4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A negyedéves jelentések közt most sor került a nagy kedvencre, az elektromos autót elterjeszteni szándékozó Teslára. Évek óta azt hisszük itt a következő Apple, ehhez képest a cég még mindig nem tud profitot termelni, és még mindig csak 50 ezer autót tud eladni idén. Elon Musk viszont töretlenül optimista.

A Tesla azért izgalmasabb sok más cégnél, mert fő profilja, az elektromos autók és a hatékonyabb akkumulátorok valóban a jövő fő termékei között lesznek. A helyzet mostani állása szerint feltételezhető, hogy a belső égésű motort az autózásban kiszorítja az elektromos meghajtás, a kérdés csak az, hogy mikorra jutunk odáig, és főleg, hogy ki fogja learatni a babért.

A Teslától vártuk a csodát

A piac úgy gondolta, hogy nyilván a Tesla, hisz ők kezdtek bele a legnagyobb lendülettel, ők építik a töltőállomásokat, sőt nyílik az új gigantikus akkumulátor gyár is. Az árfolyam az elmúlt években fel is ment az égbe, a piac előre iszik a medve bőrére. Csak hogy van egy-két probléma. Először is, a most gyártott elektromos autók vezetői szerint ugyan nagyon kényelmesek, egyszerű vezetni őket, de még mindig túl kicsi a megtehető táv és túl nagy macera a töltés. Az autós nem akar 200 kilométerenként töltéssel bíbelődni, ha azt megteheti 500-anként is, pláne ha az minimum 20 percig, de inkább tovább tart, míg a benzin vételezés elenyésző időt vesz igénybe. Ez visszafejlődésnek tűnik felhasználói szempontból. Ja és még drága is, csak pár kaliforniai és kínai milliomos hóbortja.

Így aztán amíg ezen nem sikerül túllendülni, nem lesz lecserélve a világ milliárdos nagyságrendű autóparkja. Addig kell fejleszteni azt az akkumulátort, amíg lehet vele gond nélkül 500 kilométert menni, és vagy pár perc alatt tölthető lesz, vagy cserélhető lesz a töltőállomásokon. Hogy ez mikor lesz meg, nehéz becsülni. A Tesla sikereinek kezdetén azt hittük, mostanra már meg is lesz, de ennél azért nehezebb a helyzet.

Nem olcsó a részvény

A másik nagy kérdés, hogy ki fogja ezt megoldani, és ki lesz az végül, aki eladja a több százmillió autót? Logikus lenne, hogy a Tesla, hisz nagyon fejleszt, de hát sokszor láttuk már, hogy egy versenytárs időközben megtalálja a jobb megoldást, és letarolja a piacot. Ez bármikor bekövetkezhet, és akkor a Tesla gondban lenne. A részvény árazása viszont egyáltalán nem számol ilyen forgatókönyvvel, abba a garantált siker van beárazva. Konkrétan az, hogy 2020-ra 500 ezer autót fognak eladni, és 2018-ra már méretes profit lesz.

De ezzel a becsült profittal is igen magas a részvény árazása, így még annak is meg kellene többszöröződnie, hogy a mai ár vissza legyen igazolva, vagyis tényleg évi sokmilliós eladásig kéne felfutni a cégnek. Mindenesetre a részvényesek most nem voltak elégedettek, a tegnapi kereskedésben 24 dollárral, azaz 9 százalékkal öntötték meg a papírt.

Hol a profit?

Nézzük most a konkrét adatokat. A társaság a negyedévben 184 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a 62 millió dolláros egy évvel korábbival. Kétségtelen, hogy a beruházások jelentős összegeket visznek el, különösen az új akkumulátorgyár megépítése és üzembe állítása. Az ezek nélküli, sima üzemi veszteség 61 millió dollár volt, ami 48 cent részvényenként. A cég készpénzállománya 560 millió dollárral 1,15 milliárdra csökkent. Musk elmondta, úgy látja, hogy elég lesz a készpénz, és nem kell újabb értékpapírt kibocsátani, bár nem zárta ki teljesen a lehetőséget.

Kétségkívül a cégnek most már véges időn belül nyereségesre kéne fordulnia, ahogy szokták mondani: abból hosszabb távon nem lehet megélni, hogy valaki szombaton zárva tart. A cég mindenesetre gyorsan felfutó autóeladásokra számít (jövőre 83-93 ezer közt, 2020-ban már félmillió), emellett a gigantikus gyárból idén 40, jövőre már 4-500 millió akkumulátor eladásra, miközben elmondásuk szerint már most 1 milliárd darabos megrendelésük van. Ez a felfutás Musk szerint mindenképpen meghozza a várva várt profitot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 18200 18045 18285 +0,72% 0 0 9 723 642 050 HUF 2024-04-30 17:09:55
MOL 3010 3010 3058 -0,13% 0 0 1 865 029 230 HUF 2024-04-30 17:07:16
MTELEKOM 926 920 942 +0,33% 0 0 679 167 963 HUF 2024-04-30 17:05:16
RICHTER 9340 9300 9385 +0,32% 0 0 1 989 818 105 HUF 2024-04-30 17:05:06
OPUS 378 370 386 +1,07% 0 0 149 603 278 HUF 2024-04-30 17:05:28
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Csapásokat adott és kapott is a forint, íme az eredmény!
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 19:00
Vegyesen mozgott a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Bika rontott a parkettre
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 17:53
Emelkedéssel zárt kedden a Budapesti Értéktőzsde. A Mol részvényeinek értéke enyhén csökkent a többi blue chip árfolyamának viszont jót tett a reggeli GDP-adat.
Részvény / Deviza / Áru Csúcsokat döntöget a BUX, közeledik a fontos határhoz a forint
Eidenpenz József | 2024. április 30. 12:17
A BUX index új történelmi csúcsokra érkezett, az OTP a húzópapír, amelynek bankvásárlási terveiről is kiderültek részletek. A forint tovább erősödött, nagyot estek a nemesfémek. Fontos európai vállalatok jelentettek, esténként pedig Amerikában jönnek lényeges hírek három napon keresztül.
Részvény / Deviza / Áru Olajat talált a Mol Tura mellett
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 09:22
Napi 1000 hordó olajat ad a turai lelőhely. 
Részvény / Deviza / Áru Ennyi pénzt kell áldozni egy euróra
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 06:44
A dollárral szemben gyengült a forint.
Részvény / Deviza / Áru Itt a jó hír: még olcsóbban vehet eurót a nyaraláshoz
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 18:16
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Hoppá! Az egekbe ugrott a BUX
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 17:55
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26 százalékos emelkedéssel, 67 885,92 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Csodás hírt kaptak a Graphisoft Park SE részvényesei
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 17:39
A Graphisoft Park SE részvényenként 70 eurócent osztalékot fizet 2023-es adózott eredménye terhére a forgalomban lévő "A" sorozatú törzsrészvényei után - tette közzé a társaság hétfői közgyűlésének határozatát a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Részvény / Deviza / Áru Egyre erősebb a forint, nem minden akkumulátorgyár fog megépülni
Eidenpenz József | 2024. április 29. 12:29
A tőzsdék nagyon várják a szerdai amerikai kamatdöntést, plusz egy hazai adat is hathat majd a forintra a héten. Két kiemelten fontos gyorsjelentés jön az USA-ból, és szövetségest talált Kínában a Tesla. Nem fog minden tervezett akkumulátor-gyár megépülni, mert nem éri meg nekik?
Részvény / Deviza / Áru Bereggelizett a forint: nézze csak, mennyibe kerül egy euró!
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 07:35
Erősödött kissé a forint hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a múlt péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben, a hetet erősebben kezdte az egy héttel korábbi nyitásnál is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG