Aláírásra kész a banki magatartási kódex, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szeretne kiterjeszteni a lakossági hitelezéssel foglalkozó valamennyi intézményre - hangzott el vasárnap este egy televíziós műsorban.
Szakértői szinten a magatartási kódex szövegéről és tartalmáról megszületett a megállapodás, az egyezség végső jóváhagyásra vár, majd ezután be lehet jelenteni - mondta a m1 Szólás szabadsága című műsorában Farkas Ádám, a PSZÁF elnöke.
A kódex a hitelezés egész folyamatát átfogja, beleértve a hitelekről adott információt, a szerződéskötés előkészítését, a hitel gondozását és a problémás hitelek kezelését - magyarázta a PSZÁF elnöke.
A bankrendszer érdeke, hogy elfogadja a magatartási kódexet, és sikerült is megállapodni a tartalmi kérdésekben - jelezte Patai Mihály, a Bankszövetség alelnöke. Bejelentette, hogy a legnagyobb magyar lakossági bank mellett más nagybankok is felfüggesztik azoknak a lakásoknak az elárverezését, amelyet a hiteltörlesztések elmaradása miatt foganatosítottak.
A magatartási kódex is jelzi, hogy új világ kezdődik a bankok életében, s ebben az új világban az ügyfelek számára minden átlátható lesz, s új partneri viszony alakul ki a bankok és az ügyfelek között - tette hozzá Patai Mihály. Marsi Erika, a Pénzügyminisztérium szakállamtitkára kifejtette, hogy a magatartási kódex elfogadása esetén is szükséges módosítani a pénzügyi vállalkozásokra vonatkozó törvényt, mert a jelenlegit nem lehet végrehajtani.
Az elnök arról is szólt, hogy a PSZÁF időről időre azt is publikálná, mely hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások, illetve lízingtársaságok csatlakoztak a kódexhez. |
A PSZÁF a lízingcégekre és a pénzügyi vállalkozásokra is kiterjesztené a banki magatartási kódexet, miután a bankszövetségnél azt jóváhagyják - mondta Farkas Ádám.
A PSZÁF elnöke közölte, hogy a végleges szöveg elfogadása után - amelyet az elképzelés szerint az összes jelentős magyarországi bank jóváhagyna és csatlakozna hozzá - a kódexet teljes terjedelmében közzé tennék a PSZÁF honlapján.
A PSZÁF, valamint a bankok és az ügyfél közötti viszony átláthatóbbá tételére alkalmas lehet egy kódex szintű szabályozás, de a jelenlegi gyakorlat megváltoztatására nem - vélekedik a szövetség. A hitelintézetek tisztességtelen gyakorlatot folytatnak szerződésmódosításaik során, több extra költséget is áthárítva a fogyasztókra, szinte korlátlan hitelszerződés módosítási lehetőségeikkel - áll a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének közleményében. A szervezet szerint csak törvényi előírások, törvényben szabályozott szankciók érhetik el azt, hogy egyetlen lakossági hitelezéssel foglalkozó intézmény se használhassa ki gazdasági erőfölényét akkor, amikor a fogyasztóval szerződést köt. A hitelezés egész folyamatát, egészen a hitelszerződés megkötése előtti információnyújtástól a hitelekkel kapcsolatos problémák megoldásáig, a teljes lakossági hitelezési gyakorlatot az alapján kell jogszabályi szinten szabályozni, hogy egy hitelszerződés megkötésekor két egyenlő fél áll egymással szemben.
Hitel helyett kisemmizték az ügyfeleket
Már nem kell sok a banki etikai kódexhez
A bankok elárulták, hogyan szabályoznák magukat
Bankszövetség: még nincs meg a végleges etikai kódex
Mások helyett fizetünk: igazságot a jó adósoknak!
Elővásárlás: nyitva a kapu az önkormányzatok előtt
Bankszektor: a hitelezés az egyetlen akadály
MTI