mindenesetre komplex, nem lehet rá egyszerű megoldást találni. A bírságok emelésén és az okostechnológiák használatán túl a médián keresztül lehetne eljuttatni az üzenetet a sofőröknek, illetve sokat segíthet, ha már az iskolában tanulnak minderről – ezzel ugyanis elérhető lehetne az a szemléletváltás, hogy a telefonozást az alkoholhasználattal hasonlóan veszélyesnek ítéljék meg az emberek.

Soha többé nem lesz dugó és halál az utakon? Tények és tévhitek

Több előadás is foglalkozott a budapesti SMART konferencián a mesterséges intelligencia, az autózás és önvezető autózás, a közlekedés jövőjével, amelyek számos tényt megerősítettek és tévhitet megcáfoltak a témával kapcsolatban. Amit biztosra tudunk: elkerülhetetlenül jön az önvezető autók kora, és gyökeresen átalakítja az életünket és városainkat. Tovább >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Esőerdőbe épített út, méregdrága szállások: kezdődik az ENSZ éves klímacsúcsa
Vámosi Ágoston | 2025. november 9. 06:01
A kezdés előtti napokban foghíjasnak tűnik az ENSZ éves klímacsúcsa: Donald Trump és Hszi Csin-ping sem teszi tiszteletét az esőerdők mellé szervezett konferencián. Az Európai Unió az utolsó pillanatban fogadta el a 2040-es klímacéljait, magyar ellenszavazat mellett. Eközben az ENSZ főtitkára arról beszélt: a 1,5 fokos felmelegedés, és annak pusztító következményei már elkerülhetetlenek.
Makro / Külgazdaság Komoly fegyverbizniszt köthetünk Washingtonnal
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 11:31
A magyar-amerikai politikai kapcsolatok megerősödése jó keretet ad a két ország közötti védelmi és katonai együttműködés fejlesztésének, és utat nyit a további védelemipari beruházások előtt is – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
Makro / Külgazdaság Döntött egy hitelminősítő: jó hírt kapott Izrael
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 08:46
Stabilra javította a leminősítés lehetőségére utaló eddigi negatívról Izrael elsőrendű államadós-besorolásainak kilátását az S&P Global Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a Hamász radikális iszlamista szervezettel kötött tűzszünet enyhítette az Izraelt közvetlenül fenyegető biztonsági kockázatokat.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta: Trump megadta, amit kért, jön a szankciómentesség
Kollár Dóra | 2025. november 7. 21:31
Sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: van néhány ötletem, hogyan gyakoroljak nyomást Putyinra
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:58
Washingtoni látogatása során arról kérdezték a magyar kormányfőt, egyetért-e Trumppal abban hogyan lehetne tárgyalóasztalhoz kényszeríteni Vlagyimir Putyint. Azt mondta, van néhány ötlete, és ezeket meg is osztja Trumppal.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij: Ha Orbán Viktor választási tűzijátékához kell a békecsúcs, azt nem támogatom
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:14
Az ukrán elnök hosszan beszélt Orbán Viktorról pénteken, és azt mondta: a magyar kormányfő most Oroszország élő üzenetküldő szolgáltatása az Egyesült Államokban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Dolgozunk a Budapest-New York járat helyreállításán
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 16:42
A nemzetgazdasági miniszter a turizmusról tárgyalt az Egyesült Államokban. 
Makro / Külgazdaság Szigorítja az orosz állampolgárok vízumfeltételeit az EU
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 14:32
Az orosz állampolgároknak minden alkalommal új vízumot kell igényelniük, ha az Európai Unióba akarnak utazni. Az EU a kérelmezők szoros és gyakori ellenőrzése miatt döntött így.
Makro / Külgazdaság Mol: Lehetséges a leválás az orosz olajról
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:58
Változtatott álláspontján a Mol, most már lehetségesnek tartják, hogy az Adria-kőolajvezetéken keresztül is ellássák a százhalombattai finomítót. A bejelentés éppen az Orbán-Trump találkozó napján érkezett.
Makro / Külgazdaság Ez lehet a nagy deal: kiszivárgott, miről állapodhatott meg Orbán Viktor és Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:40
A Bloomberg szellőztette meg a várható megállapodás részleteit.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG