A banki elszámolás és forintosítás komplexitását mi sem mutatja jobban, minthogy az Erste Banknál többszáz ügytípust azonosítottak, így az ügyfeleknek legalább 50-féle tájékoztatót kell majd kiküldeni – mondta el Harmati László, az Erste Bank Hungary vezérigazgató-helyettese. Az Ersténél a devizahiteles és a forinthiteles elszámolás összesen 400 ezer ügyfelet érint majd. Ilyen komplexitású és ilyen intenzitású ügyletet az elmúlt 5 évben bizonyosan nem dolgozott fel a bankrendszer – de lehet, hogy még soha. Az Ersténél eddig 55 ezer munkaórát töltöttek el a felkészüléssel – mondta el a vezérigazgató-helyettes. Emellett sok új dolgozót is felvettek és az ügyek gyorsabb bonyolítása érdekében átmenetileg 2 új budapesti ügyfélközpontot is nyit a bank.
Az ügyfelek tájékoztatása érdekében a bank a forintositas.hu oldalon már ma is alapos, de általános tájékoztatást nyújt, ám az elszámolási levelek elküldése után a bank ügyfelei saját jelszóval a jogszabályon felüli alapossággal és egyszerűséggel nyújt majd tájékoztatást a hitel átalakításának egyedi részleteiről.
Megfeleltek az MNB tesztjeinek
Készül az Erste közalkalmazotti csomag Az Erste-kormány megállapodásban szereplő vállalások kapcsán a bankban elkezdődött a termékek előkészítése, néhány hónapon belül ezek a konstrukciók megjelennek a piacon – mondta el kérdésünkre Harmati László. |
A belső tesztek mellett a kalkulátorokat az MNB február közepétől már egyedi ügyleti szinten mintavételekkel is ellenőrizte és az eddigi eredmények szerint rendben találta – mondta a vezérigazgató-helyettes.
A vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint a bank az elszámolásról több lépcsőben március elejétől, április végéig tájékoztatja az ügyfeleket. Azok kapnak majd hamarabb értesítést, ahol csak elszámolás történik – tipikusan ilyenek az autóhitelek -, a forintosított devizahitelesek később kapnak majd tájékoztatást, de – hangsúlyozta Harmati László – április végéig a törvény értelmében náluk is megtörténik majd az elszámolás.
Az ügyletek fele-fele esetében beszélünk élő és lezárt ügyletről, a 400 ezer ügylet durván kétharmada deviza- a többi forinthitel. A pénzintézet kitettsége a jelzáloghitelek esetében nagyobb – a bank volt az első, aki hazánkban devizahitelt kínált és a legnagyobb állománnyal bírt a válság előtt -, mint az autóhitelek esetében. A bank a korábban céltartalékolt 110 milliárd forintnál némileg kevesebből meg tudja majd oldani az elszámolást és a forintosítást, de nagyságrendileg ma nem látható még komoly visszaírás.
Az Ersténél jobban járnak a késedelmesek
A bank a még bank rendszerében lévő, de már felmondott állomány esetében saját vállalása szerint minden esetben a tőketartozással és nem a késedelemmel szemben számol el. Ez azt hozza majd, hogy ezen ügyfelek tőketartozása is nagyobb mértékben csökkenhet. A bank ezzel kívánja motiválni a legnehezebb ügyfélállományt, hogy az elszámolást követően a bankkal együtt keressen megoldást a problémákra.
A szerződés módosulásától számítva 60 napja van az ügyfélnek arra, hogy felmondja korábbi hitelét és további 90 napja van arra, hogy ezt a kölcsönt kiváltsa.
Akvirálni akar az Erste
A vezérigazgató-helyettes elárulta, hogy a más banknál meglévő devizahiteles ügyfelek számára olyan ajánlattal fognak előrukkolni, amellyel várakozásaik szerint sok új ügyfelet nyerhetnek. Ennek részleteiről a bank később ad pontos tájékoztatást, de a Privátbankár annyit megtudott, hogy azok az ügyfelek, akik az elmúlt évek turbulenciáját úgy tudták vészelték át, hogy megmaradtak jó fizető adósnak, bizonyosan beleférnek majd az Erste célkeresztjébe.
A bank külön ajánlattal keresi meg az elszámolási törvényben nem érintett, azaz 2004. május előtt deviza(alapú) hiteleket felvett ügyfeleket is és nekik is egy kedvező áron felajánlja a forintosítást. A Privátbankár.hu kérdésére Harmati László elmondta, az Erstében igenis érzékelhető nagyságú ezen ügyfélkör.