(Fotó: Wikimedia Commons, Civertan) |
Csepreghy Nándor szerint az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a magyar kormánynak, hogy az M4-es autópálya fejlesztésénél felmerült a kartellgyanú – írja az origo.hu.
A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára április elején elmondta azt is, hogy ez lehetetlenné teszi a projekt uniós finanszírozását. Csepreghy Nándor akkor azt is elmondta, a kormány továbbra sem tett le arról a szándékáról, hogy a fejlesztési ciklus végéig, azaz 2020-ig az összes megyei jogú város elérhető legyen gyorsforgalmi úton.
110 milliárd forint
Az Abony és Fegyvernek közötti, kevesebb mint 30 kilométeres távot három szakaszban pályáztatta az állam: a tender végén öt építőipari céggel kötöttek szerződést, 110 milliárd forintért. A vállalkozásokkal az alábbiak szerint szerződtek:
- 46,7 milliárd forint, 13,4 kilométer út Abony és a Tisza között – Colas, Swietelsky
- 32,5 milliárd forint, 2,3 kilométer út és egy Tisza-híd – Közgép, A-Híd
- 31,5 milliárd forint, 13,2 kilométer út a Tiszától Fegyvernekig – Strabag.
Az építkezések az eredeti tervek szerint 2016 szeptemberében fejeződtek volna be, idén márciusban azonban leállították a munkákat.
A Miniszterelnökség áprilisban bejelentést is tett az ügyben a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH). A tárca az Origónak azt válaszolta, hogy tudomásuk szerint a versenyhivatal eljárást indított az M4-es autópálya építésével kapcsolatban, azonban annak eredményéről nincsenek információi.
Sehogy sem stimmel
A GVH közölte, hogy a bejelentéses eljárást lefolytatták, de nem indítottak versenyfelügyeleti eljárást. Tehát a versenyhivatal nem talált semmi olyasmit, ami alapján tovább vizsgálódhatna.
A kormány mindeközben végig Brüsszelre mutogatott – és mutogat a mai napig –, hogy az nem finanszírozza az autópálya építését, mert kartellgyanús.
Mi lesz most az M4-essel?
A Miniszterelnökség az M4-es építésének leállítása után fél évvel még mindig „többek között” kartellgyanút emleget, de a tárca válaszából kiderül az is, hogy az utat be fogják fejezni: a 4-es utat legkésőbb 2019-ig gyorsforgalmi úttá fejlesztik. Mint írták, a beruházás nem uniós, hanem költségvetési forrásból valósul majd meg, és az építkezés során felhasználják az M4-eshez készített hídelemeket. A Miniszterelnökség válasza szerint a kormány átveszi a már elkészült szakaszokat, és be is fejezi, autópálya helyett gyorsforgalmi út minőségben.