A Csillagszóró II. téli fogyasztóvédelmi ellenőrzési program egyik kiemelt részét képezte a pénzügyi szolgáltatások, az áruhiteltermékek fokozott figyelemmel kísérése. A Felügyelet a helyszíni ellenőrzések mellett megelőző-figyelemfelhívó, sajtófigyelési akciót végzett.
A Felügyelet ellenőrizte, hogy a nyomtatott sajtóban, a televízióban, illetve az interneten a jogszabályi előírásoknak megfelelően jelennek-e meg a reklámhirdetések az akciós áruhitelekről. A Felügyelet 25 ellenőrzésből 4 esetben talált nem az elvárásoknak, illetve a jogszabályoknak megfelelő pénzügyi szolgáltatói tájékoztatást. A Felügyelet 9 pénzügyi vállalkozás esetében megvizsgálta a 0% THM-es akciós áruhitel konstrukciót is, ahol ténylegesen fennállt az ingyenesség, szabálysértés nem történt.
A Felügyelet külön vezetői körlevélben hívták fel az áruhitelezéssel, gyorskölcsön-nyújtással foglalkozó bankok, pénzügyi vállalkozások figyelmét arra, hogy ne buzdítsák a fogyasztókat anyagi lehetőségeiket meghaladó, felelőtlen hitelfelvételre, és kiemelten vizsgálják ügyfeleik hitelképességét. Emellett a Felügyelet a fogyasztóknak szóló felhívást tett közzé honlapján, hogy megfontoltan költekezzenek az ünnepek előtt és ne sodorják magukat túlzott adósságokba. A lakosság áruhitel-felvétele kb. 20%-os csökkenést mutat az elmúlt egy év adataival összehasonlítva. Az elutasított hitelkérelmek száma ugyanakkor csak néhány százalékkal emelkedett egy év viszonylatában.
A Felügyelet helyszíni ellenőrzései elsősorban a bevásárlóközpontokban próbavásárlással történtek. 10 áruhitelezési ponton mindössze egy helyen nem volt szakszerű és teljes körű a fogyasztó tájékoztatása. A Felügyelet rendben találta az áruhitelpiacon meghatározó szerepet betöltő és ellenőrzött 2 bank áruhitel nyújtási gyakorlatát.
A Felügyelet a hiányosságok megszüntetése érdekében megtette a szükséges intézkedéseket, felszólította az érintett pénzügyi szolgáltatókat a szabályok betartására - olvasható a PSZÁF közleményében.
Hitelszerződés: bolond voltam, amikor aláírtam!
Felfogtuk: saját bőrünkön érezzük a krízist
Minek a bankba ügyfélszolgálat - zárás után?
Legyen résen: mindennaposak a bolti átverések
Privátbankár