2p

A magyar diplomácia az e-üzemanyagoknak szeretett volna kivételt kiharcolni, de nem jött össze, teljes tiltás jön 2035-től.

Az Európai Parlament és a 27 uniós tagállam megállapodásra jutott a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től való betiltásáról. Ezt a cseh uniós elnökség jelentette be tegnap este. A tervezet már tavaly nyár óta napirenden volt, azonban a nagy európai autógyártók, illetve több ország is igyekezett kivételeket, engedményeket kiharcolni.

Ez azonban nem sikerült, a tárgyalások tegnapi, utolsó fordulója után ugyanis az a megállapodás született, hogy 2035-től az egész EU területén betiltják a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését. A tiltás nem érinti az akkor már forgalomba helyezett benzin- és dízelüzemű autókat, viszont sem plug-in híbridek, sem a sportautók nem kaptak mentességet alóla, így 13 év múlva már ilyeneket sem lehet majd árulni az uniós tagállamokban.

„Európa a nulla károsanyag-kibocsátású közlekedésre való átállást támogatja”

– mondta Frans Timmermans, az EU zöld megállapodásért felelős vezetője a négy órán át tartó tárgyalások után.

Orbán Viktor az Audi győri gyárában 2020-ban. Fotó: MTI fotó / Koszticsák Szilárd
Orbán Viktor az Audi győri gyárában 2020-ban. Fotó: MTI fotó / Koszticsák Szilárd

A döntést, illetve az idáig vezető tárgyalásokat ismertető cikkében a Politico arról ír, hogy a plug-in hibridekért leginkább Franciaország, a sportautókért elsősorban Olaszország lobbizott. A legfájóbban viszont a német autóipart érintheti a teljes átállás, ezért például a BMW és a Volkswagen is megpróbált több engedményt kiharcolni, például későbbi átállást, alternatív és szintetikus üzemanyagok engedélyezését kérve a döntéshozóktól.

Múlt héten a Politico értesülései szerint a tárgyalásokon résztvevő magyar diplomaták még egy utolsó rohamot indítottak olasz, román és szlovák kollégáik támogatásával azért, hogy a vízből és szén-dioxidból előállított e-üzemanyagok mégis mentesüljenek a tiltás alól, de a többi ország képviselői ezt a javaslatot is visszautasították.

Magyarország ipari termelésében hatalmas súlyt képviselnek a külföldi autógyártó cégek, amelyek hazai üzemeikben jelenleg elsősorban belsőégésű motorokat, illetve ilyenekkel szerelt modelleket gyártanak. Kérdés, hogy mennyire fogja érinteni e cégek magyarországi működését a most elfogadott, teljes tiltást hozó tervezet.

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ki nem találná, melyik országból jött a legtöbb menekült az unióba
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:49
Összességében csökkent a menedékkérők száma az első negyedévben, itt vannak a friss statisztikák.
Makro / Külgazdaság Nem lassít az Európai Bizottság – jön az összeütközés Magyarországgal?
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:18
Az uniós energiaügyi biztos nem enyhítene a korábban felvázolt, a magyar kormány által élesen kritizált intézkedéscsomagon.
Makro / Külgazdaság Rábólintott a kiárusításra Donald Trump, de az elemzők aggódnak az acélipari óriási miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 10:36
Zöld utat kapott a US Steel felvásárlása, de az amerikai kormány megőrzi a befolyását.
Makro / Külgazdaság Bajban a Boeing, de a távoli jövőt még optimistán látják
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 09:19
A kereslet csak kicsit fog csökkenni, de a saját teljesítményére vonatkozó előrejelzéseit lejjebb csavarta a cég.
Makro / Külgazdaság Félelmetes jelentés: egyre több a nukleáris fegyver a világban
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 08:52
Véget ér a nukleáris arzenálok csökkentésének korszaka a kutatóintézet szerint.
Makro / Külgazdaság Harcias hangulatban szállt repülőre Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 07:53
Nem hagyja elvenni az orosz energiát.
Makro / Külgazdaság Hány órát kell dolgozni? A német kancellár ősi recepttel élénkítené a gazdaságot, de az ötlet problémás lehet
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 14:10
A nők ingyenes munkáját figyelembe kellene venni és lapot osztani nekik. 
Makro / Külgazdaság Békesi László: Arra nincs esélye a fővárosnak, hogy a kormány által inkasszált 10 milliárdot visszakapja
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 15. 06:04
A volt pénzügyminiszter, közgazdász a június 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 77. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Lázár János jobban teszi, ha nem a román MÁV-tól kér tanácsot
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 14:42
Míg idehaza rengeteg utasnak okoztak bosszúságot a pünkösdi késések, keleti szonszédunknál fizetésképtelenség fenyegeti az állami vasúttársaságot.
Makro / Külgazdaság Ezt aztán jól elintézték az izraeliek: lesz nemulass a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 11:19
Az izraeli-iráni konfliktus hatására bekövetkezett olajdrágulás természetesen idehaza is érezteti a hatását: a jövő héten akár 15 forinttal emelkedhetnek az üzemanyagárak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG