3p

1956 óta nem gyártottak ilyen kevés autót Nagy-Britanniában.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) csütörtökön ismertetett éves összesítése szerint 2021-ben 859 575 személyautót gyártottak Nagy-Britanniában, 6,7 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az SMMT hangsúlyozza, hogy legutóbb 1956-ban készült ennél kevesebb jármű a brit autógyárakban: abban az évben 707 594 személygépkocsit állított elő a brit autóipar.

A szakmai szervezet beszámolója szerint tavaly 61 353-mal kevesebb autót gyártottak Nagy-Britanniában, mint 2020-ban, pedig a brit autóipar a tavalyelőtti évben is súlyosan megszenvedte a koronavírus-járvány hatásait. Az SMMT csütörtöki összesítése alapján 2021-ben 34 százalékkal kevesebb autó készült a brit gyártóüzemekben, mint 2019-ben, a koronavírus-járvány előtti utolsó teljes évben.

Tavaly az exportra termelt autók száma 5,8 százalékkal, a brit piacra gyártott járműveké 10,6 százalékkal csökkent. A brit járműipar tavalyi termelésének 81,2 százaléka külföldre került, és a legnagyobb piac változatlanul az Európai Unió, annak ellenére, hogy Nagy-Britannia 2020 januárjában kilépett az EU-ból.

A SMMT csütörtöki jelentése szerint 2021-ben a brit autóexport 55 százalékát az EU-országok vették fel. Ez azt jelenti, hogy az unió részaránya még növekedett is a brit autóexporton belül, tavalyelőtt ugyanis a teljes kivitel 53,5 százaléka irányult a 27 EU-tagállam piacára. A brit EU-tagság két évvel ezelőtti megszűnése (Brexit) után 11 hónapig tartó átmeneti időszak kezdődött, amely alatt jórészt a kilépés előtti szabályozási rendszer maradt érvényben az unióval folytatott kereskedelemben.

Az átmeneti időszak 2020. december 31-én lejárt, de London és az Európai Unió az utolsó pillanatban, 2020 karácsonya előtt megállapodásra jutott egy szabadkereskedelmi egyezményről, amely vám- és kvótamentességet biztosít a kétoldalú áruforgalomban.

A brit gazdaságban jelenlévő gyártók közül tavaly a Honda szenvedte meg a leginkább a járvány hatásait: a japán konglomerátum brit üzeme 2021-ben 54 465 járművet állított elő, 21,53 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban. A legnagyobb cégek közül a Nissan nagy-britanniai termelése 16,7 százalékkal zuhant. Az Opellel jórészt azonos kivitelű, de más márkanevek alatt forgalmazott autókat gyártó Vauxhall brit üzemeiben 14,9 százalékkal kevesebb autó készült tavaly, mint két éve.

Az SMMT hangsúlyozza: a tavalyi visszaesés fő okai között volt a súlyos mértéket öltő félvezető-hiány, amelyet a világjárvány által feldúlt globális beszállítói hálózatok fennakadásai okoztak. A gyártókat emellett munkaerőhiány is sújtotta, tekintettel arra, hogy a koronavírus-fertőződések miatt rengeteg alkalmazottnak kellett elkülönítésbe vonulnia.

Ehhez járult még az is, hogy a zárlatok miatt az autókereskedések tavaly hónapokig zárva tartottak, és ez a mélybe nyomta a keresletet is - áll az SMMT csütörtöki beszámolójában.

A brit autógyártás 2020 áprilisában, a nagy-britanniai koronavírus-járvány első hullámának tetőzése idején érte el az abszolút mélypontot: abban a hónapban mindössze 197 személyautó készült Nagy-Britanniában, 99,7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.

(MTI)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor magával vitte nyaralni a GDP-bővülést? Irigykedhetünk a horvát adatra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 12:59
Ez volt a 18. negyedév sorozatban, amikor bővült a gazdaság, és az első negyedévhez képest is tudtak még javítani.
Makro / Külgazdaság Megint bezsebelt az Orbán-kormány 20 milliárdot, ráadásul kicsit olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 12:46
Ajánlat még többre is lett volna.
Makro / Külgazdaság Csütörtöktől drágulás jön a benzinkúton – de nem mindenkinek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 11:39
Most a benzinesek az egyenlőbbek.
Makro / Külgazdaság Már megint kerekedhet az elemzők szeme: mi történik Németországban?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 11:18
Rossz irányba mennek a dolgok?
Makro / Külgazdaság Megállt a Tisza áradása? Itt egy új közvélemény-kutatás
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:46
Nem tudott nyáron új szavazókat szerezni Magyar Péter pártja?
Makro / Külgazdaság Meghökkentő tényt közölt az állami hivatal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:30
A nonprofit szektorban dolgozók jóval többet vihettek haza júniusban, mint a vállalkozásoknál és a költségvetésben alkalmazottak.
Makro / Külgazdaság Mit tehet a Tisza, ha megnyeri a választást? Ma délután Klasszis Klub Live a Transparency ügyvezetőjével
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:03
Martin József Péter 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Tényleg itt a büntetés az orosz olajért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 06:44
Életbe lépett az Indiára kivetett büntetővám – ez fájni fog.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály szépen felbeszélte a forintot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 16:23
Az alapkamatot 6,5 százalékon hagyó monetáris tanácsi döntés után tartott elnöki sajtótájékoztató alatt a hazai fizetőeszköz viszonylag jelentősebbet drágult az euróval és a dollárral szemben.
Makro / Külgazdaság Mást ebben a helyzetben aligha tehettek Varga Mihályék
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 14:00
Az MNB monetáris tanácsa nem változtatott a 6,5 százalékos jegybanki alapkamaton.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG