A Kolozs megyei önkormányzat május 21-én sürgősségi eljárással bocsátotta ki a kolozsvári metró építési engedélyét. A sürgősségi eljárás teljesen indokolatlan, sőt szabálytalan volt, mivel a 2001-ben módosított és kiegészített 50/1991-es törvény egyértelműen kimondja, hogy az csak a közbiztonságot veszélyeztető épületek, sürgős beavatkozást igénylő emlékművek, illetve üzemzavarok, műszaki balesetek, természeti katasztrófák és más, rendkívüli események következményeinek elhárításának céljából alkalmazható – írja a Maszol.ro. A metróalagút fúrására szolgáló berendezés leszállítása, összeszerelése és beüzemelése hosszú hónapokba telik, s még azt sem lehet tudni, hogy mikor indítják útnak Románia felé.
A törvénysértés szagú nagy sietségnek két egyértelmű oka van. Az egyik, hogy Adrian Câciu, az európai projektek minisztere hat nappal korábban nagy nyilvánosság előtt ismerte el azt a tényt, hogy a kolozsvári metró az országos helyreállítási tervben (PNRR) szereplő legnagyobb lemaradásban levő beruházás. A másik, hogy
választási kampány van, és Emil Boc polgármester újraválasztása múlhat a beruházás valós helyzetének bármi áron való elkendőzésén.
Eltekintve a kibocsátása körüli esetleges szabálytalanságoktól, az építési engedély meglétének nincs különösebb jelentősége, az nem több, mint porhintés a közvélemény szemébe. A dokumentum a kolozsvári polgármester pár nappal korábban tett bombasztikus kijelentését hivatott alátámasztani, mely szerint a munkálatok már májusban, de legkésőbb júniusban elkezdődnek. Ez az ígéret egy kolosszális választási hazugság, aminek a megvalósítása műszakilag kivitelezhetetlen – érvel a romániai magyar portál.
A metróalagút kifúrásához használt, általában vakondként emlegetett TBM nevű berendezés leszállítása, összeszerelése és beüzemelése hosszú hónapokba telik. Kolozsvárra állítólag Indiából hozzák. Romániában először március 5-én kezdte el a munkát egy ilyen fúróberendezés, a Segesvár–Brassó vasútvonal ürmösi alagútjánál, de TBM fogja fúrni a bukaresti T6-os metróvonalat is.