A GfK Digital Connected Consumer 2013. évi kutatás eredményei szerint minden ötödik hazai internetező szokott banki ajánlatokat összehasonlítani a neten, minden negyedik pedig biztosításokkal kapcsolatban teszi ugyanezt.
Az összehasonlításra még jó az internet is
Az adatok fényében látszik, hogy a hazai internetezők többsége továbbra is a személyes csatornákat preferálja, ha pénzügyi témában kell ügyeket intéznie. Banki területen leginkább az információszerzés, információkeresés esetén nyitottak az ügyfelek az online csatornák iránt. Bankszámlatermék esetén minden harmadik, hiteligénylés vagy megtakarítási termékhez kapcsolódó tájékozódásra minden negyedik internetező keresné fel leginkább valamely banki vagy összehasonlító oldalt, esetleg okostelefonos alkalmazást.
Ha már csinálni is kell valamit, inkább sorszámot húzunk
A banki termékek igénylését ennél lényegesen kevesebben szeretnék még online végezni, így a direkt csatornák szerepe még alacsonyabb a szerződési szakaszban. Legnagyobb arányban bankszámlát szeretnének továbbra is a bankfiókban nyitni (tízből legalább heten), de hiteligénylés esetén is az internetezők kétharmada preferálná az ügyintéző személyes közreműködésével.
Előnyben részesített ügyintézési csatornák a banki szolgáltatások esetén a 15-59 éves internetezők körében, 2013 (az adatok százalékban kifejezve). Forrás: Digital Connected Consumer 2013, GfK |
A befektetési alapok, értékpapírok vásárlása, illetve betétlekötés esetén látjuk a legnagyobb nyitottságot az internet alapú csatornák iránt, de ezeknél a tranzakcióknál is csak az internetezők ötöde-hatoda nyitott az online kötésre.
Az a baj, hogy nem nagyon értünk a pénzügyekhez
Bacher János, a GfK pénzügyi kutatásokért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója szerint ennek legfontosabb oka, hogy az ügyfelek továbbra is igénylik a személyes tájékoztatást. Ez összefüggésben van a magyar lakosság alacsony szintű pénzügyi ismereteivel, sokan igénylik a termékek bemutatását, az előnyök kiemelését.
Emellett sokan félnek attól, hogy olyan hibát vétenek online szerződéskötéskor, amely számukra később jelentős anyagi veszteséget okozhat. Még az olyan interneten könnyen és gyorsan elvégezhető, gyakorlatilag rutinjellegű tranzakciókat sem szívesen végeznék sokan online, mint a betétlekötés vagy a befektetési alapok vásárlása.
A kötelező biztosítás rászoktat az internetre
A biztosítási termékekhez kötődő online ügyintézési csatornák iránt nyitottabbak az internetezők, de az egyes biztosítási termékek között jelentős különbségek láthatók. Az életbiztosításokkal kapcsolatban információt az internetezők harmada már leginkább az interneten keresztül szeret keresni, ez pedig felértékeli az olyan oldalakat, amelyek az ügyfél számára egyszerűen és érthető módon mutatják be e viszonylag bonyolult termékekre vonatkozó ajánlatokat.
A gépjármű-biztosítások terén a legmagasabb az online kötést preferálók aránya: az internetezők több mint harmada az online csatornát választja (azonos arányban a biztosítók oldalán vagy az összehasonlító oldalakon) – ez sokak számára már ismert és begyakorolt kötési mód. Hasonlóan magas az online preferencia az utasbiztosítások esetében is.
Az előnyben részesített ügyintézési csatornák biztosítási szolgáltatások esetén a 15-59 éves internetezők körében, 2013 (az adatok százalékban kifejezve). Forrás: Digital Connected Consumer 2013, GfK |
A személyes ügyfélszolgálaton történő kötéshez az ügyfelek a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatban ragaszkodnak legnagyobb arányban: tízből négyen a biztosító személyes ügyfélszolgálatán szeretnék aláírni lakás- vagy életbiztosításukat, 8 százalék pedig inkább független, pénzügyi tanácsadó közvetítésével.