A brókernek látszólag könnyű dolga van: mindegy, hogy elad vagy vesz, a jutalékát úgyis megkapja. Tényleg ilyen egyszerű lenne?
Nem, nem erről van szó, legalábbis itthon. Bár Amerikában ‒ ahol rengeteg ügyfél, nagyon sok pénzzel kereskedik ‒ helytálló lehet ez az állítás, nálunk közel sem ez a helyzet. Magyarországon a brókerek folyamatosan, akár napi szinten egyeztetnek az ügyféllel annak érdekében, hogy megszülethessen a legjobb döntés. Másrészt szerintem ez egy hosszú távú dolog: az ügyfeleim többségével 5-10 éve dolgozom együtt. A legfontosabb, hogy vigyázzunk rájuk és közvetve a pénzükre. Úgy kell növelnünk a kezelt vagyont, hogy az ügyfelek gyarapodjanak. Ez a feladatunk.
A neten minden információ elérhető, mivel tud többet egy bróker egy tájékozott ügyfélnél?
Kétségtelen, hogy manapság gyorsan terjednek a hírek, de a tapasztalat nagyon sokat számít. Az óriási hírzajban a brókerek képesek kiszűrni a releváns információkat, és ezekkel készítik elő, hogy a befektető jó döntést hozzon.
Ki a jellemző ügyfél?
Nincs ilyen. Fiatalok, idősek, férfiak, nők egyaránt vannak, vagyoni helyzettől függetlenül.
Ez mindenképpen egy bizalmi állás, igaz?
Pontosan. Sok beszélgetés kell ahhoz, hogy kiderüljön, kinek milyen befektetési stratégiát érdemes követnie. Miután azonban kialakul a bizalom, fél szavakból is megértjük egymást.
Honnan lehet tudni, hogy egy ügyfél számára mi a legjobb választás?
Egyeztetni kell vele, és felmérni, hogy melyik piac érdekli a leginkább. Majd jön az építkezés, apró lépésekkel – legalábbis én ennek a híve vagyok. Lépésről lépésre megyünk előre, amíg el nem érjük azt a határt, ahol az ügyfél kilép a komfortzónájából. Ennek egyértelmű jelei vannak. Ha ezt a határt elértük, akkor érdemes egy picit visszalépni, így beállítva a helyes pozícióméretet. Persze minden ügyfél pénzt akar keresni, de nincs két egyforma hozzáállás. Van milliárdos ügyfél, aki bukott 150 ezer forintot és fél évig ezt hajtogatta, míg van olyan kisebb összeget befektető ügyfél, aki a milliós nagyságrendű mozgásokkal sem foglalkozik.
Mitől bróker egy bróker?
Magyarországon a bróker hosszú távon, rendszeres kapcsolatban van az ügyfelével. Nem arra megy ki a játék, hogy csináljunk egy-egy nagy üzletet, hanem arra, hogy folyamatosan gyarapodjon az ügyfél vagyona. A magyar bróker tehát nem egy szimpla végrehajtó, hanem egy szakember, aki mindig figyeli a piacot, azzal kel, azzal fekszik, állandóan ötletel, vagyis divatos szóval élve, a bróker egy befektetési coach.
(x)