4p
A negyedéves jelentések közt most sor került a nagy kedvencre, az elektromos autót elterjeszteni szándékozó Teslára. Évek óta azt hisszük itt a következő Apple, ehhez képest a cég még mindig nem tud profitot termelni, és még mindig csak 50 ezer autót tud eladni idén. Elon Musk viszont töretlenül optimista.

A Tesla azért izgalmasabb sok más cégnél, mert fő profilja, az elektromos autók és a hatékonyabb akkumulátorok valóban a jövő fő termékei között lesznek. A helyzet mostani állása szerint feltételezhető, hogy a belső égésű motort az autózásban kiszorítja az elektromos meghajtás, a kérdés csak az, hogy mikorra jutunk odáig, és főleg, hogy ki fogja learatni a babért.

A Teslától vártuk a csodát

A piac úgy gondolta, hogy nyilván a Tesla, hisz ők kezdtek bele a legnagyobb lendülettel, ők építik a töltőállomásokat, sőt nyílik az új gigantikus akkumulátor gyár is. Az árfolyam az elmúlt években fel is ment az égbe, a piac előre iszik a medve bőrére. Csak hogy van egy-két probléma. Először is, a most gyártott elektromos autók vezetői szerint ugyan nagyon kényelmesek, egyszerű vezetni őket, de még mindig túl kicsi a megtehető táv és túl nagy macera a töltés. Az autós nem akar 200 kilométerenként töltéssel bíbelődni, ha azt megteheti 500-anként is, pláne ha az minimum 20 percig, de inkább tovább tart, míg a benzin vételezés elenyésző időt vesz igénybe. Ez visszafejlődésnek tűnik felhasználói szempontból. Ja és még drága is, csak pár kaliforniai és kínai milliomos hóbortja.

Így aztán amíg ezen nem sikerül túllendülni, nem lesz lecserélve a világ milliárdos nagyságrendű autóparkja. Addig kell fejleszteni azt az akkumulátort, amíg lehet vele gond nélkül 500 kilométert menni, és vagy pár perc alatt tölthető lesz, vagy cserélhető lesz a töltőállomásokon. Hogy ez mikor lesz meg, nehéz becsülni. A Tesla sikereinek kezdetén azt hittük, mostanra már meg is lesz, de ennél azért nehezebb a helyzet.

Nem olcsó a részvény

A másik nagy kérdés, hogy ki fogja ezt megoldani, és ki lesz az végül, aki eladja a több százmillió autót? Logikus lenne, hogy a Tesla, hisz nagyon fejleszt, de hát sokszor láttuk már, hogy egy versenytárs időközben megtalálja a jobb megoldást, és letarolja a piacot. Ez bármikor bekövetkezhet, és akkor a Tesla gondban lenne. A részvény árazása viszont egyáltalán nem számol ilyen forgatókönyvvel, abba a garantált siker van beárazva. Konkrétan az, hogy 2020-ra 500 ezer autót fognak eladni, és 2018-ra már méretes profit lesz.

De ezzel a becsült profittal is igen magas a részvény árazása, így még annak is meg kellene többszöröződnie, hogy a mai ár vissza legyen igazolva, vagyis tényleg évi sokmilliós eladásig kéne felfutni a cégnek. Mindenesetre a részvényesek most nem voltak elégedettek, a tegnapi kereskedésben 24 dollárral, azaz 9 százalékkal öntötték meg a papírt.

Hol a profit?

Nézzük most a konkrét adatokat. A társaság a negyedévben 184 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a 62 millió dolláros egy évvel korábbival. Kétségtelen, hogy a beruházások jelentős összegeket visznek el, különösen az új akkumulátorgyár megépítése és üzembe állítása. Az ezek nélküli, sima üzemi veszteség 61 millió dollár volt, ami 48 cent részvényenként. A cég készpénzállománya 560 millió dollárral 1,15 milliárdra csökkent. Musk elmondta, úgy látja, hogy elég lesz a készpénz, és nem kell újabb értékpapírt kibocsátani, bár nem zárta ki teljesen a lehetőséget.

Kétségkívül a cégnek most már véges időn belül nyereségesre kéne fordulnia, ahogy szokták mondani: abból hosszabb távon nem lehet megélni, hogy valaki szombaton zárva tart. A cég mindenesetre gyorsan felfutó autóeladásokra számít (jövőre 83-93 ezer közt, 2020-ban már félmillió), emellett a gigantikus gyárból idén 40, jövőre már 4-500 millió akkumulátor eladásra, miközben elmondásuk szerint már most 1 milliárd darabos megrendelésük van. Ez a felfutás Musk szerint mindenképpen meghozza a várva várt profitot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 21520 21500 21670 -0,09% 0 0 3 373 765 380 HUF 2025-01-06 17:10:15
MOL 2792 2770 2796 +0,43% 0 0 1 322 630 398 HUF 2025-01-06 17:11:25
MTELEKOM 1288 1276 1298 +0,78% 0 0 526 341 448 HUF 2025-01-06 17:05:18
RICHTER 10630 10550 10760 +0,66% 0 0 1 377 783 880 HUF 2025-01-06 17:05:27
OPUS 521 520 529 -0,76% 0 0 116 348 656 HUF 2025-01-06 17:05:18
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Jobb, ha lefekvés előtt nem nézi meg, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. január 6. 18:59
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Csak az OTP lógott ki a sorból a parketten
Privátbankár.hu | 2025. január 6. 17:45
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 198,23 pontos, 0,25 százalékos emelkedéssel 79 973,37 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A poklot és a mennyet is megjárta a forint, a BUX ismét egy lélektani határ körül cirkál
Csabai Károly | 2025. január 6. 12:11
A hazai fizetőeszköz gyenge kezdés után nagyot korrigált, az euróval szembeni árfolyama a 416-os szint közeléből a 414-es alá ment, míg a dollárral szembeni visszazuhant a 400-as határig. A felemás globális tőzsdei mozgások közepette a BUX emelkedik. Az arany és az energiafajták (olaj, gáz) ára viszont esik, míg a kriptoeszközök közül a bitcoin és a solana erősödik, az ether gyengül.
Részvény / Deviza / Áru Betesz egy bulizós zenét, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. január 6. 08:06
Erősödött kissé a forint árfolyama hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Még nézni is fáj: megint csúnyán elverték a forintot
Privátbankár.hu | 2025. január 3. 18:23
Gyengült pénteken a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Csak a Mol állta a sarat pénteken
Privátbankár.hu | 2025. január 3. 18:16
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 12,61 pontos, 0,02 százalékos csökkenéssel, 79 775,14 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Három dolog nyomasztja a forintot, nagyot zuhant a Tesla
Eidenpenz József | 2025. január 3. 12:37
A részvénypiacok nem jól kezdték az évet, de mintha a második napon javulás következne. A BUX most nem néz ki olyan fényesen, a Gránit Bank részvénye viszont jól debütált. A forint egyenesen megroggyant, már 415 felett is előfordult az euró. A kamatok nyomasztják a piacokat, akciózásra kényszerül az Apple, csalódást okozott a Tesla.
Részvény / Deviza / Áru Depressziósan kezdte az új évet a forint
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 19:08
Gyengült a forint csütörtökön, az év első kereskedési napján a kora reggeli jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru OTP-részvényes? Akkor joggal lehet rosszkedve
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 17:59
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 461,09 pontos, 0,58 százalékos emelkedéssel, 79 787,75 ponton zárt csütörtökön
Részvény / Deviza / Áru Lionel Messi tőzsdére vitte az ingatlanjait, egy befektetés túlszárnyalta a bitcoint is
Eidenpenz József | 2025. január 2. 12:43
A tőzsdeindexek nincsenek rózsás hangulatban, de a BUX emelkedni tud, a befektetők keresik az olaj- és gázipari részvényeket. Stagnál a forint, elkerülhetjük a recessziót, Lionel Messi tőzsdére vitte az ingatlanjait. Egy termék túlszárnyalta a bitcoint is 2024-ben, a Mikulás pedig megsemmisített 200 milliárd dollárt az év végén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG