A Magyar Lízingszövetséggel folytatott egyeztetések eredményeként a PSZÁF közzétett tájékoztatója többlettartalékot ír elő azokra a gépjármű-finanszírozási konstrukciókra, amelyeket kockázatosnak ítél meg; tartalékot képeztet az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az évekig csak kamatfizetést kérő konstrukciókra.
A közlemény szerint a szabályozás, amely 2009. január 5-étől lép életbe, előírja a jelenlegi 0 százalék helyett a 20%-os minimum önrészt, a 120 hónapos futamidő maximum 96 hónapra csökkenését, valamint a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetőképességének alaposabb megvizsgálását.
Még nem dőlhetnek hátra a kötelezőt váltók
A megfogalmazott javaslataink mindenképpen a piac átalakulását jelentik, megritkulnak, sőt remélhetőleg megszűnnek például azok az extrém hitelkonstrukciók, amikor a hosszú futamidő és a nulla önrész miatt a hitel összege meghaladta az autó értékét. A vásárlók átláthatóbb, biztonságosabb feltételekkel tudnak majd gépkocsit finanszíroztatni és nem kell az eladósodástól tartaniuk - hangsúlyozta Binder István, a PSZÁF szóvivője.
Fontos változás még a PSZÁF útmutatójában, hogy a kezdőrészlet a gépkocsi valós értéke alapján fizetendő, ami új autók esetében a listaár mindenfajta kedvezménnyel csökkentett értéke, használt autóknál pedig az Eurotax katalógusban meghatározott érték. |
A finanszírozási szabályok szigorodása mindenképpen átláthatóbb és biztonságosabb feltételeket biztosít. Várhatóan visszafogja majd a lakossági autóeladásokat, de csupán azok szorulnak majd ki a vevői körből, akiknek már a kezdőrészlet megfizetése is komoly gondot jelent. A felelős vásárlók jól járnak, hiszen a túlságosan kockázatos konstrukciók eltűnésével csökken a finanszírozók vesztesége, és ez visszahathat a hitelek kamatára is - tette hozzá Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
A K&H feladta: autóra nincs pénz!
Az evásokat is utolérte a cégautó-adó
Elfelejthetjük az alacsony kezdőrészletet
Hoppá! A forint miatt a cascón is bukunk
Rászállnak a lízingcsalókra
Privátbankár