A kanadai energiaipari termékek esetében csupán 10 százalékos vámot vetnek ki, de a mexikói energiaimport teljes 25 százalékos vámterhet kap – jelentette a Reuters hírügynökség. Az iparági források szerint az Egyesült Államok két legnagyobb kőolaj-beszállítójára kivetett vámok megemelik azoknak a nehéz nyersolajoknak a költségeit, amelyekre az amerikai finomítóknak szükségük van az optimális termeléshez.
Ez csökkentheti a nyereségességüket, sőt akár termeléscsökkentésre is kényszerítheti őket. Ez lehetőséget teremt más piacok finomítói számára, hogy átvállalják a kieső termelést. Jelenleg az Egyesült Államok dízel-exportőr és benzin-importőr.
„Az amerikai dízelexport csökkenése támogatná az európai finomítók árrését, míg a benzinpiacon, amely már így is erős nyomás alatt van, több exportlehetőség nyílhat” – mondta David Wech, a Vortexa tanácsadó cég vezető közgazdásza. „Összességében ez pozitív hatással lesz az európai finomítókra, de valószínűleg nem az európai fogyasztókra” – tette hozzá.
„Az európai finomítók árrése javulhat, mivel az Egyesült Államok északkeleti része több benzint lesz kénytelen importálni” – mondta egy brókercég vezetője. „Úgy gondolom, hogy az európai és ázsiai finomítók lesznek a nagy nyertesek.”
Matias Togni, a Next Barrel elemzőcég alapítója szerint a vámok arra is kényszeríthetik az érintett nyersolaj-kereskedőket, hogy árengedményeket adjanak a vevők megtalálása érdekében. Az ázsiai finomítók jó helyzetben vannak ahhoz, hogy felvásárolják az így diszkontált mexikói és kanadai nyersolajat, ami növelheti a profitjukat – mondta.
Randy Hurburun, az Energy Aspects finomítói részlegének vezetője szerint az ázsiai finomítók versenyelőnybe kerülhetnek, mivel rendelkeznek a nehéz nyersolaj feldolgozásához szükséges berendezésekkel, és jelenleg növelik a finomítói kapacitásukat is.
Ami a csövön kifér
A tavaly májusban elindított kanadai Trans Mountain (TMX) csővezeték-bővítés révén a vezeték napi további 590 ezer hordó szállítására képes a kanadai Csendes-óceáni partvidékre. A kereskedelmi források szerint a TMX-en keresztül Kínába irányuló magasabb szállítások kiválthatják a Venezuelából és Szaúd-Arábiából származó importot.