A pozitív makrogazdasági adatok és a felminősítések hatásai a tőzsdén is meglátszanak. A jó körülmények erősen húzzák a magyar tőzsdét - erről beszélt Bozsi Balázs, a Budapesti Értéktőzsde marketing- és kommunikációs igazgatója a Trend FM műsorában.
A kommunikációs vezető elmondta: a kedvező környezet és a hazai folyamatok hordozták magukban a növekedés lehetőségét, de novemberben újabb felminősítés jöhet, ami további optimizmusra ad okot. Ugyanakkor még mindig a négy bluechip viszi a forgalom jelentős részét, ezek mellé várják az újabb jelentkezőket. A Budapesti Értéktőzsdénél úgy látják, hogy a bluechipeknél egyaránt fontos a hosszú távú kitekintés és például a rövid távú, adott évre vonatkozó profitvárakozás.
Jönnek az új szereplők?
A tőzsde új stratégiájával kapcsolatban Bozsik Balázs elmondta: új kibocsátókat akarnak. Állami vállalatokat, magyar nagyvállalatokat és a kkv-szektor képviselőit. Az Alteo és a Duna House papírjaival még idén megkezdődhet a kereskedés, de bejelentkezett még az MKB és a Gránit Bank is, azonban az utóbbiak jelen állás szerint csak 2017 után forognak majd a piacon.
Mellettük több más cég is jelentkezett még a tőzsdére lépés miatt, ehhez a BÉT tanácsadási szolgálatot is nyújt: oktatási rendszerben készítik fel a cégeket a kilépésre és tanácsadókat is adnak. A cégvezetők viszont "félnek az újtól", ezen akar lassanként változtatni a tőzsde. Valóban drága mulatság tőzsdére menni, de megtérülő is lehet, amihez különböző kedvezményeket kínál majd a BÉT. Az igazi költséget az átláthatóság igénye jelenti.
330 olyan vállalat van, amelyek kiléphetnek bátran a tőzsdére, ebből akar 100-zal tárgyalni évente a BÉT. Az őszre sok bejelentést ígér a kommunikációs vezető, ezek mind a kkv-k kilépését segítik majd. Jövőre indul majd az "előszoba", a kkv-k piaca, amihez oktatást és networking hálózatot is nyújt a BÉT. Nem egyszerű a feladat, mert sem a vállalati gondolkodásban, sem a lakosságiban nem szerepel a tőzsde lehetősége.
Hiedelem, félelem
A lakosságnak szüksége van a képzésekre. Még mindig nagyon sok a tévhit és a hibás képzet, és el kell magyarázni, hogy nem fog minden évben duplázni a BÉT. Misszió a lakosság és vállalkozás felkészítése a tőzsdézésre. A lakossági részen a pénzügyi tudatosság építésénél jól jön, hogy az egész piacot képviselik, nincs termék, amit árulni kellene, semlegesek. Ennek egyik lépése a BÉT Akadémia, amely egy mindenki előtt nyitva álló előadássorozat. Az alapvető szemlélet, hogy azokat a befektetőket találják meg, akik nem aktív kereskedők, hanem például megtakarítással akarnak foglalkozni.