Piackutatások tömegei vizsgálják minden iparágban, hogy milyen jellemzők alapján választ „átlagember” egy márkát. Ha kiválasztotta, hűséges-e hozzá, vagy könnyen továbbáll egy másik ajánlat kedvéért. Választását tudatos, vagy tudattalan döntési mechanizmusok irányítják-e. 2010-ben a bankválasztást Magyarországon szinte kizárólag a szolgáltatások árazása irányította, ezért láthattunk annyi egyszerűen megfogalmazott, jókora nullákkal operáló banki hirdetést.
A magas betéti kamatok és alacsony hitelkamatok igénye azonban részben ütközik egymással, részben pedig egyszerű alapkritériummá vált, vagyis önmagában már nem elegendő erre hivatkozni. Azok a pénzintézetek, amelyek a hagyományos banki modell szerint működnek, mind saját maguk, mind ügyfeleik szempontjából a profitmaximalizálást helyezik előtérbe, pedig a hosszú távú fenntarthatóság egyre intenzívebben megjelenő igénye ezt a gondolkodást mára jócskán kinőtte.
Az újbanki modell nemzetközi példáiról, a gazdasági és ökológiai válság által életre hívott gondolkozási háttérről, és az első hazai újbank történetéről a cikksorozat első, második, és harmadik részében olvashat többet. |
A Szféra közösségi betétek teljes működési területeket, szférákat támogatnak (ezek a zöld energia, környezet- és természetvédelem, munkahelyteremtés, kutatás és fejlesztés, egészségügy és szociális ellátás, kultúra és oktatás, illetve a biogazdálkodás).
A Mentor közösségi betét tulajdonosa a betét elhelyezésekor kiválaszthatja, hogy pontosan melyik hitelfelvevőt kívánja mentorálni (ilyen például Óbudai Waldorf Iskola), és a bank a betétből kizárólag oda helyez ki hitelt, tudatosan segítve ezzel az adott cél megvalósulását.
A MagNet Bank közösségi termékei mellett Közösségi Adományozási Programjával (KAP) is kiáll konkrét civil ügyek mellett: nyereségének 10%-áról lemond évente, hogy ezt támogatásként ajánlja fel a programban részt vevő alapítványoknak. A döntést ügyfeleire ruházza át, így a rájuk eső nyereségrész arányában ők rendelkeznek, milyen célokat kívánnak támogatni a MagNet Bank pénzéből. 2010-ben negyvenhét, 2011-ben már körülbelül százhúsz alapítvány vesz részt a KAP programban.
Ahhoz, hogy az ügyfelek pontosan a rájuk eső nyereségrész arányában szavazhassanak, a bank kiszámolja, mennyit keresett rajtuk adott évben, és ezt a tudomásukra is hozza. Az átláthatóság emellett a MagNet hitelpolitikájában is megjelenik: pozitív és negatív szűrőket alkalmaz azért, hogy csak társadalmi értéket létrehozó, illetve kiemelten környezettudatos vállalkozások tevékenységét erősítse gazdaságilag.
(x)