A The Washington Post szerint orosz propagandisták álhírekkel próbálhatták meg befolyásolni az amerikai választási folyamatot.
A lap szerint a közösségi médiában "kifinomult" orosz propagandakampány segített befolyásolni az amerikai választókat, és lényegében hozzájárult Donald Trump győzelméhez. A legfontosabb és legnépszerűbb közösségi médiumokban elhelyezett álhírek és hamis elemzések azt a célt szolgálták, hogy befeketítsék Hillary Clinton demokrata párti elnökjelöltet és segítsék a republikánus Donald Trumpot - állítja szakérőkre hivatkozva a lap.
Bejött a terv
A Post a PropOrNot nevű szervezetről is beszél, amelynek tagjai számítógépes szakemberek, nemzetbiztonsági kérdésekkel és közpolitikával foglalkozó kutatók. Azt mondták a lapnak: elemezték a közösségi médiában elhelyezett, hamis információkat tartalmazó bejegyzéseket és feltérképezték az egymáshoz nagyon hasonlító üzenetek IP-címeit is. Arra a megállapításra jutottak, hogy a vélhetően hamis propagandaszövegek rendkívül hatékonyak voltak. Egyedül a Facebookon több mint 200 milliószor kattintottak rá az álhírekre. A PropOrNot munkatársai több mint 200 hírportált térképeztek fel, amely szerintük kifejezetten a választás befolyásolásának szándékával hamis információkat terjesztett, és legalább 15 milliónyi amerikai folyamatosan követte őket.
A Facebook és a Google vezetői már bejelentették, hogy lépéseket tesznek a portáljaikon megjelenő hamis információk terjesztésének megakadályozásáért, az Egyesült Államokban pedig óriási vita van kibontakozóban a választási kampányban dömpingszerűen megjelent álhírekről és hamis történetekről, amelyeket mindkét nagy párt hívei terjesztettek.