A MasterCard megbízásából, 2009-ben készült kutatás szerint jelenleg a megkérdezek kártyabirtokosok 8%-a vásárol az interneten, míg négy évvel ezelőtt egy hasonló felmérésben mindössze 1-2% jelölte meg az internetes vásárlást, mint jellemző kártyahasználatot. Hasonló volt a növekedés a külföldi kártyás vásárlásoknál is: míg 2005-ben csak 6% mondta, hogy utazáskor is előveszi a kártyát, az idei évben az összes kártyahasználót tekintve 15% volt ez az arány.
„Nyilvánvaló, hogy mindkét területen nagy lehetőség van még a fejlődésre, hiszen ma még sokan nem tudják, hogy mi mindenre lehet használni a banki plasztiklapot – mondja Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója. „Felmérésünk szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet mind a MasterCard, mind a Maestro kártyákkal lehet külföldön is fizetni és minden dombornyomott kártya alkalmas az internetes fizetésre.”
A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: havonta átlagosan 5 alkalommal fizetünk bankkártyával, a négy évvel ezelőtt mért 2-3 alkalommal szemben.
Hol használjuk leginkább a bankkártyát?
Megúszta a büntetést a MasterCard |
A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, 10 ezer forint alatt nem veszik elő a kártyát, ugyanakkor 19 ezer forint felett már egyértelműen előnyben részesítik a plasztiklapot. A meglepően magas kártyás fizetési érték oka – feltehetően – az, hogy sokan még mindig nem tudják: a kártyás vásárlás a legtöbb kereskedőnél díjmentes. Azok, akik tájékozottabbak, a kisebb összeget is szívesebben egyenlítik ki kártyával.
Hitelkártyák
Hitelkártya: a praktikum győzött a félelem felett |
Kártyaelfogadás
A felmérés tanúsága szerint az ügyfelek 63%-a tapasztalta a kártyaelfogadó kereskedők számának növekedését, ám még így is, a kártyabirtokosok harmadának okoz gondot, hogy sok üzletben nem fogadnak el kártyát. A fiatalok gyakrabban számolnak be ilyen esetről, hiszen ők nem járnak annyit szupermarketbe, benzinkútra, hanem inkább kisebb boltokban és vendéglátóhelyeken szeretnek költeni.
„2008-ban a MasterCard országos kampányt indított a bankkártya-elfogadás kiterjesztése érdekében elsősorban a nagyobb városokban és azok vonzáskörzetében. A kezdeményezés első hat hónapjában több mint 1100 kereskedő csatlakozott a kártyaelfogadói hálózathoz. Jelenleg még folyik a kampány és hamarosan beszámolhatunk a végeredményről is, reméljük a kisboltokban tapasztalható gyakoribb kártyaelfogadás növekvő kártyahasználatot eredményez - tette hozzá Gauder Milán.”
Húsz év legrettegettebb vírusai - itt a lista!
Lassan lefaragunk a digitális hátrányunkból
A válság miatt vannak veszélyben az adataink
Soha ennyi bankkártyaszámot nem loptak el
A Volksbank öt évre megállapodott a SIA-SSB-vel
Megúszhatjuk a készpénzezést az autópályákon
Adófizetés bankkártyával
Hódít az érintésnélküli bankkártya
Privátbankár