A Magyar Posta Zrt. októberben kezdett hozzá új, saját tulajdonban lévő kártyaelfogadó (POS) terminálok telepítésébe a postahivatalokban – tájékoztatta a Privátbankár.hu-t Apáti-Tóth Kata. A Magyar Posta szóvivője szerint hatezer darab postahelyen található POS-készülék cseréje valósul majd meg, ezen felül több mint ezer mobil POS-készüléket is beszerez a Posta, mivel szeretnék a kártyaelfogadást kiterjeszteni a kézbesítői hálózatra is.
A beruházást az indokolja, hogy a jelenleg üzemelő terminálok 2005-ben lettek beszerelve, így azok annyira elavultak, hogy a mai kártyatechnológiának nem felelnek meg: nincs bennük chipolvasó és érintés nélküli fizetésre sem alkalmasak.
Jövő tavasztól végre a Postán is fizetés a fizetés
Az új készülékekkel alapjaiban változik meg a világ: míg eddig a postai POS-használat akkor is postahelyi készpénzfelvételnek minősült – emiatt igencsak drága volt -, amikor a pénzen az ügyfél épp szolgáltatást vásárolt, vagy éppen csekket fizetett be, addig amikortól az új telepítés eljut egy olyan szakaszba, amikor már nagy számú postahivatalban elérhetőek az új terminálok és velük a forgalom legnagyobb részét le tudja fedni a Posta, akkor átállnak arra, hogy a készpénzfelvételnek minősülő tranzakciók csak azok maradnak, ahol az ügyfél ténylegesen készpénzt vesz fel. Erre várhatóan jövő év első negyedévében kerül sor.
Ugyanakkor a kártyás készpénzfelvételi szolgáltatást – igény esetén – továbbra is biztosítják majd a szóvivő szerint, hiszen számos kisebb településen az egyetlen pénzügyi, pénzforgalmi szolgáltató a Magyar Posta, így fontos, hogy az ügyfelek továbbra is hozzá tudjanak férni készpénzfelvételi szolgáltatáshoz is. A többi esetben a szolgáltatás kártyás vásárlásnak minősül majd – ugyanúgy, ahogy például a szolgáltatói számlát készpénzkiadó (ATM) automatán keresztül fizetjük be.
Bár sokak számára meglepő, ám a Magyar Posta képviselője szerint a postahelyeken jelenleg – és a válasz szerint vélhetően a jövőben is - az OTP Bank számít az első számú kártyaelfogadó banknak.
QR-kód a csekkeken
Ugyancsak komoly változás lesz a sárga csekkek piacán is jövőre: 2015. január 1-jétől a sárga és fehér csekkeken (a teljes kitöltésű, gépi nyomtatású, minden információval, adattal ellátott csekkek esetében) a csekkelőállítók számára kötelezővé teszi a Magyar Posta a QR-kód megjelenítését.
Nem kell a postára menni a csekkbefizetéshez
A QR-kódos fizetési mód bevezetésével elsősorban nem a postahelyi csekkbefizetést támogatják, hanem a csekkek elektronikus befizetésének lehetőségét teremtik meg. A QR kódos csekkfizetés során az informatikai szolgáltató a Díjnet Zrt. lesz, az elszámoló bank pedig az OTP Bank. A QR kóddal történő csekkbefizetés során a rendszer az ügyfelet a postai iCsekk alkalmazásra irányítja, és az elszámolás a Magyar Posta Elszámoló Központján keresztül valósul meg. Ennek megfelelően ez, a postai rendszeren keresztüli elektronikus befizetési mód ugyanolyan postai csekkbefizetésnek minősül majd, mint a posta pénztárainál teljesített fizetés – mondta a szóvivő. Azaz ezzel a megoldással lehetőség teremtődik arra, hogy az ügyfelek továbbra is "díjmentesen" fizethessék be a sárga csekkeket anélkül, hogy ezért a postahivatalokba kellene zarándokolniuk. Persze, a Díjneten történő fizetéshez bankkártya kell, vagy banki átutalással egyenlíthető ki a számla ellenértéke – ez utóbbi esetben ugyanakkor az átutalás költsége és illetéke az ügyfelet terheli. A kártyás fizetés a legtöbb banknál illetékmentes.
A Díjnet eddig csak a vele szerződött szolgáltatók számláinak befizetésére volt alkalmas, az oldalon keresztül elérhető iCsekk szolgáltatás révén ugyanakkor bármely szolgáltató sárga/fehér csekkje fizethetővé válik. (Az igazsághoz tartozik, hogy - díj ellenében - egyes bankoknál a fiókokban, sőt jó néhányuknál a netbankon keresztül is fizethetőek voltak a sárga csekkek - lényegében "sima" banki utalásként.)