3p
Fél év telt el az M4-es autópálya építésének leállítása óta. A kormány kartellgyanút emlegetett, de a versenyhivatal nem talált bizonyítékot.
(Fotó: Wikimedia Commons, Civertan)

Csepreghy Nándor szerint az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a magyar kormánynak, hogy az M4-es autópálya fejlesztésénél felmerült a kartellgyanú – írja az origo.hu.

A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára április elején elmondta azt is, hogy ez lehetetlenné teszi a projekt uniós finanszírozását. Csepreghy Nándor akkor azt is elmondta, a kormány továbbra sem tett le arról a szándékáról, hogy a fejlesztési ciklus végéig, azaz 2020-ig az összes megyei jogú város elérhető legyen gyorsforgalmi úton.

110 milliárd forint

Az Abony és Fegyvernek közötti, kevesebb mint 30 kilométeres távot három szakaszban pályáztatta az állam: a tender végén öt építőipari céggel kötöttek szerződést, 110 milliárd forintért. A vállalkozásokkal az alábbiak szerint szerződtek:

- 46,7 milliárd forint, 13,4 kilométer út Abony és a Tisza között – Colas, Swietelsky

- 32,5 milliárd forint, 2,3 kilométer út és egy Tisza-híd – Közgép, A-Híd

- 31,5 milliárd forint, 13,2 kilométer út a Tiszától Fegyvernekig – Strabag.

Az építkezések az eredeti tervek szerint 2016 szeptemberében fejeződtek volna be, idén márciusban azonban leállították a munkákat.

A Miniszterelnökség áprilisban bejelentést is tett az ügyben a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH). A tárca az Origónak azt válaszolta, hogy tudomásuk szerint a versenyhivatal eljárást indított az M4-es autópálya építésével kapcsolatban, azonban annak eredményéről nincsenek információi.

Sehogy sem stimmel

A GVH közölte, hogy a bejelentéses eljárást lefolytatták, de nem indítottak versenyfelügyeleti eljárást. Tehát a versenyhivatal nem talált semmi olyasmit, ami alapján tovább vizsgálódhatna.

A kormány mindeközben végig Brüsszelre mutogatott – és mutogat a mai napig –, hogy az nem finanszírozza az autópálya építését, mert kartellgyanús.

Mi lesz most az M4-essel?

A Miniszterelnökség az M4-es építésének leállítása után fél évvel még mindig „többek között” kartellgyanút emleget, de a tárca válaszából kiderül az is, hogy az utat be fogják fejezni: a 4-es utat legkésőbb 2019-ig gyorsforgalmi úttá fejlesztik. Mint írták, a beruházás nem uniós, hanem költségvetési forrásból valósul majd meg, és az építkezés során felhasználják az M4-eshez készített hídelemeket. A Miniszterelnökség válasza szerint a kormány átveszi a már elkészült szakaszokat, és be is fejezi, autópálya helyett gyorsforgalmi út minőségben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:15
A január óta ideiglenesen érvényben lévő védővám fennmaradása akár 3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát a hazai piacon – figyelmeztet az UBM.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító június – hatalmas visszaesés a román új autók piacán
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 16:46
Az új autók piaca 21,8 százalékkal zsugorodott az első fél évben – közölte az autógyártók és importőrök szakmai szervezete (APIA) kedden. A június különösen kiábrándító volt.
Makro / Külgazdaság Felpörgött az euróövezet inflációja júniusban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:39
Azonban az áremelkedés megfelelt az elemzők által vártnak az Eurostat kedden közzétett előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb óriási áresésre kerülhet sor a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:09
Amennyiben a kiskereskedők egy az egyben érvényesítik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának 7-7 forintos csökkenését. 
Makro / Külgazdaság A kínai autókereskedők a „túl olcsó” autókra panaszkodnak
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:02
Kína egyik legtehetősebb térsége, a Jangce-delta autókereskedői „súlyos kihívásokra” figyelmeztetnek, és az autógyártókhoz fordulnak, hogy azok vizsgálják felül értékesítési stratégiáikat a fokozódó pénzügyi nyomás és a felhalmozódó készletek miatt – újabb bizonyítékául a világ legnagyobb autópiacán zajló árháború következményeinek.
Makro / Külgazdaság Mire készülhet a kormány? Ezt is kérdezzük Győrffy Dórától a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 10:55
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora július 9-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Újabb mutatóban lettünk tökutolsók az Európai Unió 27 tagországa között
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:58
Az Eurostat legújabb adatai szerint a magyar vásárlók kosarában van a legkevesebb áru és szolgáltatás az egész EU-ban – mutat rá a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése.
Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt a KSH: romlott az egyenleg
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:50
Májusban 739 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 3,2 százalékkal, a behozatalé 5,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.
Makro / Külgazdaság Többet adóztunk: kisebb lett a kormányzati szektor hiánya
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:30
Az előzetes adatok szerint 824 milliárd forint, a GDP 3,9 százaléka volt a kormányzati szektor 2025. I. negyedéves hiánya. Az egyenleg az előző év azonos időszakához képest 234 milliárd forinttal, GDP-arányosan 1,4 százalékponttal lett kedvezőbb. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG