A Raiffeisen Bank fiókjai reggel rendben kinyitottak, és fogadják az ügyfeleket. A bank szakemberei még az éjszakai órákban kijavították a tegnap kora délután elérhetetlenné vált szolgáltatásokat, így az ATM készpénzfelvétel és az internetbanki felület már éjfél körül ismét használható volt – közölte ma délben a bank.
Volt háttérrendszer, de nem azt indították el
A Raiffeisen tájékoztatása szerint az ügyfélkiszolgálási rendszerek hibáját egy központi számítógép kulcs-alkatrészének meghibásodása okozta, mely tegnap a szolgáltatások leállásához vezetett. A Privátbankár.hu kérdésére a pénzintézetnél elmondták: bár van a Raiffeisennél (is) olyan hátterendszer, amit aktiválni lehet, ha a központi számítógép leáll, s ami így kiválthatná a főrendszert, ám az a döntés született, hogy az elsődleges rendszert állítják helyre a gyors fizikai helyreállítás (a meghibásodott alkatrész kicserélése) után. A bank szerint a fő gondot az okozta, hogy a banki rendszerek újraindulása a megbízható működéshez szükséges ellenőrzések a tervezettnél hosszabb időt vett igénybe – ezt vélhetően nem így kalkulálták. (A bank közléséből nem derül ki, de vélhetően még az egyébként „naprakész” háttérrendszer beállítását is bizonyos ellenőrzéseknek meg kellett volna előzniük.)
Ügyfélpénzt nem ért baj
A bank honlapunknak adott hivatalos közlése szerint egyetlen utalás, megbízás, vagy beérkező pénz sem veszhetett el, a bank mindent rendben teljesített és lekönyvelt a leállás után. A Raiffeisen Bank a hasonló esetek elkerülésére szolgáló intézkedéseket megtette, tovább fejleszti rendszereit és infrastruktúráját a még biztonságosabb működés érdekében – szól a pénzintézet hivatalos sajtóközleménye.
Állnak a vizsgálat elé
A pénzintézet elnézést kér minden ügyfelétől, kiemelten azoktól, akik számára kellemetlenségekkel járt a leállás, egyúttal köszöni türelmüket – szól a bank közleménye. A Privátbankár.hu ezzel kapcsolatban kíváncsi volt arra is, hogy a bocsánatkérésen túl azon ügyfelek esetében vállal-e bármilyen kártalanítást, akikkel kapcsolatban bizonyíthatóan kár ért. A bank sajtóosztályán azt mondták, ezeket az ügyeket egyedileg fogja vizsgálni.
Ha vita van Az ügyfelek, illetve a hitelintézet közötti – például szerződéses kötelezettségek teljesítésére vonatkozó – szerződéses jogvitákban a felek közti szerződésekben, s a bank Általános Szerződési Feltételeiben leírtak az irányadók. Az ügyfeleknek első körben itt is a pénzintézethez kell fordulniuk panaszukkal. Amennyiben a vita nem zárul megegyezéssel, akkor lehet a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulni, amely tető alá hozhat egyezséget vagy adhat ki kötelezést, ajánlást tartalmazó döntést a fogyasztó kérelmére – közölte a felügyeleti helyettes szóvivő. |
Miután mindeddig példátlan eset, hogy egy bank lényegében összes rendszere leálljon – a Raiffeisen bankfiókok is bezártak -, ezért arra is kíváncsiak voltunk lesz-e, lehet-e bármilyen hatása a hétfői esetnek a bankra nézve. A Raiffeisennél azt közölték, hogy a bank a felügyelő hatóságot, a Magyar Nemzeti Bankot a jogszabályoknak megfelelően tájékoztatta a kialakult helyzetről. Amennyiben a jegybank az esettel kapcsolatosan vizsgálatot rendelne el, úgy abban a bank maximálisan együtt fog működni a felügyelettel – közölte a Raiffeisen.
Az MNB megnézi
Az MNB felé a piaci szereplők számára előírt incidenskezelési szabályoknak megfelelően jelezte tegnap jelezte egyes informatikai rendszerei (pl. ATM készpénzfelvétel, számlaműveletekhez kapcsolódó szolgáltatások) működésének váratlan leállását – tájékoztatta a Privátbankár.hu-t Fülöp Zsuzsanna, az MNB felügyeleti szóvivő-helyettese. A jegybank ezt követően haladéktalanul megkezdte annak áttekintését, hogy a Raiffeisen Bank esetében milyen módon szabályozta a bank ezen kockázat kezelését. Ennek keretében vizsgálni fogják, hogy a korábbi szabályozás a mostani incidens kapcsán elégséges volt-e, illetve a hitelintézet üzletmenet-folytonossági tevékenysége megfelelt-e az előírásoknak.