Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője kedden teljes körű vizsgálat megindítására kérte az MNB-t a Lombard Lízing Zrt. ügyében, a jegybank azonban azt válaszolta: már rég szóltak a cégnek. Most újra megtették.
A Magyar Nemzeti Bank is értesült ugyanis arról, hogy a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. levélben tájékoztatja egyes ügyfeleit arról: szerződésüket nem tekinti fogyasztói kölcsönnek, ezért nem kíván elszámolni velük.
Utólag már ne okoskodjon a lízingcég
Nem csak a meglévő, hanem a lejárt autófinanszírozási szerződéseket is érinti az elszámolás, sőt még azokat is, akiknek már elvitték az autóját nemfizetés miatt - forintosításról viszont az autósok esetében nincs szó. A legtöbb esetben automatikusan jön a levél, 30 napunk van észrevételt tenni. Így megy az elszámolás az autóhiteleseknél >> |
Az MNB egyértelmű álláspontja az, hogy ha valaki fogyasztói hitelt vett fel, akkor a törvény alapján vonatkozik rá az elszámolás. A pénzügyi intézmény utólag nem vizsgálhatja felül, hogy a fogyasztó milyen célra használta fel hitelét. Mindezt a jegybank korábban már a Magyar Bankszövetségnek és a piaci szereplőknek is határozottan jelezte.
Az MNB az ügy kapcsán felhívta a Lombard lízingcégének figyelmét: ha az a szerződéskötéskor nem állapította meg, hogy a hitelt az ügyfél fogyasztóként vagy vállalkozóként veszi fel, visszamenőlegesen nem tehet erről egyoldalú megállapításokat. Kizárólag az érintett ügyfelek bevonásával, közösen állapíthatja meg, hogy milyen minőségben történt a hitelfelvétel.
Nem alszik a felügyelet
A jegybank kötelezésére a Lombard lízingcégek honlapján, illetve levélben tájékoztatja ügyfeleit azok a témával kapcsolatos jogorvoslati lehetőségeiről.
Az MNB azt is közölte: 308 pénzügyi intézménynél folytat témavizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplők szabályszerűen végzik-e el a jogszabályok által előírt elszámolást és forintosítást.